Re: vid dator innan askonsdagen?
tango; sa:
MAJJEN; sa:
Min livskamrat kom hem i morse. Snö? Visst, men MYCKET isigt och tunnare lager för varje dag. Hon hade BD:s kickerskins (tack för det tipset i en tidigare tråd). Hon och hennes skidkompis tog en stighud var och använde som fäste/broms. Fungerade perfekt - en fästskida och en glidskida.
Jag åker själv upp på fredag. Det blir nog slaskigt mellan Vålåstugorna och Vålådalen...
Hej!
Hinner du sätta dig vid en uppkopplad dator innan askonsdgens kväll så får du gärna rapportera igen. Åker norrut onsdag kväll så det vore kul med en purfärsk rapport.
Tack på förhand!
/Patrik
OK, lite nyvaken sitter jag vid datorn för att avlägga rapport.
Lördag: Storulvån - Gåsen
I bussen upp till Storulvån satt jag och blev lite nervös pga alla stora, snöfria områden, men med skidor på fötterna på vägen till Gåsen var det inga större problem. Lite isigt var det, men dagen innan hade det kommit lite puder som gjorde framkomligheten helt OK. Soligt och ngn minusgrad, ca 10 m/s västlig.
Söndag: Gåsen - Helags
Soligt, minus på förmiddagen, plus på eftermiddagen, 13-16 m/s nordvästligt. Vi följde inte leden utan tog vägen genom Hulkendurre och sedan in i passet norr om Snusestöten. De som följde leden berättade om mycket isiga spår och en del kalblåsta fläckar. den vägen vi tog var vackert vintrig.
Måndag: Helags - Vålåstugorna
Snöfall, 16-20 m/s nordvästlig, minusgrader hela dagen. Med tanke på den dåliga sikten var vi tvungna att hålla oss till leden. De första 7 km med hård vind i ryggen i utförslut. Kramp i plog-musklerna. I sådant väder hamnar ju snön i drivor, vilket gjorde föret lite omväxlande
is eller lössnö.
Tisdag: Vålåstugorna - Vålådalen
Snöfall. Ett par minusgrader på fm och någon plusgrad på em. 10-13 m/s avtagande nordvästlig. Så snart vi kommit ner i skogen mojnade det helt. Vi valde skoterleden ner och åkte vid sidan av den. Väldigt trivsam åkning i fint före. Inget slask över huvud taget.
Alltså: Du kommer inte att få några problem med snötillgången. Angående vad som sagts ovan om väderprognoser så ställer jag mig verkligen frågande inför dessa. VARJE GÅNG vi jämförde SMHI:s flerdagarsprognoser (som ofta sätts upp i fjällstugor och stationer)med SMHI:s fjällprognos (tel 0771 231123) så var flerdagsprognosernas vindstyrkor 5-10(!) sekundmeter starkare än endagsprognosen - och det var den senare som var rätt. Jag fick en känsla av att SMHI kryddade sina siffror - speciellt inför påsk - pga att de för något år sedan missade att varna för hårt väder då någon dödsolycka inträffade.
Glöm inte vindtäta kläder bara
HåkanF