Hej!
Kommer just ikväll från Padjelanta, där jag tillbringat en vecka.
Kan rapportera att Padjelantaleden är helt vandringsbar från Kvikkjokk till Änonjalme/Vaisaluokta.
Södra Padjelanta (Sulitelmaområdet) har mycket snö över 800m-gränsen. Rena vintern på topparna. Vi såg laviner gå på avstånd. Is på sjöar över 800m-nivån.
Blött - javisst! Snösmältningen är i full gång, men sydexponerade sluttningar förvånansvärt torra.
Mängder av blommor på sina ställen. Purpurbräcka i massor, lapsk alpros, fjällgröna, krypljung, mossljung, fjällspira, brandspira m.fl. m.fl. m.fl.
På andra ställen har lövsprickningen just börjat.
Fåglarna ligger på ägg och är väldigt aktiva med sång. Fjällabben går gärna till anfall om man kommer för nära.
Folktomt! Har träffat 4 personer i sällskap på en hel vecka.
Jag har sagt det tidigare. Detta är en klart underskattad tid i fjällen.
Ljust, myggfritt (men dom började vakna till nu i måndags)
Tillönskar alla en bra fjällsommar.
Mvh Bert
Kommer just ikväll från Padjelanta, där jag tillbringat en vecka.
Kan rapportera att Padjelantaleden är helt vandringsbar från Kvikkjokk till Änonjalme/Vaisaluokta.
Södra Padjelanta (Sulitelmaområdet) har mycket snö över 800m-gränsen. Rena vintern på topparna. Vi såg laviner gå på avstånd. Is på sjöar över 800m-nivån.
Blött - javisst! Snösmältningen är i full gång, men sydexponerade sluttningar förvånansvärt torra.
Mängder av blommor på sina ställen. Purpurbräcka i massor, lapsk alpros, fjällgröna, krypljung, mossljung, fjällspira, brandspira m.fl. m.fl. m.fl.
På andra ställen har lövsprickningen just börjat.
Fåglarna ligger på ägg och är väldigt aktiva med sång. Fjällabben går gärna till anfall om man kommer för nära.
Folktomt! Har träffat 4 personer i sällskap på en hel vecka.
Jag har sagt det tidigare. Detta är en klart underskattad tid i fjällen.
Ljust, myggfritt (men dom började vakna till nu i måndags)
Tillönskar alla en bra fjällsommar.
Mvh Bert