Snöläge i Kebnekaise-fjällen?

Låter härligt... längtar upp. Ska se till att vara observanta, läget ändras ju hela tiden. Dock är det alltid roligt med en aning av vad man kan förvänta sig.

Lika bra att passa på att hälsa från din syster, Johan Pratade med henne i affären häromdagen och lovade att hälsa dig och Cerac (ursäkta stavningen) när vi passerade stationen veckan efter påsk.

mvh Zacke (jag tror inte vi har träffats, så du behöver inte fundera på vem jag är :))

Hej,
Vi åker upp kommande helg m(17/4) med start i Abisko->keb.
Hur ser förutsättningarna ut - ngn som har ngt att berätta?
Mvh
Lars

Kalfjället fint, slaskigt i lägre teräng...

Hej!

Var uppe i kebnekaiseområdet mellan 1-10/4 och fick bla en uderbar topptur till sydtoppen.

Generellt kändes det som det var dåligt med snö överallt, inga problem att ta sig fram men inga jättestora marginaler om det fortsatt vara varmt och soligt (som det var då)

många stenryggar var barblåsta även långt ner i dalarna så man höll sig gärna på leden trots alla skotrar.
Det dröjer innan vi återvänder till området vintertid pga av all trafik, har nog aldrig sett så många skotrar, endel kör lugnt och fint och verkar ha nån form av ärende men tyvärr kändes det som vi kommit till nån form av terängpark där det var fritt att busköra, vid flera tillfällen på den kombinerade vinterleden vart man nästan orolig när endel blåste förbi i femti på nån meters avstånd.
Även uppe i Tarfala låg skoterspåren fram och tillbaka högt på sluttningarna och glaciärerna, Sansade transporter till stugor och forskningen har jag förståelse för men spår efter "highsiders" upp på tarfalatjåkkå vill i alla fall jag slippa se.

Ha en bra tur, har inte hängt med de senaste dagarnas väder...

mvh zacke

Överväg sträckan Keb-Nikka, kan vara bäst att ta seden dit man kommer och åka skotertransport i stället för att skida.

Dessutom var det en hel del vatten då snön smälte friskt

Huga, tråkigt att höra. Mina förväntningar ligger lågt nu... Men SMHI lovar dock kallare väder framåt helgen:) Finns det hopp så finns det kanske snö och årets påsk är nog skotrarnas säsongsavslut.

Vad gäller snön och turåkning kommer det säkerligen att funka, bara det fortsätter att frysa på nätterna vilket det sannolikt gör uppe på fjället. och skoterleden möter ni ju inte förrän nere efter Sälka om ni kommer den vägen.

Ville inte stjälpa förhoppningarna på en bra tur. märkte när jag läste mitt eget inlägg att jag kanske var lite väl negativ men man hinner ju bygga upp en viss irritation när man vill upp till den underbara fjällvärlden och märker att man valt fel område för att uppleva den "på riktigt".

För vår del skulle det varit bättra att som ni starta längre bort och på så sätt minimera tiden mellan Nikka och Singi (Keb inkl)

mvh zacke

Det har varit kräksjuka på stationen sen februari och 30% blir sjuka 34 timmar efter ankomst. Hade vi fått reda på det tidigare hade vi kanske åkt någon annanstans.

Var hämtar du dom siffrorna någonstans ifrån? Stationen var stängd i över en vecka och sanerades grundligt (17-25 mars). Är det någon alls som insjuknat efter denna period?

Skoterhulliganerna

borde klämmas åt. Skall vi börja plåta alla skoterförare (gärna med regskylten synlig) som kör på otillåtna ställen och polisanmäla? Tyvärr är det en tillåten skoterled genom Ladjovagge till Hukejaure men från Singi och norrut skall inte skoter få köra annat än för STF och samernas behov.

Buskörning på fjällsidor inom skoterförbudszonen är mycket vanligt speciellt sedan stugorna stänger enligt min erfarenhet. Flera tidigare trådar har tagit upp detta.

Thure

Var hämtar du dom siffrorna någonstans ifrån? Stationen var stängd i över en vecka och sanerades grundligt (17-25 mars). Är det någon alls som insjuknat efter denna period?

I det huset vi bodde ett par nätter var det en hel del sjuka, bla annat en kurs med sju deltagare som de sista dagarna bara var två kvar, i samtliga hus var det lappar för "sjuktoalett" och "sjukdusch" samt avloppet i servicebyggnaden pajjade, då drog vi direkt.

Tittar man på lagen i Keb classic var det flera som inte kom till start och ett antal deltagare som fick sitt i snökan under natten.

Vi klarade oss, troligen genom överdrivet handspritande, lagade mat ensamma på udda tider, diskade allt vi behövde låna både innan och efter användandet.

Så en hel del problem var det (7-9/4-2010)

Måste bara tillägga att jag inte är avundssjuk på personalen, inte lätt att utplåna spridningen med allt folk som rör sig... Vi hade dock fortsatt att bo i tältet en bra bit därifrån om vi fått reda på sjukdomarna innan vi checkade in, och om vi varit tillräckligt många som gjorde det hade vi kunnat minska trycket på stationen.

Senast ändrad:
Nu är sannolikheten 0.00000000000001 % att vi ens kommer iväg. Laddat i två veckor åsso ställer Islänningarna till det - igen. Ingen respekt. OM man ändå kom iväg känns det som om askan i liuften kan förta en del av nöjet,

Lessen att detta nog blev utsidans deppigast tråd... Skoteråkare, slask,magsjuka, och vulkanutbrott. Jag längtar tillbaka til SAREK,

Jag var där förra veckan och räknade. I den bussen som jag åkte till stationen så var det 4 som blev sjuka, 5 klarade sig, i en annan familj var det hälften, i ett tält lag var det 1 av 4, i sveriges radio teamet 1 av 3.....
I tävlingen var det endast ett lag där de tävlande var helt opåverkade, laget från stationen. I alla lag utom nämda var det mellan 1 och 3 av 3 som hade varit eller blev sjuka. Jag fick bryta då jag varit sjuk två dagar tidigare och inte hunnit bygga upp tillräckligt med energi.

Det tråkiga är att ingen från stationen ringde och gav oss valet att åka upp eller inte, vi fick reda på det där uppe. Totalt brände man 10000kr och fyra semester dagar på att vara sjuk. Dessutom fortsätter dom att servera buffe som om ingen magsjuka fanns.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannulan Turskidåkning Jämtland, snöläge Turskidåkning 15
Cloyanz Snöläge Abisko/nikkaluokta Turskidåkning 5
seon Snöläge västra jämtlandsfjällen? Turskidåkning 7
helmutlotti Snöläge vålådalen/lunndörrstugan/vålåstugan Turskidåkning 4
royo Snöläge Oviksfjällen? Turskidåkning 0
Crimper Snöläge Tändalen Turskidåkning 3
trekk snöläge turområde i södra/mellersta Sverige Turskidåkning 1
MBac Snöläge och tips Sälenfjällen med barn Turskidåkning 3
SUPERENDURO Anaris- Snöläge? Turskidåkning 3
larkar Snöläge Padjelanta Turskidåkning 1
dangermouse Snöläge Ågesta Turskidåkning 0
Jonas.O Snöläge och preparerade skidspår? Turskidåkning 2
jakobg Rondane - snöläge Turskidåkning 1
ala Östersund, snöläge och spårsituation. Turskidåkning 9
FJM Nikka-Kebnekaise fjällstation Turskidåkning 3
oskarlin Vinterleden Nikkaluokta - Kebnekaise Turskidåkning 2
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
moa_k40 sovsäck april/påsk vid Kebnekaise Turskidåkning 4
MLJ001 Söker turförslag, Kebnekaise Turskidåkning 0
fred alpiski Kebnekaise "Haute Route" Turskidåkning 7
claesf Snöläget runt Kebnekaise? Turskidåkning 12
annakari Snöläges rapport från Kebnekaise området Turskidåkning 2
annams Kebnekaise & Kaskavagge raststuga Turskidåkning 4
lion_86 veckotur i kebnekaise Turskidåkning 0
Moltebaer Kebnekaise skidtour - för svår terräng? Turskidåkning 3
tjolanta Tur mellan Ritsem och Kebnekaise Turskidåkning 2
cm_ericsson Kebnekaise med Malungs Fjälledare? Turskidåkning 8
Segment Tur tips Kebnekaise ? Turskidåkning 6
ÄventyrsUffe Kebnekaise vecka 9? Turskidåkning 0
jonsa Ressälskap i början av april till Kebnekaise! Turskidåkning 7
Ollebolle Abisko-Kebnekaise på skidor? Turskidåkning 5
cwmint Vinterfjäll Kebnekaise Turskidåkning 0
skogsflicka Farligt att gå ensam i fjällen vintertid? Turskidåkning 45
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
boelresor Förslag på skidtur för nybörjare i fjällen Turskidåkning 1
mindful huvudbeklädnad för tur i fjällen Turskidåkning 20
mindful Turförslag fjällen i påsk Turskidåkning 5
Rødspætte tip for en flerdags skitur i fjällen? Turskidåkning 2
Jallur Skejta i fjällen Turskidåkning 5
Midaluna Funderingar inför 1 vecka i fjällen Turskidåkning 12
jontte00 novembertur i fjällen Turskidåkning 3
mattiasj SVT arkivfilmer "På äventyr i fjällen" Turskidåkning 9
avslutad Byxor i fjällen Turskidåkning 7
zeromaker Myskoxar i fjällen. Turskidåkning 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg