Tom Bombadill; sa:Slan; sa:Angående det här med toppglaciären vill jag rekomendera dig att inte ge dig upp på den om den är barsmält.
Is r mycket halt och du kommer ha stup på x antal meter på båda dina sidor, du vill inte slinta helt enkelt!.
Utsikten från foten av glaciären är inte att leka med den heller! så det duger gott och väl att ta sig dit..
Sedan vill jag också be er ta en tankeställare kring det där med att tälta i kaffedalen.
Att ta med sig hela sin packning upp i stenskravlet till den höjden kräver mycket energi!
Om det inte är så att ni är den typen av mnniskor som är ute efter tuffa utmaningar skulle jag rekomendera er att tälta nere i dalen istället (förslagsvis singivagge!) det kommer förmodligen ge er en mycket snabbare, behagligare och trevligare tur!
Tack för svaret Petter!
Du säger att man inte bör ta sig upp på glaciären om den är barsmält. Men om guiderna har hackat ut små trevliga steg så bör det väl inte vara såååå farligt? Eller?
Jag var uppe för tre veckor sedan och det var då många decimetrar snö på toppen. Jag gissar att det fortfarande finns kvar tillräckligt för att stegjärn ska vara överflödiga.
För övrigt tycker jag att det dramatiseras i onödan i denna tråd; alla normala människor klarar av att på plats göra avgörandet om de vill ta sig upp utan stegjärn eller inte.
/P