• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Snökaoset och min lösning.

Enligt tidigare matematik: För 37,5 miljoner skulle man kunna hålla igång ca 50 banvakter. De skulle ha ansvar för 1-3 växlar var i de tättrafikerade områdena (Eftersom det framförallt inte är lössnön utan avskakade isklumpar som är problemet behövs inte samma förstärkning i glestrafik)

Med dessa vakter har man hyfsat täckt in Mälardalen, Stockholm-Göteborg, Skåne och vissa andra viktiga knutpunkter. Fem-skiftsarbete är knappast nödvändigt - det finns många säsongsarbeten där man arbetar långt över 40 timmar i veckan under högsäsong för att bli kompenserade med lång ledighet när det lugnar ner sig.

De 37,5 miljonerna blir dock lågt räknat - detta var de rena förlusterna. Man måste också räkna in att banvakterna skulle utföra uppgifter som redan idag finns budgeterade, som underhållsarbete kring banvall under "lågsäsong" (men inte under den långa semestern). Alltså finns det nog ännu större ekonomiskt utrymme för detta.
 
Svaret på hela "gåtan" är förstås prioriteringar, och suboptimering mellan olika resultatansvarsområden.

Utan att dra in problematiiken med hur man "konkurrensutsatt" järnvägar och lokaltrafik, kan man ju jämföra med när nån dumskalle bestämmer hur det ska gå till när man ska transportera nån prominent politiker från Arlanda till city.
Då kör man eskorter som i sig skulle vara tillräckligt onödigt dyra, men utöver detta tillkommer EN HEL DEL kostnader för att "planera" och verställa avstängningen av alla annan trafikt på motorvägen.

Vad som däremot inte ingår i kalkylen är kostnaden för alla som får stanna på vägen nånstans i närheten av motorvägen och stilla vänta på att motorvägen öppnas igen. Om man räknade på vad den väntetiden kostade genom att i någon mån sätta ett värde på timkostnaden för var och en som blir försenad, så skulle ju kostnaden bli astronomisk vid såna här händelser. Och bara för att man struntar i den kostnaden försvinner den förstås inte. Däremot utgör den inte nån större del av kalkyler och beslutsunderlag.

Sen kan jag väl hålla med om att det inte vore optimalt att all utrustning och organisation varje vinter var dimensionerad att klara alla händelser denna vinter störningsfritt. Det råder ju ingen tvekan om att det är en extrem vinter i åtminstone stora delar av landet. Fast att konsekvenserna blir så stora som de blir en sån här vinter hör väl samman med att det funkar rätt dåligt även under normalvintrarna. Självklart är det så att man inte räknat och prioriterat rätt. Självklart är det så att "folk" inte heller räknar rätt när det funderar över vilken skatt de skulle "vilja" betala. Det beror ju å andra sidan till stor del på hur frågan ställs...
 
...
Dom som tillverkar bilar för den svenska marknaden verkar i alla fall ha förstått att den kan bli minusgrader och snö på vintern. För biltillverkarna samlas vintertid i Arvidsjaur för att testa det som ska komma ut på markanden om några år.
Per
Säg inte det...
Jag har en bil 4 år/8000mil (tänker inte avslöja märket. Än...) som stannat 2 gånger i vinter pga kondensvatten som frusit till isproppar i luftintaget.
Personalen på (märkes)verkstaden skyller bara på att det "har varit så kallt", och tycker tydligen det är helt normalt att bilar som säljs i Sverige ska sluta fungera när det blir 10 minus!!
 
Det sjuka i ekonomin är att den inte går med på vad vi vill få utfört.

Vissa saker ska bara fungera anser jag.

Med vissa avser jag de som kostar samhället alldeles på tok för mycket om de inte fungerar.

I min ekonomi får det kosta vad som helst för att jag ska klara mig, det är självbevarelsedrift.

Samhället nu har inte självbevarelsedrift-tänkandet, utan ekonomidrift.

Skulle jag ha ekonomidrifttänkandet skulle jag inte leva längre, men ha en större summa pengar sparade.

Så syftet med en funktion som bara ska fungera i samhället måste få kosta, det räcker med en person som delegerar arbetet på banverket, den kan ha en assistent som hanterar småsaker.

Vår kultur är felbyggd, det finns ingen övergripande person som kan sätta in resurser, utan alla måste komma överens....sitta o babbla medans skiten inte funkar med andra ord....

Jag kan inte hålla andan så länge, jag måste ha syre, därför har jag en som bestämmer över min kropp så att den funkar vad jag än nästan gör, hjärtat slår, andning etc.

Min slutsats är att det finns inte tillräckligt med intresse för att tågen ska funka till varje pris, den gränsen når vi ibland som nu, den kan vi ändra om vi kontaktar det organ som påverkar både felaktiga domar o andra samhällstokerier som politiker som beter sig bedrägligt, det är Debatt, Kalla Fakta tex, det är dit man ska ringa som advokaterna säger för att utöva påtryckning, massmediala trycket är den fattiges svärd i dagens Sverige tyvärr, inte de som vi avlönar som koppplar bort oss i telefonväxlarna till ansvariga som inte går att nå givetvis...

Och sedan kan man ju undra varför folk fryser i sina modekläder på perrongerna, många verkar startklara för en Catwalk inomhus, de verkar inte känna till Utsidan.se, inte heller den riktiga utsidan på vintern, det är ju kallt på utsidan av husen...;)