Enligt tidigare matematik: För 37,5 miljoner skulle man kunna hålla igång ca 50 banvakter. De skulle ha ansvar för 1-3 växlar var i de tättrafikerade områdena (Eftersom det framförallt inte är lössnön utan avskakade isklumpar som är problemet behövs inte samma förstärkning i glestrafik)
Med dessa vakter har man hyfsat täckt in Mälardalen, Stockholm-Göteborg, Skåne och vissa andra viktiga knutpunkter. Fem-skiftsarbete är knappast nödvändigt - det finns många säsongsarbeten där man arbetar långt över 40 timmar i veckan under högsäsong för att bli kompenserade med lång ledighet när det lugnar ner sig.
De 37,5 miljonerna blir dock lågt räknat - detta var de rena förlusterna. Man måste också räkna in att banvakterna skulle utföra uppgifter som redan idag finns budgeterade, som underhållsarbete kring banvall under "lågsäsong" (men inte under den långa semestern). Alltså finns det nog ännu större ekonomiskt utrymme för detta.
Med dessa vakter har man hyfsat täckt in Mälardalen, Stockholm-Göteborg, Skåne och vissa andra viktiga knutpunkter. Fem-skiftsarbete är knappast nödvändigt - det finns många säsongsarbeten där man arbetar långt över 40 timmar i veckan under högsäsong för att bli kompenserade med lång ledighet när det lugnar ner sig.
De 37,5 miljonerna blir dock lågt räknat - detta var de rena förlusterna. Man måste också räkna in att banvakterna skulle utföra uppgifter som redan idag finns budgeterade, som underhållsarbete kring banvall under "lågsäsong" (men inte under den långa semestern). Alltså finns det nog ännu större ekonomiskt utrymme för detta.