Enligt de kungliga matematikerna på högskolan kostar kaoset ca 150 miljoner kronor per dag.
Jag som är tiokig i kartor har även en del äldre, det står bv, vid ett hus utmed spåren, det betyder banvaktarstuga, guuud va idylliskt tänker jag, tacka vet jag dagens teknik som har gjort så att de inte behövs längre....
Under sin storhetstid runt 1925 fanns det totalt 3 200 banvaktarfamiljer i landet. På 1960-talet hade hela detta folk rationaliserats bort.
Lön, tjänstebostad.
Ansvarsfullt yrke
Och det var en ansvarsfull uppgift att besiktiga sin del av banan, rapportera in ti banverket att uppdraget var utfört och hjälpa till med småreparationer, hacka is, värma, smörja växlar,ploga spåren rena från snö på vintern och slå gräs på banvallen på sommaren, laga stängsel, släcka banbränder och varna för tåg vid annan fara.
Skulle inte vi kunna ha råd o ha några sådana där banvakter i allafall vid de värst utsatta växlarna och ställena som rangerbangården i Hallsberg bla ?
Export o import står ju still på spåren för våra företag också, så folk får gå hem för de inte har resercdelar eller material att jobba med, och de kan inte skicka till kunderna utomland heller, utlandskunderna tvekar att lägga order på svenska företag fdör att de inte kan leverera på vintrarna som de önskar.
Jag vet att jag är gammaldags, funderade på att växlarna skulle ständigt ligga i glykolbad med smörja uppvärmt men de går ju inte....
Vad är er lösning på kaoset ?, sparka de odugliga lokförarna som inte tar fart ordentligt när de ser snödrivirna ?, han kanske kunde gå ut o hacka bort isen innan han åker över växlarna, men de e klart, då måste de ju köpas in en massa varma kläder åt lokförarna, de blir ju dyrt.
Kanske en snöskottning med ishacks-rabatt skulle vara kopplad till biljettpriset så de som röjer spåret o växlarna får åka till faster Olga mycket billigare än vi andra som bara ringer o klagar?
Vad tror Ni ?
Jag som är tiokig i kartor har även en del äldre, det står bv, vid ett hus utmed spåren, det betyder banvaktarstuga, guuud va idylliskt tänker jag, tacka vet jag dagens teknik som har gjort så att de inte behövs längre....
Under sin storhetstid runt 1925 fanns det totalt 3 200 banvaktarfamiljer i landet. På 1960-talet hade hela detta folk rationaliserats bort.
Lön, tjänstebostad.
Ansvarsfullt yrke
Och det var en ansvarsfull uppgift att besiktiga sin del av banan, rapportera in ti banverket att uppdraget var utfört och hjälpa till med småreparationer, hacka is, värma, smörja växlar,ploga spåren rena från snö på vintern och slå gräs på banvallen på sommaren, laga stängsel, släcka banbränder och varna för tåg vid annan fara.
Skulle inte vi kunna ha råd o ha några sådana där banvakter i allafall vid de värst utsatta växlarna och ställena som rangerbangården i Hallsberg bla ?
Export o import står ju still på spåren för våra företag också, så folk får gå hem för de inte har resercdelar eller material att jobba med, och de kan inte skicka till kunderna utomland heller, utlandskunderna tvekar att lägga order på svenska företag fdör att de inte kan leverera på vintrarna som de önskar.
Jag vet att jag är gammaldags, funderade på att växlarna skulle ständigt ligga i glykolbad med smörja uppvärmt men de går ju inte....
Vad är er lösning på kaoset ?, sparka de odugliga lokförarna som inte tar fart ordentligt när de ser snödrivirna ?, han kanske kunde gå ut o hacka bort isen innan han åker över växlarna, men de e klart, då måste de ju köpas in en massa varma kläder åt lokförarna, de blir ju dyrt.
Kanske en snöskottning med ishacks-rabatt skulle vara kopplad till biljettpriset så de som röjer spåret o växlarna får åka till faster Olga mycket billigare än vi andra som bara ringer o klagar?
Vad tror Ni ?