• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Snökaoset och min lösning.

Enligt de kungliga matematikerna på högskolan kostar kaoset ca 150 miljoner kronor per dag.

Jag som är tiokig i kartor har även en del äldre, det står bv, vid ett hus utmed spåren, det betyder banvaktarstuga, guuud va idylliskt tänker jag, tacka vet jag dagens teknik som har gjort så att de inte behövs längre....

Under sin storhetstid runt 1925 fanns det totalt 3 200 banvaktarfamiljer i landet. På 1960-talet hade hela detta folk rationaliserats bort.

Lön, tjänstebostad.

Ansvarsfullt yrke
Och det var en ansvarsfull uppgift att besiktiga sin del av banan, rapportera in ti banverket att uppdraget var utfört och hjälpa till med småreparationer, hacka is, värma, smörja växlar,ploga spåren rena från snö på vintern och slå gräs på banvallen på sommaren, laga stängsel, släcka banbränder och varna för tåg vid annan fara.


Skulle inte vi kunna ha råd o ha några sådana där banvakter i allafall vid de värst utsatta växlarna och ställena som rangerbangården i Hallsberg bla ?

Export o import står ju still på spåren för våra företag också, så folk får gå hem för de inte har resercdelar eller material att jobba med, och de kan inte skicka till kunderna utomland heller, utlandskunderna tvekar att lägga order på svenska företag fdör att de inte kan leverera på vintrarna som de önskar.


Jag vet att jag är gammaldags, funderade på att växlarna skulle ständigt ligga i glykolbad med smörja uppvärmt men de går ju inte....

Vad är er lösning på kaoset ?, sparka de odugliga lokförarna som inte tar fart ordentligt när de ser snödrivirna ?, han kanske kunde gå ut o hacka bort isen innan han åker över växlarna, men de e klart, då måste de ju köpas in en massa varma kläder åt lokförarna, de blir ju dyrt.

Kanske en snöskottning med ishacks-rabatt skulle vara kopplad till biljettpriset så de som röjer spåret o växlarna får åka till faster Olga mycket billigare än vi andra som bara ringer o klagar?
Vad tror Ni ?
 

Bilagor

  • sj.jpg
    sj.jpg
    9.1 KB · Visningar: 316
Ärligt talat tror jag att "någon" redan har räknat på saken.

Säg att kaoset kostar 150 miljoner per dag och pågår i fem dagar. 750 miljoner alltså.
En snövinter som denna har vi kanske vart 20:e år.
Utslaget har vi då en kostnad på 37,5 miljoner/år.

Det ger nog inte så himla många banvakter, skulle jag tro.

(I synnerhet som den plånbok som skulle betala banvakterna inte är samma som förlorar de 150 miljonerna)
 
X2000

Jag åkte tåg bl.a en bit med X2000 innan jul och det var inte roligt för det blev många timmars försening. Varje gång X2000 stannat så tog det runt 20 minuter (kollade klockan på GPSen) att stänga dörrarna för det var lite snö på minst 1 av tågets ”trappsteg” och då gick inte dörrarna att stänga (elektriskt styrda).

Nu har jag gamla bekanta (långfärdsskridskoåkare) som jobbar/jobbat på det stora bolaget som konstruerat och byggt X2000 (ASEA/ABB). Men jag har inte träffat någon i vinter då snön även gjort att det inte finns några sjöar som har haft njutbar skridskois.

Nu är jag inte så insatt i vem som varit klantig, beställaren (SJ) eller tillverkaren (ASEA/ABB). Men i egenskap av civilingenjör kan jag inte begripa hur ett tåg gjort i Sverige för svenska förhållanden ska vara så dåligt konstruerad för vinterbruk. Men om man så här i efterhand åtminstone utrustade X2000 med en isskrapa och en piasavakvast eller någon annan sorts kvast så skulle i alla fall dörrarna gå att stänga.

Dom som tillverkar bilar för den svenska marknaden verkar i alla fall ha förstått att den kan bli minusgrader och snö på vintern. För biltillverkarna samlas vintertid i Arvidsjaur för att testa det som ska komma ut på markanden om några år.

Per
 
Hur går tåg,bilar etc i tex Jakutien?
De 36-40 minusgrader (jo,det är kallt)som var i morse här hemma är ju ingenting jämfört med hur kallt det är där.
 
Kollade på tv om de där två Mars-robotbilarna som kört runt i flera år där, visst ingen snö, sand, men flera hundragrader kallt ska de visst va där.
Har de biltemas standardmotorolja som smörjning till rörliga delar tro?
Har dom vedeldade kraftverk inuti tro ?, vem e eldvakt ?
Kamerorna verkar funka, min lägger av efter en kvart i -20 om jag lägger den ifrån mig...;)

Är det inte dags att de där på Nasa delar med sig lite kunskap te SJ o banverket hur man får saker o funka när de e kallt ?
 
Det var inte bättre förr

Det är bara sämre nu

Uppsalapendeln kan rulla om det inte är andra tåg ivägen, för det är gamla skitvagnar.
X2000 skulle behöva ha avisning vid varje station.
Hur gör man med flyget? man avisar fort som f&¤n. och då är det riktigt kallt uppe i luften... och en massa äckliga fuktiga moln och dret.
Flyget funkar för att man underhåller prylarna och arbetar förebyggande (uppe i luften då, att landa/starta är inte alltid så lätt)

En vanlig svenne tågresenär klagar för lite för att man skall bry sig från Satans Järnvägar... Man drar in ersättningen istället :)
Det är långvarigt (mer än en mandatperiod) undermåligt underhåll som gör att det kan bli såhär.


BZ/
 
Lkab

...kör 20 tåg med fullastade malmvagnar från Malmberget till Narvik varje dygn.
Dom har inga problem med snö.
Fast dom har ju snö varje år att träna på :)
 
Jag tror det hela handlar om folks attityd, det kommer nästan en halv meter snö och det enda folk gör är å gnälla. Undra vad folk skulle göra om det skedde en jordbävning eller någon annan naturkatastrof istället, folk skulle säkert bara gnälla ännu mer.

Om folk utrustade sig med en skyffel och skottade lite snö så skulle problemen snart vara lösta. Vi som bor ute på landet har inte drabbats mer än att vi får jobba mer än vanligt.
 
Det handlar om pengar. Skulle folk verkligen vara beredda att betala 50-100% högre biljettpriser för att SJ skulle kunna ha bättre tåg?

Det är ju där haken ligger, folk vill inte betala skatt, de vill ha låga biljettpriser. Så varifrån skall pengarna tas?
 
Som det ser ut med SJs biljettpriser redan idag skulle väl 99,9% av tågresenärerna inte märka om prishöjningen berodde på höjd kvalitet eller bara deras vanliga "logik".

Visst är det här en "extrem vinter" på många sätt och vis, men vad är det som gör den så extrem egentligen? Mycket snö och kyla i de allra sydligaste delarna av landet förmodligen. För ärligt talat, är det verkligen så ovanligt att det blir minusgrader och lite snö någon timme eller två norr om huvudstaden?
Dessutom är jag inte jättesäker på att det är SJ som kommer att ta den största smällen för en bättre vinterberedskap. Visst, det är ganska korkat att köpa in tåg som inte testats i vinterförhållanden till ett land som regelbundet har vinterväder.
Ansvarig för spårnätet i Sverige är Banverket, inte SJ. Banverket är statligt ägt och har till uppgift att sköta en viktig samhällsfunktion, således borde ändrade prioriteringar inom fördelningen av skattepengar kunna råda bot på detta. Så länge ett land som inte har varit i krig på över 200 år envisas med att ha en armé kan man väl använda dem till något nyttigt de få dagar om året som det faktiskt behövs extra personal inom Banverket.
Visst vore det "mysigt" med gamla hederliga banvaktare som Peter föreslår, men man måste också hålla i bakhuvudet vem som ska ta det jobbet. Många av dessa viktiga områden ligger ganska långt bort ifrån de moderna bekvämligheter som vi är bortskämda med i dagens samhälle. Skulle du vilja ta din familj och flytta ut i djupaste skogen på heltid där barnen kanske har flera timmars resor till och från skola dagligen, väldigt begränsade möjligheter till ett spontant socialt umgänge med jämnåriga, eller för den delen delta i föreningslivet?
 
...kör 20 tåg med fullastade malmvagnar från Malmberget till Narvik varje dygn.
Dom har inga problem med snö.
Fast dom har ju snö varje år att träna på :)

Nu ska vi inte överdriva... det är problem med malmbanan varje år när det blåser igen vid Riksgränsen.
Ynka 60 cm nysnö tillsammans med en liten storm och en urspårning stoppade malmtågen i ett dygn under förra veckan... ;)

http://www.nsd.se//nyheter/artikel.aspx?ArticleID=5182190

/M
 
Banvaktarfamiljer finns kvar på många ställen i världen och det fungerar bra och de som jobbar med det är nöjda med att ha ett jobb. I de länder där det fungerar bäst är länder utan något socialt skyddsnät. Funkar bra i Kazakstan där man inte får någon ersättning om man är sjuk eller arbetslös. Möjligheten att vara banvakt ger en gratis bostad och så mycket lön att man har råd att köpa potatis och mjöl för att överleva. Jag vet inte om många svenskar vill leva så i dagens Sverige och även om någon vill det så går det inte för våra regler angående lön och övertidsersättning. För att få det att fungerar i Sverige så skulle det krävas 5 personer som jobbar i skift om man nu ville att där skulle finnas en banvakt dygnet runt.

I Ryssland löser man banvakten genom att placera soldater ungefär var tredje mil längs järnvägarna. Man bygger ett litet hus och sedan får de sitta där i ett år som en del av deras millitära träning. Vet inte om detta skulle vara en lösning för Sverige. Många soldater ser det som något bra att sitta i ett hus ute i skogen ett år. Det är betydligt säkrare än att vara vakt vid en vägtull i Kaukasus...

/Stellan