Utvärdering
Jag kom över härdad aluminium och pressen på jobbet blev lagad så därför modifierade jag mina snöplattor. Materialet blev Alu, överkanten blev pressad dubbelt i stället för bockad/svetsad, lite mer fryshål, vikten 72 g st och färgen blev orange.
Utvärdering:
Den färdiga produkten är använd både privat och i jobbet dvs tot 23 nätter sedan v9. När jag ankrat upp tälten(Keron 3 GT, Keron 4 eller Saivo) har tre plattor fått vara mot vinden, på kortsidan, och en platta på motsvarande kortsida. Resterande tältpinnar har varit HB.
Jag får,personligen, ut det jag vill ha av mina plattor. De fryser fast snabbt, tål vilken behandling som helst, hittas lätt i snön, blåser svårligen bort och ffa så står tältet stadigt relativt fort. Om det är kallt och/eller blåsigt vill jag snabbt förankra tältet, vilket gått mycket bra. På morgonen har de jämt varit rejält fastfrusna. Vid tältning i skogslandet med djup pudersnö fungerar de inte lika bra, då har jag, som vanligt, använt grenar eller vad jag kommit över.
Viktigt att komma ihåg är att det här är vad jag anser fungerar för mig och mina behov. Det är inte ett axiom på något sätt. Om målet med turen är att gå så lätt som möjligt så bör man anpassa utrustningen efter det. För plattorna väger ju faktiskt nästan hela tre hg för fyra st. I mitt fall så anser jag det väl värt att ha med dem på fjället, i pulkan, och den dagen jag inte orkar eller vill ha med dem får jag helt enkelt hitta en annan lösning.