Snitthastighet.

Har en sigma Bc1606 o har nu justerat in den så att kilometern stämmer(gjorde den inte innan)men snitthastigheten stämmer inte cyklade i dag 7,2 mil med på 2,45Tim men med en snitthastighet på strax under 24 km..får det själv kring en 25 km..men vad kan vara felet,har mätt upp sträckan med bil så sträckan är rätt??
Fel på datorn eller fel inställning??

Fel på bilen?

.... Kan tänka mig att en cykeldator eller gps är exaktare än en bil... mellan min gps och cykeldator skiljer det inte mer än 300 meter på 15mil...

Thomas

Ett tips: Vägverket har en del s.k. teststräckor på vissa vägar i landet där 1km exakt är uppmätt.
Kan vara ett bra sätt att kolla kallibreringen på datorn.

Intressant, men var kan man få reda på var dessa sträckor finns?

Mvh /Joel
Gamla google ger svaret.

”Den metod vi använt, är att mäta tiden det tar att köra kontrollsträckor på 300 m och sedan beräkna hastigheten och jämföra den med hastighetsmätarens visning. Den första frågan blir därför: Var finns lämpliga kontrollsträckor?

Svar: Överallt!

Vägarna har 3 meter långa streck mitt i vägen. Uppehållet mellan strecken är 9 meter. Ett streck och ett uppehåll kallas en cykel och är 12 m lång.

25 cykler motsvarar alltså 300 meter. Det är en lagom sträcka för tidtagning. En fördel är, att det finns kontrollsträckor överallt så att vem som helst snabbt och smidigt kan genomföra en serie mätningar.

Jag skulle nog inte lita på "streckmetoden". Tre resp. nio meter är naturligtvis nominella mått. Frågan är vilka toleranser man har, d.v.s. hur stor avvikelsen kan bli på 25 cykler. De sträckor på 500 m eller en km som är markerade för tidtagning från helikopter är inte heller att lita på. De är något längre för att onnogrannheten i tidtagningen inte ska göra att man felaktigt åker dit för fortkörning. Det mest exakta som finns är nog de avståndsskyltar som sitter på mitträcket på en del motorvägar, men de är ju svåra att kalibrera en cykeldator mot. Kan man hitta en rak väg som löper parallellt med en järnväg mellan två kilometerpålar så är det också bra. Här får man dock se upp. Vid linjeomläggningar som förändrar banans längd flyttar man inte alla kilometerpålar, utan man gör ett hopp i avståndsmätningen.

Träffade på en äldre man som påstod sig cyklat Luleå-Malmö med 24 km/h i snitt. Frågan inställer sig snitt på cyklad tid eller på totaltiden med sömn? Skillnaderna blir rätt avsevärda.... På Touren mäter de i cyklad tid som ett exempel.
//J

Bilar har ruskigt mycket + både i hastighetsangivelse och ofta - i km verket. Jämförde med min ex Polis K75a som har en kalibrerad hastighetsmätare och mycket välmätande vägmätare. Bil 1 + 7 km/h vid 90km/h och ca 1 km kortare väg på 20 km sträcka, bil 2 + 9km/h och minus 1,6 km.
//J

Träffade på en äldre man som påstod sig cyklat Luleå-Malmö med 24 km/h i snitt. Frågan inställer sig snitt på cyklad tid eller på totaltiden med sömn? Skillnaderna blir rätt avsevärda.... På Touren mäter de i cyklad tid som ett exempel.
//J

24 km/h i snitt en längre sträcka är riktigt jobbigt.
Har svårt att tro att någon kan hojja med den hastigheten genom hela Sverige.
Tar man med vilopauser i hastighetsberäkningen skulle jag säga att det blir väldigt väldigt tufft.

(Fast jag kanske är otränad :)

24 km/h i snitt en längre sträcka är riktigt jobbigt.
Har svårt att tro att någon kan hojja med den hastigheten genom hela Sverige.
Tar man med vilopauser i hastighetsberäkningen skulle jag säga att det blir väldigt väldigt tufft.

(Fast jag kanske är otränad :)

Om vaegen aer bra saa aer det inga stoerre problem att haalla 24 km/h effektiv cykeltid. Jag hade runt 30 km/h naer jag cyklade genom Vaestsahara. Vissa dagar lyckades jag komma oever 35 km/h i snitt. Fraan Anti-Atlas bergen ner till Mauritanien aer det ungefaer 150 mil oxh sedan drygt 50 mil till innan huvudstaden saa det aer en bra straecka att cykla. Om man kan haalla hoeg medelhastighet handlar till stor del paa hur vinder aer. Baesta medelhastigheten som jag har haft aer 42 km/h och det var genom vaesta Sibirien. Bra vaeg och stark medvind. Baade genom Sibirien och Vaestsahara aer det med full laangfaerdspackning dvs +40kg inkl. mat och vatten.

maur_2005_01.jpg

Naagra mil soeder om graensen Vaestsahara/Mauritanien

24km/h genom Sverige kaenns inte helt omoejligt men daa gaeller det att inte ha naagon tung packning.

/Stellan
http://www.sandstorm.se

Va lite fräck

Det e bara lufta hojjen över staketet på den lokala löparbanan å trampa på .........

Öka farten när vaktmästarn kommer...........

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg