snitt fart

Re: Re: rullsnitt

Lasse Nilsson; sa:
thureb; sa:
Medianhastighet är något annat och det påverkas så mycket av högsta respektive lägsta hastigheten att det inte är lika intressant.
Försöker du kolla om vi är vakna? :)

Jag bjuder på lite akademiskt rapportspråk från http://www.scb.se: "Medianen är det mittersta värdet i redovisningsgruppen då de observerade värdena sorterats i stigande ordning efter värdet. ... Medianen kan vara ett lämpligt mått om observationer har en sned fördelning med många höga eller låga värden. I motsats till medelvärdet påverkas inte medianen av sådana extremvärden."

Du har rätt i teorin men detta förutsätter att man har lika många observationer per tidsenhet dvs t ex en observation med medelhastighet var 10:e sekund. GPS fungerar ofta inte så de lämnar observationspunkter glesare om man håller konstant fart och kurs och tätare när man ändrar fart och kurs. Då fungerar inte medianen som ett representativt mått.

Thure

Re: Rullsnitt

thureb; sa:
Du har rätt i teorin men detta förutsätter att man har lika många observationer per tidsenhet dvs t ex en observation med medelhastighet var 10:e sekund. GPS fungerar ofta inte så de lämnar observationspunkter glesare om man håller konstant fart och kurs och tätare när man ändrar fart och kurs. Då fungerar inte medianen som ett representativt mått.
Visst kan GPSens metod för att minska minnesåtgången påverka hur enkelt det är att använda rådatan från GPSen för egna beräkningar. Problemet som du påtalar med medianvärdet kommer att påverka även dina histogram på precis samma sätt. Du kanske kompenserar för det innan du skapar histogrammen, men då borde du inte haft några problem med medianvärdet heller.

Själv brukar jag göra enkla hastighets/tids-diagram i Excel för att för att se hur farten har varierat på rullskridsko- och skridskoturer. Blir ofta förvånad över att pauserna var så långa och många!

Re: Re: Re: rullsnitt

thureb; sa:

Thure

Jag brukar råda alla mina bekanta som har GPS, att ställa in GPSen på konstant tid mellan mätpunkterna. Alla analyser med beräkningar av data i trackfilen jag känner till blir enklare då, liksom synkning med pulsmätaren som ”bara” har konstant tid mellan mätpunkterna.

Per Brune

snittfart

jag cyklade jönköping-sälen för några år sedan och inför denna sträcka så tränade jag ca 150 mil på två månader, min snittfart var(på långfärdscykel) ca 22 km/h men då var det riktigt behagligt för det mesta

GBG-Kiruna 21 kmh

Hej,

sommaren 2004 cyklade jag och en kompis från Göteborg till Kiruna med en "snittfart" på 21-22 km/h. Effektiv cykeltid strax över 70 timmar... (med lite för mycket packning).

Mvh
Niklas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg