Snaror

Det finns uppenbarligen ett generellt förbud mot jakt med fällor, men jakt med skjutvapen är tillåten. Vad skulle vara skälet till det om det inte är att jakt med fällor anses grymmare.

Bara för att spekulera, så kan det ju vara samma skäl som ligger bakom skillnaden mellan nät- och handredskapsfiske.
Alltså att fällor/nät dels lätt blir för effektiva, dels arberat med mindre urskiljning än geväret.

Och uppenbarligen är djur olika mycket värda. Annars skulle det krävas licens för att slå ihjäl myggor på fjället...
 
Bara för att spekulera, så kan det ju vara samma skäl som ligger bakom skillnaden mellan nät- och handredskapsfiske.
Alltså att fällor/nät dels lätt blir för effektiva, dels arberat med mindre urskiljning än geväret.
Nätfiske är inte förbjudet. Nät av olika slag är väl det vanligaste redskapet för yrkesfiske.
Och uppenbarligen är djur olika mycket värda. Annars skulle det krävas licens för att slå ihjäl myggor på fjället...

Inte nödvändigtvis väl? Det skulle ju kunna falla under nödvärnsrätten :)
 
Nätfiske är inte förbjudet. Nät av olika slag är väl det vanligaste redskapet för yrkesfiske.
Ja, och hade vi yrkesjägare (i samma bemärkelse) så skulle de säkert få använda andra jaktmetoder. Det närmaste vi kommer "yrkesfiske" på land är väl rennäringen, även om jämförelsen haltar rejält.
 
I och för sig många år sedan

som jag läste in Jägarexamen men om inte allt för mycket har ändrats i jaktlagstiftningen så gäller åtminstone följande:

1. Du måste ha jakträtt på den mark där du jagar. Oavsett jaktmetod.
2. Du ha jakträtt på egen mark. Det innebär t ex att du har jakträtt på din villatomt.
3. Det är förbjudet att avlossa krutvapen inom stadsplanelagt område utan specialtillstånd. (Sånt tillstånd har t ex kommunens skyddsjägare.)
4. Du har alltså rätt att sätta fällor på egen mark, även inom stadsplanelagt område.
5. Beroende på vilken typ av fälla du sätter (avlivande eller levandefångst) gäller olika regler för hur ofta du måste vittja.
6. Olika fällor är "typgodkända" för olika vilt. Du kan alltså inte komma med egna konstruktioner.
7. Du måste ta hänsyn till när jakt på ett visst vilt är tillåtet eller ej.
8. Det är bara visst vilt som får lov att jagas med fälla på samma sätt som att du måste ha en viss typ av bössa för ett visst vilt. T ex får du jaga rådjur med hagelhurra men inte hjort.

Som sagt, det är nu rätt många år sedan jag kunde det här ordentligt men det mesta borde stämma fortfarande.
Bästa tipset är att du ringer Svenska Jägareförbundet. De har koll på läget.


MVH
Ola.
 
som jag läste in Jägarexamen men om inte allt för mycket har ändrats i jaktlagstiftningen så gäller åtminstone följande:

1. Du måste ha jakträtt på den mark där du jagar. Oavsett jaktmetod.
2. Du ha jakträtt på egen mark. Det innebär t ex att du har jakträtt på din villatomt.
3. Det är förbjudet att avlossa krutvapen inom stadsplanelagt område utan specialtillstånd. (Sånt tillstånd har t ex kommunens skyddsjägare.)
4. Du har alltså rätt att sätta fällor på egen mark, även inom stadsplanelagt område.
5. Beroende på vilken typ av fälla du sätter (avlivande eller levandefångst) gäller olika regler för hur ofta du måste vittja.
6. Olika fällor är "typgodkända" för olika vilt. Du kan alltså inte komma med egna konstruktioner.
7. Du måste ta hänsyn till när jakt på ett visst vilt är tillåtet eller ej.
8. Det är bara visst vilt som får lov att jagas med fälla på samma sätt som att du måste ha en viss typ av bössa för ett visst vilt. T ex får du jaga rådjur med hagelhurra men inte hjort.

Som sagt, det är nu rätt många år sedan jag kunde det här ordentligt men det mesta borde stämma fortfarande.
Bästa tipset är att du ringer Svenska Jägareförbundet. De har koll på läget.


MVH
Ola.



Det verkar stämma. Typgodkännande för fällor hittas på naturvårdsverkets webbplats:

http://www.naturvardsverket.se/sv/Arbete-med-naturvard/Jakt-och-viltvard/Fallor-for-vilda-djur/

Exempel: Ripsnara http://swenviro.naturvardsverket.se/dokument/epi/fallor/pdf/S15.pdf

Musfälla http://swenviro.naturvardsverket.se/dokument/epi/fallor/pdf/S8.pdf
 
Lite spekulationer...
Slagfällor ("ihjäl-fällor") ska vara godkända av Naturvårdsverket om jag minns rätt.
Levandefällor får användas på fler arter, men avfångning måste ske på samma plats och i enlighet med gällande jaktregler.

Jag gjorde t ex egen minkfälla för att fånga nåt som senare visade sig vara skogsmård (och fångades av grannen i en grävlingsfälla. (Djuret att tagit kål på samtliga hönor och jag ville emininera den individen innan jag byggde upp ny besättning.)

Har för mig att jag fick bygga fällan själv så länge det inte var en slagfälla, men sen är det olika krav som har att göra med både att man måste kunna vittja ofta och att man inte får transportera det levande djuret från platsen.

Snara ska ju ta död på viltet omedelbart om den är rätt satt. Men för att inte viltet ska förfaras måste man förstås vittja frekvent.

(Funderade då för några år sen lite kort över konstruerandet av en "älg-ihjäl-fälla", men misstänkte att den inte skulle få en rättvis bedömning hos NV, för övrigt är nog råddjuren ett större "problem" i min trädgård. Då handlar det förstås tidvis om typ 5 rådjur som kommer varje kväll, ofta flera gånger ifall de nu måste flytta sig för nån anländande bil eller människa på tomten. Dagens rådjur uppträder inte med den respekt jag tycker att man kan begära, annat var det förr...)
 
Senast ändrad:
Lite spekulationer...
(Funderade då för några år sen lite kort över konstruerandet av en "älg-ihjäl-fälla", men misstänkte att den inte skulle få en rättvis bedömning hos NV, för övrigt är nog råddjuren ett större "problem" i min trädgård.
Såg i en gammal bok, typ "jakt- och fångstmetoder i (norra) Sverige" eller liknande, att det fanns ett par älggiller beskrivna. Standardmodellen verkar ha varit en kraftig sprättarm med en rejäl spets som spetsade älgen när den bröt ett snöre. Jag vet, det låter som John Wiseman, men det användes tydligen nånstans, iaf. Jag misstänker att "dödligheten" kanske inte var så stor, och att risken att spetsa nån hundägare är större. För att inte nämna risken att spetsa en jägare...
 
Det finns uppenbarligen ett generellt förbud mot jakt med fällor, men jakt med skjutvapen är tillåten. Vad skulle vara skälet till det om det inte är att jakt med fällor anses grymmare.

Huvudanledningen är nog att en fälla kan glömmas bort (och därmed kan ett byte fastna på ett plågsamt sätt och bli sittande länge). Eller så kan den glömmas och förfalla så den när den till slut triggas inte fungerar på avsett sätt.

När man jagar med skjutvapen finns det (förhoppningvis) alltid en jägare i ena änden av vapnet.

Det är ju samma sak med nät. Ett när kan läggas ut och sen bli liggande länge.
 
(Funderade då för några år sen lite kort över konstruerandet av en "älg-ihjäl-fälla", men misstänkte att den inte skulle få en rättvis bedömning hos NV, för övrigt är nog råddjuren ett större "problem" i min trädgård. Då handlar det förstås tidvis om typ 5 rådjur som kommer varje kväll, ofta flera gånger ifall de nu måste flytta sig för nån anländande bil eller människa på tomten. Dagens rådjur uppträder inte med den respekt jag tycker att man kan begära, annat var det förr...)

Du kan få låna denna. Tyst sätt att bli av med rådjuren i villaträdgården...

radjursfalla.jpg


/Stellan
 
Lite intressant är det väl ändå att många tycker att olika djur har olika värde.....predatorer slängs det oftare iväg ett chansskott på än ätbart viltt....

sen måste jag säga att ha ute fällor är inte direkt nån barnlek för att lyckas krävs markännedom och en förmåga att se var djuren rör sig ...tex vid minkfångst kan det räcka att flytta fällan tjugo meter för att börja hitta rätt.

För min egen del tycker jag det är lite blandad förtjusning med minken, jag får mindre och mindre mink i mina fällor....bra javisst ,men lite tråkigt ändå och vad beror det på....vi har fått utter sen ett par år tillbaka och vissa tror att den konkurerar ut minken, i sådana fall är det bra, är det på grund utav miljögifter är det sämre.
 
Haleluja!

(Funderade då för några år sen lite kort över konstruerandet av en "älg-ihjäl-fälla", men misstänkte att den inte skulle få en rättvis bedömning hos NV, för övrigt är nog råddjuren ett större "problem" i min trädgård. Då handlar det förstås tidvis om typ 5 rådjur som kommer varje kväll, ofta flera gånger ifall de nu måste flytta sig för nån anländande bil eller människa på tomten. Dagens rådjur uppträder inte med den respekt jag tycker att man kan begära, annat var det förr...)

Jag kommer att tänka på en känd predikant som i samma situation halade fram bössan och tänkte "haleluja rådjursstek" och dunkade på från sovrumsfönstret i villaområdet...
 
Det finns väl inget generellt fällfångstförbud eller ?

Bara att konstruera fällor som är typgodkända, fixa jägarexamen, jakträtt ,statligt jaktkort så är det bara ut och fånga.