Snälla hjälp mig med käng-problem

Jag tror jag känner igen känslan. Jag har själv fötter som är breda och långa. Problemet verkar vara att tillverkare måttar ut skor för 'normala' fötter, runt 44/45, och sedan ökar man på längden för större storlekar, men inte bredden.

Angående domningar så är det så för mig att jag spar på fötterna med hålfotsinlägg, men när jag har 'riktiga' gjutna inlägg domnar båda stortåna bort när jag bär tungt. Det tycks alltså handla om nerver som hamnar i kläm. Så tänk på att det kan vara en faktor också.

Själv har jag varit mycket nöjd med mina Haglöfs Solit Lite, som inte är nämnvärt breda, men där bakre delen av kängan är gjort i tjockt skum av en typ som ger efter och formar sig efter foten när den blir varm. Vågar dock inte rekommendera dessa längre, sedan mitt par krympt mer än en centimeter och blivit obrukbara på mindre än ett år. Inväntar svar på fabriken angående den biten. Men hur som helst. Formbart skum är skönt för breda fossingar.

Och som vanligt är det jävliga att man inte kan köpa ett par kängor, vandra med dem och SEDAN bestämma sig för om de är okej och eventuellt lämna tillbaks dem.

Har du riktigt stora problem med dina fötter kan specialbyggda kängor vara ett alternativ. Hos lundhags fick jag betala 1000kr extra för ett par kängor byggda helt utifrån hur mina fötter är formade. I butiken fick jag snacka med en skomakare som ritade av mina fötter och mätte lite. Det tog ungefär 20min och ca 1 vecka senare kunde jag hämta mina nya kängor.

tack

Grönställ, fan vad märkligt att de krympt! När man köper kängor vill man ju gärna ha de i några år!!
Hoppas du kan reklamera. Jag köpte hålfotsinlägg men det blev inget bättre..svårt det här.

j3- tack så mycket för tipset. ska jag kolla upp. o skönt att höra att det finns fler med "missbildade fötter" ;-)

xely-det kan det ju verkligen vara värt! Det är det nästan värt bara för att slippa det här krånglet. tack så mkt!

Grönställ: sedan så är det så att även fötter hos vuxna män växer eller byter form. Men jag säger inte att det är så. Men på ett år skall inte fötterna ändra sig så mycket, snarare 10-20 år kan man väl säga att man med friska fötter bör se över sin skostorlek.

Tipsar om HanWag

Naturkompaniet brukar även sälja kängor från HanWag. Testa ett par sådana innan du börjar lästa ut och liknande. Jag har inga erfaranheter av andra kängor, men har gillat mina HanWag Alaska GTX från första stund. Kände inget som helst behov av att gå in dem när de var nya och de har aldrig gett mig ett enda skavsår. Sambon hade problem med sina gamla Meindl, bl a med att de var för smala. Sen hon "bytte upp sig" till ett par HanWag är det inga problem alls.
Trots att vi har ganska olika fötter sitter HanWag-kängor bra på våra fötter. Min gissning är att de passar de flesta fötter.

hanwag

Naturkompaniet brukar även sälja kängor från HanWag. Testa ett par sådana innan du börjar lästa ut och liknande. Jag har inga erfaranheter av andra kängor, men har gillat mina HanWag Alaska GTX från första stund. Kände inget som helst behov av att gå in dem när de var nya och de har aldrig gett mig ett enda skavsår. Sambon hade problem med sina gamla Meindl, bl a med att de var för smala. Sen hon "bytte upp sig" till ett par HanWag är det inga problem alls.
Trots att vi har ganska olika fötter sitter HanWag-kängor bra på våra fötter. Min gissning är att de passar de flesta fötter.

Tack, ja den kängan har de tom på "mitt" lilla Naturkomp. Men de sa att jag inte behövde prova den för att den var smalare än de andra jag provat. Men jag ska fasen åka dit idag o prova den ändå. Alla kängor jag provat har suttit bra på min vänsterfot, men inte på högerfoten då den är lite längre och typ 2 cm bredare. (den är uttrampad). Tack för hjälpen. (snart ger jag upp detta med kängor)

GetOut i Bodafors

Jönköping ligger nära Bodafors där GetOut har sin stora butik. Ett tips är att ringa dem och fråga vad de har för modeller att erbjuda dig.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
liquidmonkey Vad heter dom har????? snälla... Kläder 18
UnderEnTarp Hjälp att hitta breda gympaskor till min sambo! Kläder 6
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Mr. T Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 26
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
almkvist Gamla Jörn / Lundhags? - Hjälp med ID Kläder 1
mårtenm Skaljacka - hjälp tack! Kläder 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg