• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Snabbfrukost?

Jag tillhör den morgontrötta skaran. Det innebär att jag sover så länge som möjligt och vanligtvis äter en usel frukost eller ingen alls. Nu vet jag ju att man bör inta 25% av dagens energi till frukost, äta fibrer, grönsaker, vitaminer etc. Det är nu bara det att jag fixar inte det på morgonen. Glöm det att koka ägg, rosta bröd, skiva gurka och paprika mm. Jag vill ha tips på den optimala frukosten i fråga om nyttigt, enkelt och gott. Energy-bar och ett glas juice? Nä, bättre än så måste det finnas.
 
Är det för jobbigt att hälla varmt vatten på klippta havregryn?

Havregrynen kan du köra i mixer när du är vaken, glad och har tid.
En banan och en macka med jordnötssmör till det.

Men det kanske är för mycket TV-kocks-moment inblandade (skala banan, sätta på vattenkokare, bre macka)?

Jag är också den morgontrötta typen, och min frukost brukar bestå av yoghurt med skivad banan och valnötter, ett glas juice och eventuellt jordnötssmörsmacka. Men jag har ju inte direkt räknat på energiinnehållet i det.
 
Varför inte förbereda allt dan innan? Bre ett par feta dagobert mackor med ost, skinka, sallad och hela baletten, köp en youghurt samt koka två ägg. In i kylen med det och somna in...

Bättre än kaffe och cigg som frukost iallafall!! ;)
 
Nordesjö; sa:
Är det för jobbigt att hälla varmt vatten på klippta havregryn?

Berätta mera! Slipper man koka havregrynen om man kör dom i en mixer först? Bara hälla på hett vatten från vattenkokaren? Man borde då rimligtvis kunna mixa hela paketet och lagra dom finfördelade. Kanon.
 
Setter2; sa:
Nordesjö; sa:
Är det för jobbigt att hälla varmt vatten på klippta havregryn?

Berätta mera! Slipper man koka havregrynen om man kör dom i en mixer först? Bara hälla på hett vatten från vattenkokaren? Man borde då rimligtvis kunna mixa hela paketet och lagra dom finfördelade. Kanon.

Exakt så! Bara att låta dem dra i ett par minuter i skålen.
Du kan dessutom förbereda med torrmjölk, torkad frukt, nötter, socker, kanel eller vad som helst som du vill trimma med och ha klart i en burk därhemma.
Borde kunna bli en fullständig måltid på en gång.
 
Du kan dessutom förbereda med torrmjölk, torkad frukt, nötter, socker, kanel eller vad som helst som du vill trimma med och ha klart i en burk därhemma.
Borde kunna bli en fullständig måltid på en gång.

Min vandringskompis i sommar kokade havregrynsgröt till frukost varje dag. Han packade snabbhavregrynen färdigt med mjölkpulver, sedan satte man i en näve torkad frukt (annanas, papaya, russin) och ringlade sedan flytande honung ovanpå. Massor med energi.

Som frukost hemma ger jag mig tid att koka havregrynsgröt, 3 minuter i kastrull. Passar på att gå på dass under tiden.

/Ulf
 
Setter2; sa:
Nordesjö; sa:
Är det för jobbigt att hälla varmt vatten på klippta havregryn?

Berätta mera! Slipper man koka havregrynen om man kör dom i en mixer först? Bara hälla på hett vatten från vattenkokaren? Man borde då rimligtvis kunna mixa hela paketet och lagra dom finfördelade. Kanon.
Kan man inte ta bort inlägg man skrivit galet?
[Ändrat av Zeeke 2006-11-11 kl 08:51]
 
Wolf25; sa:
Du kan dessutom förbereda med torrmjölk, torkad frukt, nötter, socker, kanel eller vad som helst som du vill trimma med och ha klart i en burk därhemma.
Borde kunna bli en fullständig måltid på en gång.

Min vandringskompis i sommar kokade havregrynsgröt till frukost varje dag. Han packade snabbhavregrynen färdigt med mjölkpulver, sedan satte man i en näve torkad frukt (annanas, papaya, russin) och ringlade sedan flytande honung ovanpå. Massor med energi.

Som frukost hemma ger jag mig tid att koka havregrynsgröt, 3 minuter i kastrull. Passar på att gå på dass under tiden.

/Ulf
Han käkar alltså havregrynsgröt tillsammans med kokt mjölk istället för att hälla på kall mjölk? Uaässch. Men smaken är olika. Kokt mjölk brukar dock ge ett diskjobb, om man inte låter kastrullen stå vattenfylld ett tag innan diskningen.

Själv brukar jag ta mig de 6-7 minuter som krävs för att koka upp och koka havregrynen även ute. Kör man Nordesjös variant behöver grynen inte ens kokas, och kall mjölk vispar/skakar man till i ett nafs.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Själv brukar jag ta mig de 6-7 minuter som krävs för att koka upp och koka havregrynen även ute. Kör man Nordesjös variant behöver grynen inte ens kokas, och kall mjölk vispar/skakar man till i ett nafs.

Fördelen med "snabbgryn" är ju att gröten kan göras direkt i tallriken, så har man varmt vatten att även göra te/choklad/kaffe på och även till disken.