Smultronställen för cyklande

Hej!

Lite trevligt diskussionsunderlag.

Tänk tillbaka på alla dina cykeläventyr - om du skulle välja en plats dit du skulle vilja återvända, på cykel, vilken skulle det då vara? Med andra ord, vilket är världens trevligaste område att cykla i? Motivera gärna! :)

Om du inte varit ute och cyklat tidigare, vilket är då ditt drömområde?

Själv har jag endast cyklat kortare turer i Sverige. Hittills är favoritområdet utan tvekan Öland. Lättcyklad ö, med otroligt vacker natur och underbart väder, dock bitvis lite blåsigt. Men jag planerar att snart ge mig ut på längre turer, gärna österut. Nu skulle det vara trevligt att höra om era smultronställen :)

Hälsningar Jávrasj
 
Provence

Vår första långtur gjorde vi för att antal år sedan i Provence. Vi cyklade under de två första veckorna i september c:a 70 mil från Marseille till Nice och turen gick över både platta och bergiga områden. Canyonen Gorge du Verdon var mäktig.
Jag drömmer mig fortfarande tillbaka till denna tur. Kanske beror det på att det var vår första tur, men säkert också på att det fanns mycket att se, inte långt mellan byarna och gott om platser att stanna till för ett glas vitt eller en baguette. Det härliga vädret bidrog säkert också till de härliga minnena.
 
Röstar på Pacific coast hwy, Vancouver/Seattle -> San Francisco ! Har cyklat den två gånger och funderar på en till... Fantastisk natur, medvind, stränder och sanddyner och redwood-skogar och små balla städer.. bra ställen att campa - på kvällen tar man sen lite vin och går ned på stranden och kollar ut över havet där Kapten Cook seglade runt !
 
Låter härligt! :D

Du skriver att det finns bra med ställen att campa. Hur fungerar det i USA? Campar man i det vilda som här hemma? Känns av någon anledning som att det skulle vara svårt där borta...
 
Namibia under min första Afrikatur. Hela kontinenten låg mer eller mindre bakom mig och insikten om att jag skulle klara av att nå mitt mål började knacka på. Naturen var ofattbart vacker, trafiken extremt tunn, djurlivet edenlikt. Hela turen mellan Windhoek och Oranjefloden var ren meditation där jag aldrig visste vilken veckodag det var, hade ingen telefon med mig och ingen fungerande klocka. Sov alltid i tält och vaknade som vanligt när solen stod ganska högt och cyklade sen ganska hårt så att jag var ganska trött när jag satte upp tältet när solen närmade sih horisonten. Mina packväskor var alltid fulla med god mat - Namibia har ju betydligt större matutbud än många andra afrikanska länder.

Världsklass!
 
Håller med HasseQ;

Stillahavskusten från Vancouver till San Diego är som en bal på slottet. Regnskogar i Washington (Olympic Peninsula), kustvägen genom Oregon, Redwood National Park och Avenue of the Giants i norra Kalifornien, vingårdarna runt Napa Valley strax norr om San Francisco, Central Coast Valley och Big Sur i södra Kalifornien. Allt detta i kombination med fina vindar (blåser från norr till söder) och behagligt klimat.

En annan höjdare är att trampa runt Adriatiska havet. Exempelvis start och mål i Aten. Färja krävs mellan Bari (ITA) och Patras (GRE).

Har man tillräckligt många svordomar och starka ben är Camino de Santiagos norra rutt från Irun till Santiago de Compostela (eller varför inte fortsätta till Porto?) en av Europas vassaste skapelser.
Väldigt kuperat hela vägen, framförallt i Baskien och Asturien. Men.. värt varenda svordom!

Norra/mellersta delen genom USA innehåller även den idel höjdpunkter. New York - Chicago - Yellowstone - Seattle. Missa inte South Dakota!

/Anders Forselius
www.bikingviking.se
 
Norges fjäll och fjordar

Norge ligger nära och jag tycker det känns riktigt exotiskt med höga fjällpass och fantastiskt fina fjordar. Jotunheimen med sognefjellet och fjordarna söderut därifrån är kanonfina. Dock svårt att hitta en vettig rutt utan att undvika området kring Sogndal och Kaupanger. Man får helt enkelt bita ihop under några mil.
 
säger bara: Vägen mellan Söderköping och Krokek! Så härlig och solig och så kan man ta en paus på färjan vid Kvarsebo! Verkligen fint :D
 
Har varit runt såpass mycket i världen att jag håller mig till Skandinavien. Handlar mer om att hitta rätt. Alla ställen har sin charm och jag har fraktioner ur mina resor som sitter extra bra i minnet. Ibland får man cykla extra långt mellan de sköna upplevelserna men det kommer alltid något som är oväntat, en överraskning från naturen. Det kan vara en observation av ett ovanligt djur eller en plats med speciell atmosvär. Det viktigaste är att vara på rätt sida ytterväggarna så mycket som möjligt och att alltid ta nya vägar.
 
"Där jag är
är det alltid
bäst"
skulle man kunna säga.
Tittat på Google Earth, den vägen från Söderköping till Krokek verkar vara ca 45 km enkel väg!?
Stämmer det Oskar?

/Christer
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg