Smörja trögt sticklås?

Jag trodde jag var smart som köpte några sticklås från USA som skulle gå att öppna fast jag har vinterhandskarna på händerna.

H2012.1.1.jpg

Nu visade det sig att sticklåset går trögt (hög friktion?) när det är kallt ute.

Kan man få sticklåset att funka bättre med Silikonspray t.ex 36-4504 från Biltema?

Archive%5CProduct_images%5C36%5CLarge%5C36-4504_l.jpg

eller finns det något annat slag av smörjmedel som är bättre?

Jag vill inte använda något som gör att jag skitar ner handskarna / händerna

Per

Kan du inte fila ner lite där det tar emot? Silikon brukar ju inte angripa plast, så det går säkert bra, men du får nog torka av ordentligt eftersom det kladdar en del.

siliconspray funkar kalas till ändamålet.

om biltema ligger långt från dig, finns det på närmre håll. ok brukar tex ha den

dock är väl det här ingen långsiktig lösning, du behöver nog underhållssmörja nästan varje gång du ska iväg.

Precis, spraysilikon är kung till plast och till kyla (bilens gummilister...), och kladdar inte. Däremot kan det bli lite halt de första gångerna man fipplar med låset (sprayade stövlar i förrådet hos mina föräldrar, och numera är det farligt att gå där utan broddar...), men det borde inte äckla av sig på dina handskar (som t ex lagerfett och likn gör).

Däremot lär du få spraya många gånger. Problemet med att fila ned (vilket annars är en bra idé) är att det kan försämra låsens draghållfasthet, dvs att de går upp om man drar hårt i dem. Inte nåt problem om de inte belastas mkt.

Med tiden mjuknar de ju (efter en massa hundra öppningar och stängningar), men det kanske är en klen tröst...

även om det kanske inte berör dig, kan det i sammanhanget nämnas att man i andra GDS-situationer ska akta sig för att spraya / kladda runt för mycket. siliconet ställer till det rejält vid lackning, limning etc

Jag har cykelavstånd till Biltema, men det finns vissa saker där som är av så dålig kvalité som jag inte köper mer (man lär sig av misstagen).

Det är på locken för väskorna för GPS och kamera som jag använder vid långfärdsskridsko som jag satt dessa sticklås, så det är inga hållfasthetsproblem. Locken har även kardborreband. Dessutom har jag satt fast GPSen och kamera med en tunn men stark lina som håller kvar GPSen resp kameran i resp väska i fall jag skulle stänga locket för dåligt.

När långfärdsskridskosäsongen garanterat är över ska jag ta fram nålfilarna och fila lite.
Jag beställde fler spännen än jag behövde så jag har kvar några i reserv.

Per

Jag har cykelavstånd till Biltema, men det finns vissa saker där som är av så dålig kvalité som jag inte köper mer (man lär sig av misstagen).

håller med dig!

grejen med biltema är att man måste pröva sig fram. en del saker funkar exakt lika bra som motsvarande "märkesprodukt" den enda, men stora, skillnaden är att man över några år gör stora besparingar.

"nya" produkter, som inte tidigare, testats kan man tyvärr inte utgå ifrån funkar utan måste testas först, innan man sätter sig i ett skarpt läge.

dock kan jag gå igod för silikonsprayen, den har jag använt flera burkar av och jag kan inte se / uppleva någon skillnad mot andra märken

Silikon

spray fungerar som sagt bra till vissa saker. Fast är verkligen friktionen hela problemet. Är det inte plasten som blir styv i kyla?

Blixtlåsstängning brukar gå att hantera i kyla med handskar.

Thure

även om det kanske inte berör dig, kan det i sammanhanget nämnas att man i andra GDS-situationer ska akta sig för att spraya / kladda runt för mycket. siliconet ställer till det rejält vid lackning, limning etc
Kan du berätta lite mer om det där sista? Slutar limmet/lacken att fästa eller? Vet man varför?

Kan du berätta lite mer om det där sista? Slutar limmet/lacken att fästa eller? Vet man varför?

tyvärr är jag inte bevadrad i hur det i teorin fungerar. vilka processerna och reaktionerna är. men om någon kemi-kunnig läser tråden vore det intressant att få detta förklarat.

rent praktiskt, däremot, har jag mängder av erfareheter.
här pratar vi ju om "siliconspray" i ganska ren form, men väldigt många andra bilvård / recondprodukter innehåller också silicone. om en yta, eller närliggande yta, har behandlats och du tex ska spraymåla är det snudd på omöjligt att få färgen att täcka som den ska. det blir som små kratrar, där färgen hela tiden flyter undan. en del plaster är, trots rengöring, så omöjliga att du måste använda speciella tekniker för att få till det.

det här är ett stort problem för billackerare, det är det värsta dom vet när dom får in en sån där nerkladdad bil, med en fet geggig yta över allt från däck till instrumentbrädor. det värsta är att det nästan sprider sig i luften.

problemt är alltså att du inte får lacken att fästa. och som sagt att det är på det viset är solklart, men jag kan inte förklara det i teorin ....eller, det har ju just gjort... öh... nej, skämt å sido, det är väl kemiska formler vi får hoppas någon annan kan ta i tu med och reda ut för oss...

Silikon har väldigt låg ytspänning. Det är just därför det fungerar så bra som formsläppmedel, glansmedel och t.ex. sticklåssmörjmedel.

Det som händer vid lackering är just att silikonet lägger sig som en impregnering på ytan som ska målas.
Då vidhäfter inte färgen utan släpper direkt. Trots att man avfettar ordentligt är det mycket svårt att få bort all silikon. Därför är silikoner totalförbjudna i närheten av lackeringsverkstäder etc.

/Peter (silikonspraytillverkare) :)

Silikon är rena katastrofen för allt som har med lackering och göra.

Biltillverkare har t.ex krävt port tillverkare att totalsanera flera hundra portar - silikon behandlade gummibälgar , tvingat antsällda att inte ens vara i närheheten av en deoderant och så vidare.

Det är så illa så att även om din flickvän har fel deo så riskerar det till hamna slut på lackytan.

Silikon är rena madrömmen för en som jobbar med lackering.

Nämn ordet silikon för en lackssnubbe - man ser håren resa sig på han....

På samma sätt som silkikonbaserat får regndropparna att rinna av tältet...,.på samma sättrbeter sig färgen....när den landar på en silikon infekterad yta....

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg