Smocken som jacka.

Men sen finns massor som är mer standard anorak

Web-Tangent-Smock-Black.jpg

featherlite%20smock-mor-blue-300.jpg

Men det är alltså de lite längre mindre kroppsformade varianter med fickor som ni är ute efter i denna tråden?

Att fickor ger extra tyglager är sannerligen ingen nyhet. Men att få det till att plagget därigenom är fodrat är väl att överdriva. Ett foder är ett foder, dubbelt tyg vid fickor är väl just dubbelt tyg vid fickor. Måste de fyllas med regnställ, värmeställ, kartficka, matkärl, handskar, stor halsduk etc, bara för att de finns? Knepigt synsätt där observerarn.

Smock behöver inte alltid vara synonymt med tungvikt.

De jag brukar uppfyller min spec till fullo och är ändamålsenligt perfekt för "bushcrafting" utom på sommaren, och helt fenomenal på vinterfjället. För mig.

Vill man som trådstartaren ha en i tunt tyg dessutom blir det knepigare, men det går. Snöblus i smärting som redan tipsats om är ett klart underskattat plagg. Att syntettyger generellt inte tål glödsprätt något vidare är klart begränsande.

Den händige syr annars själv i poplin.

Iden med smocken är ju att 35l säckens innehåll bärs i fickor på båda sidor om själva plaggtyget.
En Koreaduffel har bara två fickor och i övrigt enkelt tyg vilket TS efterfrågade från början.
Många gånger är ju önskan en CHAK med 50" Tv men ännu finns de inte.
Med lite runtomprat kommer man resonemangsvägen närmare målet.

En smock med 20 fickor är lite som en 100l ryggsäck, alla facken lockar. Ibland kanske det är bättre att titta på något annat istället för det man först trodde.

Envar som samlat uteutrustning några år vet att det blir många sorter och av oinsatta nära dubletter.
Men man kan inte ha för många par skidor, kanoter och cyklar, så det så!

Jag använder en sådan här istället och sedan tar jag jacka utifrån väderprognosen.
11855-_0_Fly_Vest.jpg

Var ute 2 dagar nu innan nyår och då hade jag en fodrad AirTex-jacka och sedan sovsäck, bivybag, förstärkningströja, extra sockar, långkalsonger, vattenflaska, mat, batterier, GPS och pannlampa samt första hjälpen-kit i västen (det finns ett stort ryggfack på den också).

Iden med smocken är ju att 35l säckens innehåll bärs i fickor på båda sidor om själva plaggtyget.
En Koreaduffel har bara två fickor och i övrigt enkelt tyg vilket TS efterfrågade från början.
Många gånger är ju önskan en CHAK med 50" Tv men ännu finns de inte.
Med lite runtomprat kommer man resonemangsvägen närmare målet.

En smock med 20 fickor är lite som en 100l ryggsäck, alla facken lockar. Ibland kanske det är bättre att titta på något annat istället för det man först trodde.

Envar som samlat uteutrustning några år vet att det blir många sorter och av oinsatta nära dubletter.
Men man kan inte ha för många par skidor, kanoter och cyklar, så det så!

Intressanta fakta, var finner man dessa historiska uppgifter? Men det var väl inte menat att man skulle pula ner 35 liter utrustning i jackan, låter som ett skämt.

Mig veterligen har SAS smocken sitt ursprung från Denison Smocken och den i sin tur var inspirerad av fallskärmstruppernas vapenrockar, men Stirlings grabbar såg till att få den gjort i tunnare kvalite för deras ändamål. Sedan dess är den i princip oförändrad inom regementet. Standarden är 6 fickor, men nu dräller det av överkittade MÖP-varianter på marknaden.

Känns mer som om det skulle vara barn som fyllde fickorna bara för att de finns, men resonemanget har dock bevisligen viss logik.

De SAS smockar jag sett med SASare i var välpackade både i utanpå som inuti. Var du fått 6 fickor från får du gärna ange.
Flera Natoländer har invändiga ryggfickor i sina vapenrockar för regnstället. SAS har gått lite längre.
Långa fjärrspaningsövningar brukar ge inspiration till vad som är bra att ha med jämnt. Efterhand kan de ju lätt bli mycket.

Läste en bok om SAS, där angavs att den ursprungliga smocken från Stirlings tid hade 6 fickor. Av de båda smockar jag har kommer en från en SAS operatör och en från någon annan avdelning i U.K de båda har 6 fickor in alles. I den ena låg ett kvitto från Burger King någonstans i Irak dessutom vilket förvånade.

Var fanns informationen om 35L historien jag frågade om?

Läste en bok om SAS, där angavs att den ursprungliga smocken från Stirlings tid hade 6 fickor. Av de båda smockar jag har kommer en från en SAS operatör och en från någon annan avdelning i U.K de båda har 6 fickor in alles. I den ena låg ett kvitto från Burger King någonstans i Irak dessutom vilket förvånade.

Var fanns informationen om 35L historien jag frågade om?

Rättelse: Stirlings baserades ursprungligen på en modell med 6 fickor, inte att det är någon standard. Den i desert har dessutom en liten armficka på vänster sida. Inte synonymt med att SAS egna smockar endast och alltid har 6 fickor. Vad som sades var att tex den svarta smocken SAS har, har mindre antal fickor (6) än de i DPM och andra camo, just för att de som du säger brukas vid längre insatser där fler fickor kommer till nytta. Både SAS och andra förband tycks genom åren brukat en uppsjö av varianter.

Att fickor ger extra tyglager är sannerligen ingen nyhet. Men att få det till att plagget därigenom är fodrat är väl att överdriva. Ett foder är ett foder, dubbelt tyg vid fickor är väl just dubbelt tyg vid fickor. Måste de fyllas med regnställ, värmeställ, kartficka, matkärl, handskar, stor halsduk etc, bara för att de finns? Knepigt synsätt där observerarn.

Smock behöver inte alltid vara synonymt med tungvikt.

De jag brukar uppfyller min spec till fullo och är ändamålsenligt perfekt för "bushcrafting" utom på sommaren, och helt fenomenal på vinterfjället. För mig.

Vill man som trådstartaren ha en i tunt tyg dessutom blir det knepigare, men det går. Snöblus i smärting som redan tipsats om är ett klart underskattat plagg. Att syntettyger generellt inte tål glödsprätt något vidare är klart begränsande.

Den händige syr annars själv i poplin.

ok, vilken använder du och vad är det för mtrl?

Misstänker att seobserver menade att man plockar innehållet ur uppdragssäcken vid exvis rörligspaning och stoppade det viktiga i jackan.

Den svarta är samma som den jag först länkade till, har samma MOD nummer. Mtrl anges som ripstop polycotton, men ser ut och känns exakt som CS95 Clothing System vid en direkt jämförelse. Det är 94/6 bomull-syntet. Känns mjukare och tystare i kvaliten än vanlig G-1000 om man jämför. Min är ganska ordentligt modifierad.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
CarMaPal Parachute jacka Kläder 5
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
prospicientia Köpa ytterliggare en jacka?! Kläder 15
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
adrian.fors Värde på jacka? Kläder 0
fotografiskt Vadmalsbyxor/jacka Kläder 8
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
rJohansson Bra jacka? Kläder 24
SLMT Tunn jacka Kläder 9
tlundberg Förstärknings-jacka/-tröja i stället för dubbla fleecetröjor Kläder 11
stenblock Efterlyses: supertunn jacka med huva Kläder 41
Bulgakov jacka från national geographic? Kläder 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg