Smidigt tält för Kajakpaddling....?

Hej igen!

Nu är jag på jakt efter ett smidigt o självstagande tält, passande för packa ner i havskajaken och för att slå upp i skärgården sommartid.

2 pers, självstadgande, hyftat lätt,liten packvolym, prisvärt....är mina krav! :)

Har hittat en modell själv som verkar bra: Marmot Earlylight 2P, 1399 kr

-Vill ha tips på märke/modell som verkar vettigt o var kan jag beställa ?

Mvh
Johan

Kayaktält

Jag har köpt ett Marmot Earlylight från Addnature av exakt de skäl du beskriver. Än så länge har jag bara satt upp det inomhus och det ser bra ut - speciellt till det priset. Sen har jag sett att det finns ett par stycken kvar på rea för 1200.- hos Intersport på Sergelgatan i Stockholm.

Firstlight

Hej igen!
Jag har fått tag på en privatperson som säljer ett "Marmot Firstlight" i nyskick för 900 kr.

-Något som jag bör tänka på innan jag slår till
? (t.ex. väsentliga nackdelar med modellen etc.)

-Är det rätt pris ?

mvh
Johan

Det ska ju vara identiskt med Earlylight. 900 för ett tält som kostar 1200 på rätt ställe och 1399 när som helst på addnature låter inte helt fel - men det ska ju vara i absolut nyskick. Du avstår ju t ex reklamationsrätt genom att handla av en privatperson. Jag tycker att 750 skulle var ännu mer rätt...

Tältet liknar f ö Unna, men personligen är jag lite skeptisk till principen med att man sätter upp innertältet förs och yttertälten sen. Bl a ifall det regnar när man sätter upp det, så regnar det ju på innertältet innna man fått dit yttertältet.

Priskillnaden till Unna är ju å andra sidan avsevärd. Unna kanske inte har två ingångar heller? Minns inte...

Jag har en kupol från Fjällräven som är självstagande. Det har ett innertält som man sätter upp först. Jag har satt upp det i ösregn och det hinner inte bli vått om man är snabb, men då ska man ha helt klart för sig exakt hur tältet ska upp (träna i vardagsrummet, typ). Håller därför med om att såna tält där man slår upp allt på en gång (läs Hilleberg) är överlägset i dåligt väder. Men jag kan inte deras sortiment, vet inte vad de har som är självstagande.

Kajaktält

kolla Unna på Hillebergs outletsida, brukar ligga 1500 under nypris,håller också med om Amerikaniserad tältresning med innertältet först blir ganska blött om nu vädergudarna är tokiga!!!
kolla rec här om Marmot tältet har för mig att det var blandade meningar, men visst prisrätt, även jag tycker 300 i skillnad för ett nytt mot ett beg, då skall det vara i nyskick, kolla med säljaren vadför han inte vill ha det kvar, ett prisbra alternativ är även Taurus från Vaude finns som 1 o 2 hybrid av kupol o tunnel med liten absid nypris ca 1700, har ett själv, så jag vet att det tål gott om blåst, ser dock ut som en "bärfis" uppsatt men med 2 bågar o utanpåliggande kanaler, fungerar mycket bra vid paddling, lycka till i tältdjungeln!!!!!

Fast jag skulle inte klassa Unna som ett tvåmanstält. Speciellt inte för två utrustningsstinna kajakpaddlare. :-D

Däremot är det ett ypperligt enmanstält för paddling tycker jag.

Tält!!!!!!!!!!!

Instämmer, då måste man vara bra kompisar, o ha en pressening till att stoppa om div medhavda grejer, men för bara sovande utan större verksamhet i tältet
MISSTÖRSTÅ NU INTE dvs matlagning eller andra sysslor sover man 2 man ok men det gör man i de flesta 110cm breda tält.

Fördelen med att paddla är ju att kajaken är ett utmärkt förvaringsutrymme även på natten. Särskilt om man har transportkapell (eller knyter ihop det vanliga kapellet) så att man kan ha grejorna liggande "framme" i sittbrunnen.

Jag investerade i ett 399 kronors tremans kupoltält från typ Rusta :), när ni slutat att skratta kan jag meddela att det faktiskt fungerat fint både med kajaken i skärgården och i fjällen sommartid. Det är ju naturligtvis inget att ta med sig till Everest men klart prisvärt för sommartältning i Sverige.
/Mattias

Haha! Själv handlar jag inte tält på Rusta.

Nej, just till kanotturer har jag ett litet snitsigt tunneltält från Jysk. Det var halva priset på det redan låga priset, och jag tror det innebar 100:-.

Lagom stort, lätt och framförallt litet ihoppackat så är det ett utmärkt komplement till mitt i många sammanhang överambitiösa vintertält.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
YNWA Smidigt, lätt och billigt solotält Bo och sova 14
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg