Småtips

Det går utmärkt att fylla på apotekets minsta tandkrämstub istället för att köpa en ny. Bara att försöka trycka ner ny tandkräm från tuben hemma direkt ner i den lilla tuben.

Lysande

Det går utmärkt att fylla på apotekets minsta tandkrämstub istället för att köpa en ny. Bara att försöka trycka ner ny tandkräm från tuben hemma direkt ner i den lilla tuben.

Men, varför har jag inte tänkt på det förut? STORT tack för tipset - jag gick direkt till badrummet och gjorde detta. Nu kommer jag alltid att tänka på dig med tacksamhet när jag borstar tänderna i fält.

Fler skittips

Återför tråden lite.

*Tandtråd har oerhört hög styrka i förhållande till storlek/vikt. Bra i reparationskittet.

*Barka inte av vandringskäppen. Möjligen dekorativt men innebär att den torkar och därmed blir skör. Tag ny för varje tur.

*Vid snösmältning vänds trangialocket med botten neråt och här läggs snö. Varm ånga och spillvärme smälter denna "på köpet". Runt brännaren kan fria kärl ställas som även de utnyttjar spillvärmen.

*Vintertid hälls sprit både i brännaren och i den kombinerade brännarhållaren/kärlstödet på Minitrangia. Båda tänds, brännaren och t-spriten blir snabbare varm och matlagningen blir snabbare. Obs att detta är en känsla jag har, helt empiriskt. Förbrukar mer sprit men har du med för mycket så.

Kommer inte på fler just nu.

//Daniel

Enligt Träpekka så ska barkning ske om sysslolöshet inträffar.

Man får en bra lektion i knivsnideri när man gör vackra mönster på sin stav samtidigt som "den urbaniserade individen" får utlopp för lusten att göra med händerna, istället för att trycka på knappar...

Annars så är obarkat att föredra då man behåller en viss smidighet o styrka på vandringsstaven då man låter den behålla fukten i träet, allt enligt Träpekka, med kompis (surgubben) som provsover en ny sorts sovsäck bredvid honom här på bilden...

Bakom Träpekka pågår packning av prylar inför en paddeltur om några dagar, vikten är ju lite kul att inte behöva tänka på så mycket...Träpekka ger mig råd så jag inte glömmer nåt..han hälsar även till seobserver...

Mvh peter1959

Bilagor

• träpecka talar käpp.jpg
    träpecka talar käpp.jpg
    59 KB · Visningar: 481
...Annars så är obarkat att föredra då man behåller en viss smidighet o styrka på vandringsstaven då man låter den behålla fukten i träet...

Otorkat virke innehåller upp till 50% vatten - varför bära på blött i onödan?
Björk hårdnar när det torkar, det blir inte 'skört' - jag föredrar en styv/lätt stav framför en vattutung höjdhoppssmidig.
Har och använder mer än 10 år gamla barkade tumstjocka björkstavar som vägrar! gå av vid 'normalt' användande. Slit-och-släng? Inte här inte.

/Tirogä:dn

Jag har en liten björkstav som jag tog inne i världens jävligaste snårgranskog. Årsringarna är så täta att jag inte ser dem i ändträet. Den barkades på plats förra våren och har sedan torkat inomhus. Tyvärr har jag ingen stav av vitek att jämföra med men jag tror det skulle bli en hård kamp...

Jag har en stav av björk, med barken kvar. Men staven blir ju kortare och kortare. Brukar ni sko era stavar med något? Jag vill ju gärna behålla den, är nog svårt att hitta en som är lika krokig och bra upptill som den här.

Träpekka utgick från "slit-o-slängstavar"...

Givetvis torkar en stav till slut även obarkad....

Men att underhålla sin permanenta vandingsstav med diverse medikamenter kan ej vara fel, för att undvika röta i de nedre regionerna på staven främst.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg