Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund?

Jo, men det hade varit bra att veta om det är alla svenska operatörer, eller bara vissa. Telia har ganska hyfsad täckning, åtminstone i stora delar av Dala- och Jämtlandsfjällen. Tveksamt med de andra operatörerna.
Vi har i alla år haft Telia abonnemang pga täckningen men för några år sedan när alla andra aktörer gick ner till 300kr/månad och Telia hårdnackat stannade kvar på 600kr/mån, så kollade vi runt.
3-abonnemang erbjöd då 300kr/mån med en garanti om exakt samma täckning som Telia och det accepterade vi.

Det har funkat helt perfekt, så vår yngsta dotter som bor i Östersund (Jämtland) har gjort samma sak och gått över till 3-abonnemang och är helnöjd även när hon är ute på helgvandring med övernattning i fjällen.

Så enligt oss har Telia spelat ut sin roll, ungefär som deras aktie som via staten såldes på 90-talet som en "garanterat" vinstgivande folkaktie när dom tog över Statliga Televerkets verksamhet....

Inom 3 mån rasade aktien 30% och sen gick det bara utför...

Haha åt er som köpte statens skitsnack om att köpa Teliaaktier på 90-talet!

Sånt ändrar sig successivt. Telenor och Telia hade tidigare nån sorts samarbete vill jag minnas. 3G försvinner osv

Thure
De stora mobiloperatörerna (telia, tele2, telenor, tre och delvis net1/terracom) i Sverige delar ofta nät korsvis i olika konstellationer beroende på vilka som tildelades licens av PTS. De som inte fick egen licens köpte in sig som delägare via nya nätbolag - här finns en översikt som jag tror stämmer ganska väl

Sedan tillkommer de virtuella operatörerna, de som inte äger egna mobilnät men säljer abbonemang och har slutkundskontakten men som köper nätkapacitet av de stora nätägarna om det inte är nätägaren som själv säljer abbonemang fast under sitt eget "lågprismärke".
Ett tag vill jag minnas att ICA sålde mobilabb men tror inte de gör det längre, utan att äga mobilnät.

Helt rätt att 3G börjat släckas ner i Sverige för att frigöra frekvenser för 4G och 5G. En del bilägare noterar detta då SOS-uppringningsfunktionen slutar fungera om radiomodulen bara klarar 3G.

/Patrik

Nu vet jag inte hur det ligger till i just det här fallet, men jag misstänker att SIM-kortet är registrerat utomlands. Då väljs det nät som är "bäst". Det ska kunna använda alla större nät utan att bry sig alltför mycket om exakt hur det nätet förvaltats.

Det är på samma sätt som det fungerar om du tar din telefon utomlands. Det går normalt att fritt välja operatör. Inom EU blir det inte ens dyrare...

Jag vill minnas att det finns hundpejlar för jakt som fungerar på precis samma sätt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
platypus Var hitta reservhjul till trehjulig sparkcykel? Hundsport 3

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg