Smartphone som helt tappar kontakt med GPS:n

Han skrev "djupt inne i skogen under svåra förhållanden". Min gammel-GPS, eTrex Vista C (utan högkänslig mott), hade jag bara trubbel med en gång i skog och det var i hög tät lövskog. Hade aldrig problem med den i de bilar jag använde den men jag förstår vad du menar, att stå ute med OK sikt är förmodligen bättre.

Grejen är ju att även mobilerna har samma GPS-chip som de dedikerade GPS-mottagarna. Så det enda som möjligen kan skilja är antennen.

T.o.m. min gamla HTC Hero har SiRF Star III.

Angående ZTE
Vi har ett gäng ZTE Blade och Light inom familjen samtliga rootade dom flesta med CM7. Fungerar minst lika bra som ett par Garmin och TomTom som vi har, inga som helst problem med fix och precision. Tyvärr finns inte Garmin än för Android i annat fall hade jag nog helt gått över till
att köra med lurarna.

Enkelt uttryckt så låser man upp och ersätter operavitet med ett mer eller mindre modifierat operativsystem, guider och nowhow för blade kan hittas här: http://www.swedroid.se/forum/f78/
och för light här: http://www.swedroid.se/forum/f122/
Det går att göra rätt mycket roligt med en Androidenhet som man har full access till hela systemet på. Det är inga olagligheter som det rör sig om.
På swedroid.se finns det även en hel del till andra märken också men dom vet jag inte så mycket om, där finns också ett kunnande vad det gäller lösningen på olika problem som vida överstiger normal support hos leverantörerna.

Men det är bara att flasha tillbaka originalprogramvaran så kan ingen se att telefonen varit rootad.

Det är väl ingen leverantör av PC som nekar garanti bara för att man installerar ett annat operativ på den? Apple kan jag tänka mig är kinkiga, men att t.ex. HP, Compaq, Asus, Toshiba etc skulle neka garanti på en laptop bara för att man kört linux på den istället för medföljande Windows tror jag inte.

Men det är bara att flasha tillbaka originalprogramvaran så kan ingen se att telefonen varit rootad.

Det är väl ingen leverantör av PC som nekar garanti bara för att man installerar ett annat operativ på den? Apple kan jag tänka mig är kinkiga, men att t.ex. HP, Compaq, Asus, Toshiba etc skulle neka garanti på en laptop bara för att man kört linux på den istället för medföljande Windows tror jag inte.

Rootad SW är hemmahack. Rootat innebär att du har rootaccess och kan göra saker som bara en admin skall göra. Det går att förstöra mer än bara konfigurationer.

Hur flashar du om en telefon som inte startar?

/Erik

Rootad SW är hemmahack. Rootat innebär att du har rootaccess och kan göra saker som bara en admin skall göra. Det går att förstöra mer än bara konfigurationer.

Hur flashar du om en telefon som inte startar?

/Erik

Nya frågor från trögfattad. Vad är "rootad SW""? Vad står "SW" för?

Datorer är jag mer hemma på och i vissa lägen är en dator körd hur som helst och man måste ta till sånt som kan påverka en ev garanti. Men det brukar vara långt bortom horisonten för garantins utgång i alla fall. Fel på bootspår 0 kräver en ny disk om man vill boota på den och fel (eller virus) i bios kräver byte av bios. Annars kan man väl aldrig ha ihjäl en PC helt.

Jag antar att det samma med en mobil. Fast kanske aningen svårare att gå in och byta delar i den för gemene man. Om min ZTE Blade inte blir utbytt eller reparerad så står jag ändå med en värdelös klump som jag i princip kan slänga eller exprimentera med.

Och tack för länken kalleh2!

thomas

Det är olika antenner men dom brukar sitta på samma plats så optimalt blir det ju aldrig.
Nu är ju våglängderna på 900Mhz/1,2Ghz GPS och 2Ghz ganska korta så det är ganska effektivt ändå.

Vet du vart antennenrna sitter kan du göra induktiva antenner av alutejp eller folie med lite silvertejp och klistra fast på skalen och få till en rejäl förbättring.

rootad=root access. En vanlig användare har inte rootaccess, utan enbart admin. Android är baserat på Unix, så därför begreppet rootad.
Visst kan du bränna både minnen och CPU om du överklockar en PC. Du vet inte ifall den rootade mjukvaran (software) är vältestad eller rentutav farlig. Du vet inte vad personen som publicerat hacket har inkluderat.

Min poäng är att det är inte riskfritt. Har du otur täcks inte dina experiment av garantin. Du kanske får en ursäkt att köpa en ny telefon.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg