Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Om du går in på Kajaksaker.se och klickar på tips och trix så finns en arbetsbeskrivning med bilder för hur de fäster nödraketer i sittbrunnstaket. Det kanske kan vara matnyttigt. F
Mm, det verkar som detta sättet är det bästa. Det känns lite spontant som bökigt, men sätter jag mig in i det hela lär det flyta på ganska bra. Det är ju ändå inget stort ingrepp jag behöver göra, det blir som den bifogade bilden ovan, typ 4 öglor av vikt glasfiber.
/t
Jag hoppas att du inte förstod det som att du ska göra öglor av glasfiber, det är nog onödigt svårt. Nej, bocka till egna av ståltråd (tex cykeleker) eller köp färdiga.
Jag har försökt m epoxispackel (som nån föreslog), tyckte inte att resultatet blev bra.
Kan tipsa om Duotec "kardborre", eg. plastnabbar mer är vanlig kardborre. Sitter som f*n. Jag har haft det för att fästa GPS på styrkronan på min sportmotorcykel och det höll för allt. Tejpen sitter som fasen och är också seg så den lossnar inte lätt. Förut såldes det i mindre förpackning med kvadrater men nu endast på 1 meter för 99 kr.
Smart idé! Så du kan lossa på påsen lite då å då, men den sitter fortfarande bra i fast? Har du självfästande tejp eller limmar du dit ett kardborreband?
Varför inte två parallella glasfiberlister med hål i upplimmade mot taket med epoxi. Gummicord emellan. Du slipper allt genomgående och får en hygglig limyta mot kajaken. Bygger på kanske 1-1,5 cm och inga vassa kanter att slå i. Enkelt att tejpa dit och testa innan.
Jag är på väg att köpa en greanland touring men har som ni skriver lite funderingar kring packmöjligheterna.
Jag kollade på den och funderar på om man inte kan ta bort skottet som delar av fikaluckan mot stora luckan bak för att kunna få i mer skrymmande saker som tält.
Är det någon som gjort ett sådant ingrepp i en kajak.
Jag är på väg att köpa en greanland touring men har som ni skriver lite funderingar kring packmöjligheterna.
Jag kollade på den och funderar på om man inte kan ta bort skottet som delar av fikaluckan mot stora luckan bak för att kunna få i mer skrymmande saker som tält.
Är det någon som gjort ett sådant ingrepp i en kajak.
Skottet är ju lite för att att stadga skrovet också. jag vill nog behålla det. Jag har en greenland touring. Senast med tält delade jag på det. Stänger och en smal rulle går in på vardera sidan om skäddan. Framför fotstöden i sittbrunnen får jag in en ganska stor packsäck. Förskjut fotstöden när den ska in eller ur. (jag är 182cm).
Om du bara var ute efter plats för pumpen så hade jag fäst magnet på pump och kajak. En plutt med silikon (eller annat lim) på vardera borde hålla sakerna på plats.
Om du bara var ute efter plats för pumpen så hade jag fäst magnet på pump och kajak. En plutt med silikon (eller annat lim) på vardera borde hålla sakerna på plats.
Magnet kan vara vanskligt, då man ofta sitter och tittar på kompassen ganska nära. Finns risk att man hamnar i Finland (eller Danmark, ifall man faktiskt ville mot Finland)