Smart packsystem för ryggsäcken - ngt att ha?

Re: Finns fördelar

erik_rask; sa:
När man ska packa en kajak kan man ju lägga ut de olika väskorna på lämplig plats, de ska (enligt uppgift) tåla lite vatten. Att köra ner en ryggsäck i en kajak är ju inte så görbart alla gånger.

Japp, OPS passar bra till kajak också. Har faktiskt bara använt det i kajak än så länge. Så här gör jag:

Stora grå väskan: lägerkläder, akterskottet.
Röda väskan: Thermos, gasol, kryddor, bestick och dygnets mat. förskottet.
Oranga väskan: förstärkningskläder/rastplagg (fleece, mössa, vantar, skjorta, strumpor). förskottet.
Blå väskan: "våta förstärkningsplagg": regnställ, neoprensockor, badbrallor, packtowl). förskottet.
"Neccesären": "småprylar", batterier, reparationsgrejor, plastpåsar, tältlyckta, tändstickor m.m. I akterskottet tillsammans med övrig lägerutrustning i en berghauslunga.
Med-kit: sjukvårdsprylar, myggmedel. I vattentät packsäck i sittbrunnen.

/Fredrik

OPS låter ju attraktivt, jag har en förmåga att trots eftertanke lyckas få plocka upp nåt från botten av min Haglöfs Climber 80 var och varannan rast. Kör med färgade nylonpåsar nu, men det ger liksom ingen stadga. Climbersäcken är i princip ett stuprör, då det blir en del grävande... Eftersom jag räknar med att inte bli klipskare får jag kanske betala; det man inte har i hjärnan får man ha i plånboken :)

Men: vad väger härligheten? Hittar ingen info om det...?

550 gram

alven; sa:
OPS låter ju attraktivt, jag har en förmåga att trots eftertanke lyckas få plocka upp nåt från botten av min Haglöfs Climber 80 var och varannan rast. Kör med färgade nylonpåsar nu, men det ger liksom ingen stadga. Climbersäcken är i princip ett stuprör, då det blir en del grävande... Eftersom jag räknar med att inte bli klipskare får jag kanske betala; det man inte har i hjärnan får man ha i plånboken :)

Men: vad väger härligheten? Hittar ingen info om det...?

Den sammanlagda vikten på ett grund-OPS, 5 väskor med sammanlagd packvolym 52L inkl Förstahjälpen väska, är ca 550 gram.

//Micke

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg