Smart dagsturssäck?

Bonjour kära panel!
Hoppas någon kan hjälpa mig med ett ständigt återkommande problem. På tältturer, både sommar som vinter, händer det ju ibland att man stannar till på en plats och vill göra en dagstur. Och på en dagstur vill man ju helst inte tömma hela tunga ryggsäcken (Haglöfs Victor 7585) och lägga dit sin ynkliga dagspackning (typ termos, lite fika och regnkläder). Då väger ju packningen lika mycket som ryggsäcken!! Hur löser ni problemet? Tar ni med en extra liten dagsturssäck? Blir inte det tungt? Är lite nyfiken på hur ni andra ser på saken.

Au revoir!

//P.

2 sätt

Antingen skaffar man sig en ryggsäck där delar av den stora säcken kan användas som utflyktssäck.. Eller så skaffar man sig försvarets uppdragssäck vilken inte väger något nämnvärt, ett smart sätt att använda uppdragsryggan är att ha den som en packpåse till tex kök och mat..

Kombinationspåse till tältet!

Jag äger själv en Berghaus Vulcan, där tursäcksproblemet löses automatiskt av sidfickorna, men har faktiskt börjat göra på ett annat sätt (och använder bara sidfickorna på resor):

Jag skaffade en Haglöfs-påse (snarlik försvarets uppdragssäck, med skillnaden att den också kan komprimera innehållet) och använde som packpåse till tältet. När man skall gå på dagstur är ju tältet uppsatt, så påsen är fri att använda som tursäck.

Inte ett onödigt gram nånstans...

Ehhhh....

Tack för svaren, men kan ni specificera vad som menas med "Haglöfspåse" och "Försvarets uppdragssäck". Var får man t. ex tag i Försvarets uppdragssäck? Ber om ursäkt för min okunnighet, men jag har tyvärr ej gjort lumpen... Haglöfspåse? Är det samma som en tunn liten ryggsäck eller vad?

Tacksam för snabbt svar, på lördag drar jag!!

//P.

Haglöfspåsen är förmodligen deras "stuffbag", fungerar mycket bra för förvaring av tält/sovsäck/liggunderlag osv, har inte provat den direkt på ryggen som dagtursäck dock.

5310pb.jpg

Har man en stor sovsäck..

Så funkar det hyffsat att stoppa ner fikat i sovsäckspåsen och använda kompressionsremmarna som bärremmar.

Kompressionspåsen till sovsäcken

Också jag använder kompressionspåsen till sovsäcken som dagstursäck, vilket jag lärt mig av en jag träffat ute på tur. Han hade i tillägg också ett litet sittunderlag, som han stoppade i påsen, som polstring mot ryggen. Det fungerar helt förträffligt.

Annars, så har jag också en ryggsäck Lillsport Arctic, som har löstagbara sidoficker som man kan sätta samman med blixtlås och använda som dagstursäck.

Haglöfssäcken är inte packpåsen som används till Alaska, Skarja m fl, utan hette Constrictor. Den fanns i blått och grönt och kostade 250 kr, men tillverkas vad jag vet inte längre. Med lite tur kanske det finns något restexemplar skräpande i en Stadiumbutik.

Den ser ut som en packpåse med lock där två av kompressionsremmarna har snäpplås (eller vad det nu heter) av plast. Jag har moddat min med en upphängningsögla, bröstrem och vätskesystem (knapphål samt persedelpåse fastsatt inuti med kardborreband). Väger lite, men är inte helt skön att bära med >5 kg packning pga de smala remmarna.

Dagturs säck

Hej
Innan jag skaffade min Lundhags som har "inbyggd" dagtursäck brukade jag använda en 35l säck som utanpåliggande packpåse (fungerade när man amnänder ramrygga)Jag vet flera som använder likande "uppdragsäckar" och är du lite flink med symaskinen så slänger du ihop en sån säck på en kväll.....

Uppdragssäck?

Hur skön är uppdragssäcken på ryggen då? Och hur tungt kan man packa den utan att det blir besvärligt? Nyfiken på era erfarenheter. Sy en egen ryggsäck av en packpåse känns tyvärr som lite overkill nu när det bara är två dagar kvar tills jag ska åka... Bättre framförhållning nästa gång :)

//P.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg