Smärta i knät

Efter en tur i helgen fick jag en intensiv smärta i högerknäts utsida. Jag har haft det tidigare och det har blivit bra med vila.

Att gå till en läkare och ordineras vila ännu en gång känns meningslöst.

Jag har försökt söka på nätet efter vad som är orsaken till knäproblemet. Och vad jag kan se så kan det bero på att lårmuskeln blivit för kort och att det kan lösas med (bättre) stretching.

Är det någon som har erfarenhet av knäproblem av denna typ?

Jag har något liknande, också i högra knät. Smärtan sitter på utsidan av nedre delen av knät, ganska ytligt med ändå en bit in. Jag har heller inte hittat något svar på vad det kan vara, men har väl i stort sett uteslutit patella, menisk, ledband, korsband och broskskada. Jag vet inte om detta stämmer på dig, men det verkar bli värre om jag belastar knät i en vridning utåt. Den övning som så vackert illustreras här tycker jag hjälper tillsammans med stretchning av framsidan som du sa. :)

http://hem.passagen.se/carleskar/larut.html

Jag är rätt övetygad om att stretching av lårens fram- och baksida, plus vaderna kommer att göra susen. Många gör dock felet att tro att det räcker med att stretcha ut vardera muskelngruppen 10-20 sek en gång direkt efter träning. Vill du ha nån effekt ska du stretcha vardera muskelgruppen nån minut i taget, och göra det 2-4 ggr/dag.

Kolla in http://www.utsidan.se/traning/traningslara.htm

Lycka till!

MLind; sa:
Jag har något liknande, också i högra knät. Smärtan sitter på utsidan av nedre delen av knät, ganska ytligt med ändå en bit in. Jag har heller inte hittat något svar på vad det kan vara, men har väl i stort sett uteslutit patella, menisk, ledband, korsband och broskskada. Jag vet inte om detta stämmer på dig, men det verkar bli värre om jag belastar knät i en vridning utåt. Den övning som så vackert illustreras här tycker jag hjälper tillsammans med stretchning av framsidan som du sa. :)

http://hem.passagen.se/carleskar/larut.html

Nej i mitt fall är det inte (längre) fallet. Tidigare har jag cyklat på alltför tunga växlar, beroende på att jag alltid haft mer muskler än kondition :)
I år har jag lärt mig att trampa på lättare växlar...och det var inte en lätt omställning.

Möjlig orsak

Förkortade gluteèr (rumpmusklerna, och då ffa m. gluteus maximus) samt förkortning i annan muskulatur (m.tensor fascia latae) kan orsaka smärta på utsidan av knäet då delar av infästningen musklerna sitter här. Förkortningen av muskulaturen orsakar spänning i ett brett "sen-stråk" (tractus iliotibialis) som slutligen för spänningen ned till utsidan av knäet varvid smärta kan uppstå.

Kallas i vardagsspråk (ialf som jag har hört det) för "löparknä". Stretching av rumpmuskulatur och tensor borde hjälpa om felet nu beror på detta.

Lycka till

När jag var sjukvårdare på Vättern runt förra året hade många ont i knät just på utsidan och fick tipset att kolla inställning på sadel och styre. Förmodligen gnager IT-bandet (tractus iliotibialis) på utsidan av knät, det är en sensträng som går mellan knäet och på utsidan av låret och kommer från sätesmusklerna och en muskel på framsidan, i ljumsken ungefär.

Med stretchning; stretcha utsida lår oxå och massage på hela benet. Träna upp musklerna runt omkring knät och ha stödförband/värme, tex vulkanskydd om det behövs.

//ingela

Pedaler och knäproblem

Jag förstår inte varför det inte kommer upp i tråden om pedaler. Det är väl hyffsat vanligt att fel pedalvinklar och illasittande klossar är boven när man får knäproblem.

Vad använder du för pedaler?

Stalle

Re: Pedaler och knäproblem

Kung Stalle; sa:
Jag förstår inte varför det inte kommer upp i tråden om pedaler. Det är väl hyffsat vanligt att fel pedalvinklar och illasittande klossar är boven när man får knäproblem.

Vad använder du för pedaler?

Stalle

Det beror väl på att många av oss är tekniska noviser vad gäller cykling....

Jag använder SPD-pedaler.

tigertamjaren; sa:
*Nu ska du få höra om Specialized-dojjor och Look-pedaler...* ;)

Jag anade detta...ibland undrar jag om inte hälften av forumskribenterna har en liten cykelbutik :)

Problemen har dock även uppstått när jag cyklat med Lookpedaler på min racer...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pher_ Vad har jag råkat ut för? Ont i sidan på knät. Långcykling 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg