Hmm... är själv 175/74 men har aldrig känt mig stor.
Med Icefloe som utgångspunkt kommer jag osökt att tänka på Nordkapp LV, Avocet (diolen eller kevlar/kolfiber istf PE), XPlore_S, XCite_S och Cetus LV.
Själv har jag någon gång i tidernas begynnelse paddlat Icefloe och mycket mer med Nordkapp Expedition och Jubilee, men insåg för ett par år sedan att byte från Jubilee kunde vara aktuellt då veckoturer blir av mer sällan. Jag böt till NordLV och har provpaddlat alla ovannämnda kajaker, men är fortfarande nöjd med mitt val.
Avocet skulle ha varit rolig den också, men jag ville bibehålla möjligheten till veckolånga turer vilket med min vikt inte skulle vara ett nöje i Avocet men lyckas i NordLV om jag funderar noga vad jag packar. Jag tycker Avocet är överraskande snabb trots att den är så kort, relativt bred och "fishformad". Kanske jag kunde ha behållit min Jubilee och köpt en Avocet till dagsturer, men jag valde att landa nånstans mittemellan.
XPlore_S tyckte jag att var den första "riktiga" NordLV utmanaren och den gav ett gott första intryck. Snabb och går lätt upp i surf, men tyvärr sitter jag inte riktigt bra i den, tycker den är aningen onödigt kursstabil och i vissa surf-förhållanden gräver den ner fören och broachar lättare än NordLV eller Avocet. I den grad blev jag ändå imponerad att jag såg fram emot att provpaddla XCite_S, men då tillfället kom var vädret för lugnt. XCite_S sitter jag ändå bättre i och den är roligare än XPlore_S utan att vara så mycket långsammare att det skulle vara av praktisk betydelse för mig. Övergången från primär till sekundär stabilitet och vidare runt har inte likadan finess som NordLV och Avocet och tyvärr hade jag inte möjlighet att testa hur XCite_S beter sig i grov sjö och surf.
Förhållandena för Cetus LV provpaddlingen var som vid XCite_S provpaddlingen och i de förhållandena påminnde Cetus LV väldigt mycket om XCite_S. Det roliga med Cetusen är att den är väldigt kursstabil då man vill det men är väldigt lättmanövrerad med lutningar.
Nånting mer i skärgårdsstil skulle kunna vara Skim Dex som tillverkas nu igen. Den har jag provpaddlat i några omgångar och tycker den passar bra till "picnic"-paddling där man i hyggligt väder kanske vill koncentrera sig mera på andra värden än själva paddlingen, men även den är lekfull om man är på det humöret. (Men då vädret blir tillräckligt utmanande sitter jag nog hellre i Nordkapp LV eller Avocet.)
Alla ovannämnda är väldigt fina kajaker, men för mig passar Nordkapp LV och Avocet som kroppsdelar och de andra som välsittande kläder. Oavsett hur man vrider och vänder på tekniska data, bilder och testrapporter så är det ändå en provpaddling som avgör.