Nä, inte en PT, bara någon som visar dig tekniken för knäböj och marklyft. Komplettera (eller börja med) instruktioner på Youtube.
Men vafan, vill du inte så låt bli.
Alltså, det här har blivit en väldigt konstig diskussion. Vem är den där "någon" som ska instruera mig, om inte en instruktör av något slag? Andra är väl där i andra ärenden och själv har jag aldrig tränat på ett gym, bara värmt upp inför en PT-timme -- det är ju en rätt motbjudande miljö.Nä, inte en PT, bara någon som visar dig tekniken för knäböj och marklyft. Komplettera (eller börja med) instruktioner på Youtube.
Bra kämpat 💪💪Och så här blev det denna sommar. Det blev återigen tre cykelturer, 5+4+5 dagar, övernattning på campingplatser och ingen proviantering. Ja, en campingplats, den i Flen, existerade inte för tillfället, så där blev det hotellet Loftet.
Utanför Östergötland fick jag med mig Eksjö (Jönköpings län) och Gränna (Jönköpings län och kommun), Vingåkers, Katrineholms, Flens och Nyköpings kommuner (Södermanlands län) och Loftahammar (Västerviks kommun, Kalmar län). Allt med start och mål hemma, utom en tur som slutade i Norrköping, pendeln hem.
Men viktigast var två låglandsvandringar, en i Jönköpings län (Gränna-Tranås, 4 dagar) och en i Skåne (plus lite Blekinge), 6 dagar, med idel fria övernattningar i tält (som är så skönt, inte minst för ryggen). På den första kunde jag alla tre nätterna hitta mycket bättre övernattningar än de officiella, bland annat m h a en friluftsintresserad anställd på Smålandsgården i Örserum. Det var lite blandade intryck, t ex Holavedsledens första etapp är direkt hemsk på sträckan närmast efter Tegnertornet; brant instabil terräng. Men fina läger; skulle säga att ex.vis Grundsjön (i Bromölla kommun) är en magisk plats -- min profilbild är tagen där. Jag bar väl som mest 12 kg plus 2-3 liter vatten -- jag prickade in de riktigt heta perioderna. På den första turen morrade ryggen, på den andra, längre, kände jag inte av den alls.
Den mer specifika ryggträningen var kettlebellrodd, kettlebellswing (16 kg i båda fallen), hemmagjorda latsdrag (med lila motståndsband) och marklyft (35 kg, allt jag har, men troligen tillräckligt för mina ändamål). Benböj (mer ben och rumpa, väl) -- där får jag numera 20 kg över huvet; på en PT-timme testade vi 35 kg, lite mer än halva kroppsvikten, m h a en ställning. Bänkpress har nämnts här, men kräver väl också ställning för att hantera lämplig vikt. Rumpan är också viktig för vandring och bra hållning, där har jag bl a kört hipthrust (20 kg stång över naveln) och "musslan" (rött motståndsband i tre varv, eller mitt starkaste miniband). Nästa sommar? Svårt att tänka på framtiden när man har så lite framtid kvar. I augusti fyllde jag 78 år. Men jag borde utnyttja våren bättre.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Slutvandrat? | Trekking | 14 | ||
Slutvandrat i Nepal på egen hand | Trekking | 12 |