sluta snusa/röka under fjällvandringen

Re: Re: Vilja

nr23se; sa:
Illuvatar; sa:
>hur svårt e det att sluta egentligen?.. med någon form av självbevarelsedrift och ett uns av vilja så slutar man på 10 sekunder

om du du tror dig ha sån järnvilja så kan du ju själv prova att t.ex. utesluta bröd helt och hållet ur din kost och se hur många dagar det tar innan du bryter ihop.

talk is cheap..

detta var det mest korkade jag hört. sen när blev bröd beroendeframkallande?

Jag antar att den förste skribenten bekänner sig till den nya glykemiska kostreligionen där vitt bröd är värre än Satan, Hin Håle och Belsebub tillsammans och dessutom påstås vara beroendeframkallande.

Det som visar att något är beroendeframkallande är väl just att det är svårt att sluta med det efter man börjat, eller hur?

Bröd har visat sig vara det livsmedel som flest människor har problem att sluta med, och som framkallat starkast abstinenseffekter av alla. Detta troligtvis beroende på de komplexa stärkelseämnen som finns i dem.

Det har skrivits hela böcker på detta ämne:
http://www.foodnsport.com/fsstore/ProductDetail.php?product_id=93

finns en hel del artiklar på nätet också, tex:
http://www.breathing.com/grain-damage.htm
http://www.mercola.com/2001/feb/28/dangers_bread.htm

Dessutom uppskattar jag när en person kan argumentera sakligt utan att blanda in förolämpningar som ett omoget barn.
[Ändrat av Illuvatar 2004-10-22 kl 20:28]

Illuvatar; sa:
Det som visar att något är beroendeframkallande är väl just att det är svårt att sluta med det efter man börjat, eller hur?

Bröd har visat sig vara det livsmedel som flest människor har problem att sluta med, och som framkallat starkast abstinenseffekter av alla. Detta troligtvis beroende på de komplexa stärkelseämnen som finns i dem.

Det har skrivits hela böcker på detta ämne:
http://www.foodnsport.com/fsstore/ProductDetail.php?product_id=93

finns en hel del artiklar på nätet också, tex:
http://www.breathing.com/grain-damage.htm
http://www.mercola.com/2001/feb/28/dangers_bread.htm

Dessutom uppskattar jag när en person kan argumentera sakligt utan att blanda in förolämpningar som ett omoget barn.
[Ändrat av Illuvatar 2004-10-22 kl 20:28]

Det var aldrig min mening att förolämpa någon. Har jag gjort det ber jag givetvis om ursäkt.

Jag är inte på långa vägar någon dietist, men vad jag förstått är det inte en given sanning det glykemiprofeterna predikar. Det är fortfarande en akademisk dispyt över huruvida vår kropp är anpassad för stenålderskost eller om våra magar klarat övergången till jordbruksamhällets alla nya påfund, som t.ex socker och vete.

Personligen tror jag att om man bara balanserar sin kost i enlighet med hemkunskapsfrökens kostcirkel, så lever man ett nog lika hälsosamt liv som vilken socker-ratare som helst.

Re: Vilja

Illuvatar; sa:
om du du tror dig ha sån järnvilja så kan du ju själv prova att t.ex. utesluta bröd helt och hållet ur din kost och se hur många dagar det tar innan du bryter ihop.

talk is cheap..

Slutade snusa i ett nafs efter 14 års användande. Har ju gjort försök tidigare bland annat genom "vandringsmetoden" och även "seglingsmetoden" utan att lyckas. Inser nu i efterhand att man faktiskt KAN komma till punkten där man bara slutar tvärt. Det handlar bara om att BESTÄMMA sig! ;)

Vandringsmetoden är inte så kul om man nu verkligen är FAST. Man knallar ju mest på för att komma framåt och kanske få sitt behov tillfredställt bakom nästa kulle...

Re: Re: Vilja

nr23se; sa:
detta var det mest korkade jag hört. sen när blev bröd beroendeframkallande?

Man kan ju se det som att poängen är att om man inte klarar av att ens avstå från bröd, så ska man inte påstå att det är lätt att sluta snusa/röka.

(Jag är övertygad om att flera i min bekantskapskrets skulle ha allvarliga problem med att inte få äta bröd.)

MVH

Efter fem dagar i fjällen var jag och mina kompisar berädda att jaga fatt i en ren och rida den runt fjället tills den dog och sedan ha en proteinorgie utav icke tidigare skådat slag. Allt föll nog på vad våra ledare och ägaren av vederbörande ren hade tyckt. Tro mig, det är jobbigt utan något direkt intag av proteiner i en vecka drygt.

Illuvatar; sa:

Struntprat. Möjligen kan det vara en vana att äta bröd, men det är en vana som är lätt att bryta och inte har något att göra med det kemiska beroende som nikotin framkallar. På resa i Sydostasien/ostasien finner man efter ungefär en dag att man inte alls saknar brödet till frukosten. Stekta nudlar eller rissoppa (beroende på var man är) smakar då mycket bättre.

Jag skulle kunna sluta med bröd när som helst. Jag äter bara bröd för att jag tycker att det är gott. Och ibland när jag festar. Jag är inte ett dugg beroende av bröd. Jag kan sluta när jag vill. :)

Ärligt talat: jag äter så lite bröd att jag skulle kunna strunta i det helt och hållet.

Chips däremot, det skulle jag få svår abstinens av att sluta med.

Re: Re: Re: Vilja

Man kan ju se det som att poängen är att om man inte klarar av att ens avstå från bröd, så ska man inte påstå att det är lätt att sluta snusa/röka.

Poängen med mitt inlägg var just detta. Inte att starta en diskussion om bröds vara eller icke-vara. Dock har jag själv försökt sluta med bröd, och några dagar är inga problem, men när det handlar om flera månader så är det en helt annan sak.

nr23se; sa:
Det är inte för inte som försvaret tillåter cig å snus vid överlevnadsövningar.

Jag lovar att det finns överlevnadsövningar där det inte är tillåtet. Och jag skulle vilja kontra detta påstående att man blir mer mottaglig för abstinensbesvär då man är i fjällen, är på överlevnadsövning motsv:
Jag och många med mig gick en övning där jag skulle vilja påståa tt belastningen och antalet irritationsmoment var oerhört hög. Snus var inte tillåtet och efter de första timmarna hade de flesta glömmt bort snuset. Det blir liksom prio noll när kroppen utsätts för sådan fysisk ansträngning. På samma sätt som en sjukdom kan verka "försvinna" då man tvingas till fysiskt arbete.
Detta är inget vetenskapligt jag förmedlar utan bara sådant som jag noterat själv...

mvh/samme

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan s (Sluta rengör multiköken) Fjällvandring 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg