Jag har inte en Vista HCx. Men det borde stämma ändå. Det är likadant på både min gamla Etrex Legend C, min nyare Etrex Legend HCx och min GPSmap 76CSx.
Med kartan på skärmen trycker jag på meny-knappen och väljer Kartinställningar.
Då får man 6 små ikoner högst upp, välj den första, ett snedställ N med lite pilar.
Lodrätt ser du då följande val:
Riktning (Norr upp, Kurs upp)
Under (OFF, eller alla val mellan 8m - 800km)
--------------------------------------------------------------- heldraget streck
Autozoom
Detaljer
Lås på väg
Det är de 2 översta valen som är de jag talar om. Sätt tex Kurs upp på Riktning och på Under väljer du "brytpunkt" till tex 300m. Då ska GPS:en visa kartan med norr uppåt när zoomningen är på 300m och uppåt. Steget under 300m är 200m. Så med kartan inzoomad på 200m och mindre visar den kurs uppåt.
Om du stannar så vet givetvis inte GPS:en vilken kurs du har och vrider slumpmässigt kartan om den visar kurs uppåt.
Hur detta fungerar ihop med din inbyggda kompass vet jag inte. Endast min GPSmap 76CSx har inbyggd kompass. Enl manualen någonstans står det att den elektroniska kompassen bara är aktiv under en viss fart. Jag använder inte denna funktion. Vanlig kompass är så mycket bättre om man står still.
Hoppas jag var klar nog, annars hör av dig igen.
thomas
Du var väldigt klar, men tyvärr har jag inte menyvalet Under i min Vista HCx
Låter som en bra funktion annars.