Slovenien

Trevligt land att cykla i, gillade det skarpt - denna rutt blev det för mig.......

Trampade in från norra Kroatien - Kocevje - Ribnica och vidare till Ljubljana - Bled - Bohinj - småvägar och kuperat ner till Postojna (riktigt vacker grotta) - därifrån till grottan Skocjan, detta område ligger på UNESCO´s världsarvslista, oerhört vackert, intressant och trolskt område.....

Tror vägen mellan Kranjska Gora - över bergen till Tolmin är en höjdare, skulle vara intressant (att läsa) om någon trampat den sträckan ?

Logi och camping är det inga problem med......

Senast ändrad:
Håller med de övriga inläggen, Slovenien är ett underbart cykelland. Missa inte Kranjska Gora, Bled, Ljubljana och städerna på den Istriska halvön.
Du hinner med relativt mycket på en veckas tid i Slovenien och det finns gott om campingar och vandrarhem i landet. Ett hett tips är att starta från Salzburg och korsa gränsen mellan Österrike och Slovenien i Villach. Där väntar en skaplig backe till Slovenien, men belöningen är den bästa i form av en otrolig vy över Kranjska Gora. Slovenerna är ett cyklande folk och du kommer att träffa cyklister överallt.

Har foton från Slovenien på den här sidan:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.2001134&scrollIndex=175

Kör hårt!
/Anders Forselius

Ja, slovenien ar en liten parla!

Anders - den backen, om det ar den du menar, ar den brantaste jag nagonsin cyklat, tror jag. T om svart att leda hojen upp, haha. Tur att den inte var sa lang iaf.

Tiglav Nationalpark och Lake Bled kan du titta till. Och ta en kaffe i byn Skofja Loka!

Lars

Ja, slovenien ar en liten parla!

Anders - den backen, om det ar den du menar, ar den brantaste jag nagonsin cyklat, tror jag. T om svart att leda hojen upp, haha. Tur att den inte var sa lang iaf.

Tiglav Nationalpark och Lake Bled kan du titta till. Och ta en kaffe i byn Skofja Loka!

Lars

Japp! Vi snackar om samma bergsknalle... Backen känns något "lättare" om man tar den från andra hållet, det vill säga från Kranjska Gora till Villach, men man måste ändå skjuta på cykeln i de brantare partierna.
Blev bjuden på en snaps i farten strax innan Kranjska Gora av en bonde. Slovenien är ett land i min smak...

/A

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg