Sliten hud

Arrgh!

I går var det kanonväder, men jag kunde inte klättra eftersom jag slet bort för mycket hud på fingertopparna under lördagens klättring.

Är det någon som vet om man kan göra något för att huden ska återbildas snabbare (har hört att vitlök ska hjälpa). Kan man kleta på något magiskt för att skydda redan sliten hud (kanske superlim?) och sist men inte minst, hur gör man för att huden ska bli så slitstart som möjligt?

// Fredrik

I nya utemag. var det rapport från nån mässa där ett företag presenterade precis det du vill ha; nåt slags gummiöverdrag för fingrarna..

..kanske funkar med en kådis (utan glidmedel!) på varje finger?!

Norris; sa:
Är det någon som vet om man kan göra något för att huden ska återbildas snabbare. Kan man kleta på något magiskt för att skydda redan sliten hud (kanske superlim?) och sist men inte minst, hur gör man för att huden ska bli så slitstart som möjligt?

// Fredrik

Genom att slita regelbundet och ofta på huden så blir den kraftigare. Då det ibland kan vara svårt att regelbundet slita på huden genom klättring så bör du slipa ner huden med ett fint sandpapper lite då och då. Slipa ner huden jämnt i handen och var extra noga på valkarna.
När du kommer hem från klättringen så är det bara att börja, förslagsvis på de ställen där huden är bäst /som mest. Det kan verka dumt att slipa ner huden när man vill ha så mycket hud som möjligt, men i det långa loppet har du mycket att vinna.
Att limma ihop huden är inte att rekommendera så de flesta snabblim är ohälsosamma vid hudkontakt. Ibland limmar man ihop "flappers" (stora hudflikar) men då rekommenderar jag riktigt hudlim, tejp, vila och sandpappring.

Inotiol Salva

Hey,
Skaffa Inotiol Salva, det finns på apotek.

Ta en klick på och i ”såret” och sätt på ett plåster, det snabbar på den naturliga läknings processen!
Den aktiva ingrediensen är Zink, som är naturligt läkande för kroppen.

Det är inte så känt inom klättringen, men jag predikar så högt jag kan. Jag lovar att du kommer aldrig ha läkt så snabbt som efter en kur med detta.
Lycka till,

Mvh,
Emile Couch

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trolltind Sliten firnings 8 Klättring allmänt 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg