Slipade, sportiga solglasögon?

Funkar det med kontaktlinser för dej så kan du tämligen fritt välja oslipade solglasögon. Kan det vara ett alternativ?
Eller clip-on solgals till dina ordinarie glasögon?

Jag har både slipade solglas, smidiga clip-on med magnetfäste (kräver vald båge) och oslipade som jag kombinerar med kontaktlinser.

/Patrik

TS vill inte ha linser. Det vill inte jag heller. Clip on har vi också redan avhandlat. Det som efterfrågas är slipade, gärna polariserande glasögon som passar för sportiga aktiviteter. För min del handlar det om att vara på sjön som kan vara rätt så skumpigt emellanåt och att springa omkring på klippor. Brillorna måste sitta bra, det är inte kul om de åker rakt i graniten.

TS vill inte ha linser. Det vill inte jag heller. Clip on har vi också redan avhandlat. Det som efterfrågas är slipade, gärna polariserande glasögon som passar för sportiga aktiviteter. För min del handlar det om att vara på sjön som kan vara rätt så skumpigt emellanåt och att springa omkring på klippor. Brillorna måste sitta bra, det är inte kul om de åker rakt i graniten.

Jag ber om ursäkt men jag ser ingestans i tråden att varken kontaktlinser eller clipon avhandlats, kanske jag behvöer nya synhjälpmedel. Därför föreslog jag dessa som alternativa lösningar. Må så vara att du har rätt i att det inte är alternativ för TS men vill man undvika alternativa lösningar så kan man var tydlig i sin fråga med vad man inte önskar också. Jag själv upskattar alternativa lösningar då jag frågar om något, en missad tankebana kan ibland vara ett bättre lösning.

Tappar man glasögon så finns bågar som går bak runtom öronen (likt klassiska glaciärglasögon eller "lumparglasögonen" från förra årtusendet) eller sätt gummisnodd runt skalmarna så flyger de inte ner i marken/havet lika lätt.

/Patrik

Jag har inte hittat slipade glas med kombinationen fotokromatiska glas och polarisering. Men slipade polariserade finns t ex https://www.favoptic.com/frames/Acri/bronze/

En aspekt som kanske inte alla känner till är att dämpningen av det farliga UV-ljuset finns även med klara mineralglas eller plastlinser i glasögon. Den mörka färgen på solglasögon ger en viss komfort men är inte nödvändig för att slippa risken för snöblindhet.

Min egen lösning vid långturer på skidor och på sjön sommartid har varit fotokromatiska linser och löstagbara sidoskydd. Känns OK vid fullt solsken men jag upplever att de blir väl mörka vid kyla och mulet väder så då växlar jag till mina vanliga klara mineralglasögon som jag har till vardags vid cykling och bilkörning.

Thure

Rudy Project Rydon går att få slipade/progressiva med fotokromatisk och polariserande linser. Hade det i mitt förra par. När jag behövde nya för något år sedan valde jag bort polariseringen. Väldigt behagligt i kajaken, visst, men min erfarenhet är att det blir ingen hit i kombination med mobilskärm. Synsam/Sportglasögon har levererat mina (men omöjligt att hitta fram till på webben). https://www.synsam.se/sportglasögon/rudy-project#f=5-317;37-255;50-421&t=SPG&s=name&so=asc&fr=0

hur gör man om man vill ha ett par vettiga, polariserande solglasögon slipade till rätt styrka, och i någorlunda friluftsanpassad modell som känns ok i bergen och på havet? (jag snöade in på dessa innan jag kom ihåg att jag är halvblind..)

Finns det nåt företag som pysslar med sånt? Eller är man tvungen att skaffa linser, vill helst slippa det?

Jag har letat slipade glasögon för glaciärbruk, dvs mycket högt uvskydd och åtsittande (ansiktsrundade eller med sidoskydd) så att ljus inte smiter in på sidorna. Har inte lyckats hitta detta, trots sök hos flera optiker.
Julbo i den typ av modell du länkar till gillar jag, har flera par. Dock alla utan styrka... Jag använder linser och för snö/is har jag ett par uv-starka goggles som är stora nog att sätta utanpå glasögonen om det skulle krisa. Men skulle bli glad om jag kunde hitta ett par vettiga slipade till rimligt pris! Så följer alla tips med intresse :)

Hittar du en båge du gillar, t ex Juhlbo (som jag själv har oslipade explorer för bruk med linser), ta dem till din optiker och fråga om de kan göra slipade glas med vad du önskar: fotokromatiskt, polariseade, astigmatiska osv. Men jag tror tyvärr inte du får in ordet billigt i din ekvation. Du vill ha all optiska finesser i ett par glasögon och dessutom billigt. Ledsen men det blir nog tyvärr svårt. Du får välja bort något.

/Patrik

Du vill ha all optiska finesser i ett par glasögon och dessutom billigt. Ledsen men det blir nog tyvärr svårt. Du får välja bort något.

Har inte påstått att jag är ute efter nåt billigt, men jag blev lite överrumplad av prislapparna runt 6-7000 kr. Men det kanske beror på att de enda slipade glasögon jag köpt hittills kostade 800 kr.. 😊 Hur som helst kostar ju de jag drog som exempel i första inlägget närmar 2000 oslipadd, och jag fattar ju att man får betala betydligt mer för motsvarande slipade.

Men jag antog nog att de vanliga optikerna inte pysslade med den typen av solglasögon, men det kanske var fel då, får knalla in på Synsam och se vad de kan få till.

Tack!

Jag ber om ursäkt men jag ser ingenstans i tråden att kontaktlinser avhandlats,
kanske jag behöver nya synhjälpmedel.
Patrik,
det står direkt i TS första inlägg :
Eller är man tvungen att skaffa linser, vill helst slippa det?

Och jag återupprepar, vill man ha alla de där specialkraven uppfyllda så blir det säkert femsiffrigt.
Vad som inte gick för mig var att få var kombinationen av fotokromatiska glas och polariserande glas,
det var nånting som glasteknologin (ännu) inte löst fick jag höra... Ska bli intressant att få svar på
om de där Rydon eller vad de hette har dylika glas till mina Rayban pilotbågar...
/Odd

Senast ändrad:
Trivex Transitions Vantage är fotokromatiska med polariserande glas, de verkar som om det går att få dessa glas till olika märken och modeller av bågar.

Patrik,
det står direkt i TS första inlägg :

Och jag återupprepar, vill man ha alla de där specialkraven uppfyllda så blir det säkert femsiffrigt.
Vad som inte gick för mig var att få var kombinationen av fotokromatiska glas och polariserande glas,
det var nånting som glasteknologin (ännu) inte löst fick jag höra... Ska bli intressant att få svar på
om de där Rydon eller vad de hette har dylika glas till mina Rayban pilotbågar...
/Odd

Jag ser nu att jag missat om linser, mitt fel, ursäkta!

Min optiker sa också för lägne sedan att polariserade och fotokromatiska inte går att kombinera, men han ändrade sig då jag tog med mina Juhlbo och han fick lysa med sin UV-lampa på dem och såg dem bli mörkare och såg också att de var polariserade genom att se genom en annan polariserad lins, i 90 graders vinkel, så det verkar ha varit djupt rotat i optiker att det inte går att kombinera. :)

TIll grundfrågan, så går det du ösnkar nog att lösa men kostar. Köpte du slipade glasögon för 800 så var det nog en bra affär.

/Patrik

Rudy Project Rydon går att få slipade/progressiva med fotokromatisk och polariserande linser. Hade det i mitt förra par. När jag behövde nya för något år sedan valde jag bort polariseringen. Väldigt behagligt i kajaken, visst, men min erfarenhet är att det blir ingen hit i kombination med mobilskärm. Synsam/Sportglasögon har levererat mina (men omöjligt att hitta fram till på webben). https://www.synsam.se/sportglasögon/rudy-project#f=5-317;37-255;50-421&t=SPG&s=name&so=asc&fr=0

Intressant att det kan finnas nackdelar. Vet du vad själva linserna hette? Uppenbarligen kan man få kombinationen slipade glas och astigmatiska samt även progressiva och förstås enkelslipade glas med variabel både polariseringsgrad och toning.

Flera omdömen från de som har såna glasögon vore intressanta.

Thure
Thure Björck
Screenshot_20210516-081448.png

Screenshot_20210516-082135.png

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg