Hej,
Globalknivarna tillverkas i Japan delvis för hand! De är gjorda av i huvudsak två typer av legeringar.
Den första och billigaste är Hitachis ATS-34 liknande stål, som finns i de "billigare" varianterna.
De dyrare är smidda. De har en högre kolhalt och är därigenom (bla) slagtåligare, något flexiblare men också mer rostbenägna. 90% av Globalknivar som säljs i Sverige är av den första sorten (av ovan nämnda skäl).
Båda typerna är dock inte svåra att skärpa och bryna om man vet hur.
Några tips:
Om man vill vara lat och göra det lätt för sig, köp en Fiskars Rollsharp. Den har en snedställd roterande trissa i keramik med en fast slipvinkel (ca 18 grader) Kostar under 100-lappen och duger alldeles utmärkt. Yrkesfolk tycker kanske att denna vinkel är för vid, men för oss vanliga köksamatörer duger den alldeles utmärkt.
Det andra tipset är Spyderco Triangle Sharpmaker 204:
Det här anser jag är det bästa systemet på marknaden om man beaktar pris/kvalitet förhållande. Det är en portabel slip med V-stavar innehållande två typer av stenar. En medium och en fine. Som tillval finns också diamantstavar och extra fine stavar.
Två slipvinklar finns; 15 och 20 grader per sida. Till köksknivar passar nog 15 grader bäst. Vill man ha en ännu snävare vinkel, finns möjlighet att lägga något under Sharpmakern, höja den på ena sidan och därmed minska vinkeln ytterligare (här får man pendla fram mellan höger och vänster sida under slipningen).
I ditt fall skulle jag rekommendera diamantstavar också eftersom du säger att knivarna är riktigt slöa. Diamantstavarna avverkar stål mycket snabbare och du sparar mycket tid.
Det som är viktigt i all slipning är att hålla samma slipvinkel under hela sessionen. Börjar man vobbla så är det kört, oavsett vilket system man använder. Därför gäller det att öva, öva och åter öva. Det finns inga genvägar.
Till Sharpmakern medföljer ett videoband som visar hur man gör för att erhålla bäst resultat för olika verktyg (alltså inte bara knivar). Den finns i välsorterade friluftsbutiker samt jaktaffärer. Priset ligger runt 700:- men det tycker jag är välspenderade pengar.
Hälsningar
~Paul~
PS Jag sållar mig till tidigare inlägg och varnar för alla slags elektriska slipmaskiner (också de i klackbarerna). De är alldeles för snabba, utvecklar en hög temperatur och därmed förstör knivens härdning. Redan vid 100 grader kan härdningen gå ur, om det vill sig illa!
[Ändrat av dePaul 2003-04-04 kl 12:46]