Det finns otaliga artiklar och videor som behandlar ämnet
slipning/bryning av knivar. Enklast är därför att söka på nätet och läsa så mycket man kan och titta på otaliga videor.
Om man nu ändå skulle generallisera så blir listan något i stil med den här:
1. Fiskars Roll Sharp och liknande manickar: Enkla, behöver ingen inlärningstid. Lämnar ett någorlunda resultat men saknar möjlighet att applicera fler vinklar än en eller två.
Svårt att nå besvärliga områden på bladet, såsom intill bladroten och spetsen. Snarare river av metall från bladet än slipar bort detsamma. Förstör i längden både egg och finish. Funkar sämre på tjocka och väldigt tunna blad.
Ett typiskt amatörsystem.
2. System som bistår hjälp med vinklarna, såsom Spyderco Sharpmaker, Lansky, Edge Pro och liknande.
Bra på att hålla precisa vinklar, dock kräver en viss inlärningstid, trots allt. Av dessa så är Sharpmakern enligt min mening den mest intuitiva och lättast användbara system som tillsammmans med portabiliteten och prisaspekten ger den ett övertag över de andra.
3. Fria stenar såsom japanska vattenstenar, diamant-mesh stenar och artificiella stenar är valet som många mer avancerade slipare gör. Resultatet blir förstås utmärkt när man lärt sig att hålla koncisa vinklar och begränsningar/tillgångar i materialet i både kniven och stenen. Kräver mycket mer av utövaren än de andra systemen. Bara en sådan sak som vilket tryck man bör applicera kan vara en svår detalj
.
Förutom dessa tre finns förstås diverse maskinell hjälp såsom bandslipar (för grovslipning, formning och reprofilering av blad) som exempelvis Maddo Superschliff - vattenkyld eller "torra bandslipar" i likhet med denna:
https://www.netauktion.se/auction/product/pelarbandslip/
Roterande slipstenar som Tormek och Kirunaslipen är till för de mindre aggressiva sliparbetena och används ofta av proffsfirmor.
En sista grupp är de apparater som används i forskningssyfte och minutiös mätning av eggens profil, och som är tämligen avancerade, varför de betingar rejäla priser. Exempel: Anago och Tru Hone.
Sammangattninsvis. Till en total nybörjare brukar jag rekommendera Spyderco Sharpmaker. Den är enligt min mening det mest prisvärda slip-/brynsestemet som finns. Den slipar alla typer av knivar och alla typer av stål. Resultatet brukar bli en egg som med lätthet klarar av att raka armhår
.
~Paul~