Slipa kniv

Angående den här nya innegrejen Rayzorpit som någon kommer att bli rik på - http://www.razorpit.com/index.php?language=en - så såg jag lite videos där någon använde jeanstyg för samma sak. Känns som att 200 spänn för en plast/gummibit är lite overkill. En kompis hävdar att den funkar men jag vägrar köpa en.

hallå.. 99% av alla som använder kniv, använder dom och skiter i om det blir repor eller så, det blir repor om man använder saker.. dom flesta har inte knivar i en samling det är bruksföremål, titta till vad TS frågar efter.. har man lite "skills" så är det lika lätt att slipa konvexa som konkava eggar på vanligt slippapper upptejpat på en plywood skiva..om man skiter i om det blir repor så klart.. du ska få ett jägartips av mig, man kan strigla mot byxbenet, sträck byxan med handen och var försiktig när du vänder, med lite träning så kan du raka dig med kniven.. jag kör med denna metoden och mina knivar blir rakbladsvassa, mina knivar behöver inte vara vassare än att jag kan torr raka mig med dom, om dom andra killarna har ninja skärpa så får det stå för dom..

dePaul:
Jag läste förresten i länken till din gamla info att det kan vara önskvärt att ha lite rå egg på kniven för tomater m.m. Sambons Global Pro är i princip perfekt nu. Precis lagom rå för att den direkt ska "såga" sig igenom skalet. Ingen risk att behöva ta om för att få hål. Tänkte inte på det angående strigling av kockknivarna med hoppar nog över det på dem.

dePaul:
Jag läste förresten i länken till din gamla info att det kan vara önskvärt att ha lite rå egg på kniven för tomater m.m. Sambons Global Pro är i princip perfekt nu. Precis lagom rå för att den direkt ska "såga" sig igenom skalet. Ingen risk att behöva ta om för att få hål. Tänkte inte på det angående strigling av kockknivarna med hoppar nog över det på dem.

Han menar nog att du ska ha en relativt grov egg att du inte slipar med så grovt papper. Rå egg kallar iaf jag det som blir när man slipar ut eggen i noll och får som skägg på eggen som jag polerar bort.

Seved

Man får skilja på råegg, rå egg och microserraterad egg. Jag har nu inte läst mitt gamla inlägg men förmodligen syftar jag på det senaste.

~Paul~

Man får skilja på råegg, rå egg och microserraterad egg. Jag har nu inte läst mitt gamla inlägg men förmodligen syftar jag på det senaste.

~Paul~

Just det microserrated heter det, kom inte på vad det hette. Jag har för mej att du skrev microserrated.

Det är fn inte lätt med alla namn o termer :)

Seved

Jo, jag är helt med på det och dePaul hade också förtydligat att det inte var råegg utan rå egg som menades :) Har precis kört lite på en mindre Global med 400, 800 och 1200 papper och det gick sisådär. Den blev ju jäkligt mycket vassare men inte riktigt så jag kan raka armhår. Skär dock papper som smör så jag får nöta vidare. Körde i min iver bara med löst papper ovanpå en musmatta med sån där relativt hård plastyta. Misstänker att en vanlig mjuk musmatta kan bli för mjuk. Ska limma papper på musmattan sen tänkte jag.

Citat från dePaul:

"(Strigling) Är det slutgiltiga arbetsmomentet och syftar till att få fram en rakbladsvass egg. Observera att en sådan egg inte alltid är den bästa för ett specifikt arbete. Att till exempel skära i mogen tomat med en sådan kniv är inte helt optimalt eftersom kniven har en benägenhet att glida. Det är därför som de flesta kockknivar har en ganska rå egg (inte råegg!) och en eggvinkel på ca 10 grader per sida."

Cannonball

Gäst
Vänd på musmattan, de brukar vara mjukare under. Om den känns för mjuk brukar det funka å anbring lite mindre tryck på pappret.

Jo, jag är helt med på det och dePaul hade också förtydligat att det inte var råegg utan rå egg som menades :) Har precis kört lite på en mindre Global med 400, 800 och 1200 papper och det gick sisådär. Den blev ju jäkligt mycket vassare men inte riktigt så jag kan raka armhår. Skär dock papper som smör så jag får nöta vidare. Körde i min iver bara med löst papper ovanpå en musmatta med sån där relativt hård plastyta. Misstänker att en vanlig mjuk musmatta kan bli för mjuk. Ska limma papper på musmattan sen tänkte jag.

Citat från dePaul:

"(Strigling) Är det slutgiltiga arbetsmomentet och syftar till att få fram en rakbladsvass egg. Observera att en sådan egg inte alltid är den bästa för ett specifikt arbete. Att till exempel skära i mogen tomat med en sådan kniv är inte helt optimalt eftersom kniven har en benägenhet att glida. Det är därför som de flesta kockknivar har en ganska rå egg (inte råegg!) och en eggvinkel på ca 10 grader per sida."

Ja det bästa är nog om mattan inte är för mjuk. En shaftläder bit funkar nog oxå eller en rårands bit. Om du limmar på en bit slippaper. Du kan sen limma mattan på en träbit eller nåt. Så kan du spänna fast pappret i ett skruvstycke. På det viset kan du konsentrera dej på slipningen. Försök hålla samma vinkel hela tiden.

Seved

Cannonball

Gäst
Idag har jag lagt ett par timmar på att slipa fram en konvex egg på min ka-bar!
Ps. Min kamera har gått sönder, så jag fick lägga den i scannern...

Bilagor

• Auktion 019.jpg
    Auktion 019.jpg
    78.5 KB · Visningar: 1,255

Cannonball

Gäst

Nej då, den är klar så! Jag ska inte raka mig med den;)
Skämt å sido, jag hade inget finare papper hemma och den är inte så grovt slipad som det ser ut på bilden.
Slutade med 400 papper, det räcker för mig på en brukskniv, den skär jättefint med den microtandade eggen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
barend Slipa kniv, igen Utrustning allmänt 20
Fawkes Misslyckas med att slipa Morakniv Utrustning allmänt 8
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
stenblock Slipa yxor nybörjarfrågor Utrustning allmänt 8
Sickpupp Hur bäst slipa morakniv? Utrustning allmänt 4
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
Loxley Slipa upp Bajonett 1896? Utrustning allmänt 5
eh Slipa köksknivar Utrustning allmänt 16
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg