Slipa både knivar och yxan på stenar

Tack för tipsen och länken Johan..

Jo jag är faktiskt inte direkt impad av dessa specialstål hit och dit utan jag gillar mina kolstålsknivar allra bäst. De kan jag få vassa lättast och underhålla lättast.

Mvh // Johannes

Gå inte på hypen om de superfina svindyra japanska stenarna. Visst är de bra men det finns alternativ som är billigare och ibland även bättre. Här är en film som visa på skillnaden mellan en 8000# sten och att strigla på läder med polerpasta. http://www.youtube.com/watch?v=yzB3gJsbjFc&feature=channel_video_title

Andemeningen är den att han liksom jag anser att stenar finare än ca 4-6 tusen kornstorlek är onödiga om man har en läderbit och lite polerpasta....

Så värst och fräckt är det inte, efter att ha använt masonit och plyfa skivor så insåg man att en bit plexiglas från Classe i sjön inte är fuktkänsligt när man är i skogen och eftersom jag kör med matt-tejp går det att återanvända om och om igen. Gillar inte plast men här funkar det riktigt bra och för några tior har man bryne som räcker till många.

Ska man vara värst så duger varken byxben, handen eller läderbältet att strigla med, för då ska det vara björkticka =)

Plexiglas är en värdelös, skör och hård plast. Polykarbonat ska det vara. Intressant för övrigt att så många vill ha en skarp yxa. För slöjdning förstår jag men inte i skogen.

Andemeningen är den att han liksom jag anser att stenar finare än ca 4-6 tusen kornstorlek är onödiga om man har en läderbit och lite polerpasta....
Det är ungefär samma resultat som jag också har kommit fram till.

En bra grundregel är att dubbla strävheten. Säg att jag har ett blad som är totalt slött. Då brukar jag börja på 240 strävhet. Därefter går jag till 600, 1200 och slutligen 3000. Finare sten än så kör jag inte på! Jag avslutar sedan med att strigla på antingen CrO Tormekpasta (3 µ) eller diamantpasta (1 µ).

Visst skulle jag kunna köra på 0,25 µ för att få ännu finare egg men skillnaden är så liten att det inte är värt det extraarbete som ingår.

~Paul~

Vi gjorde om skog till odlingsbar mark när jag bodde i Mocambiquue. Vi hade inga slipstenar utan bönderna vässade sina verktyg mot utvalda partier granit, cement och natursten. Vi rensade nog iaf. en hektar på det sättet.

Tack för infon och tipsen om finheten på stenarna. Om man inte ska ha japanska, vad rekomenderar ni då ?

Har för övrigt sett dokumentären om yxorna idag och den var verkligen bra. Kul att se när han skulle uttala Gränsfors :)

Yxor och sten med över 1000 korn? Skämtar ni??? När vi hade sommarstugan så var yxor flitigt använda, dock slipades de på en vanlig handvevad slipsten med vatten. Skärpan räckte för att hugga sly, kvista, konstruktioner för betonggjutning och annan byggnation. Kunde till och med använda yxan till att rensa fisk (gädda)...

Yxor och sten med över 1000 korn? Skämtar ni??? När vi hade sommarstugan så var yxor flitigt använda, dock slipades de på en vanlig handvevad slipsten med vatten. Skärpan räckte för att hugga sly, kvista, konstruktioner för betonggjutning och annan byggnation. Kunde till och med använda yxan till att rensa fisk (gädda)...

klart att du kan få en egg vass med vilken sten som helst, men med finare korns så hålls eggen vassare längre. Slipa en egg är mer komplicerat än att bara får den att vara vass för stunden.

klart att du kan få en egg vass med vilken sten som helst, men med finare korns så hålls eggen vassare längre. Slipa en egg är mer komplicerat än att bara får den att vara vass för stunden.

Visst är det mer eller mindre svårt att få en vass och hållbar egg, men vad jag har upplevt det är det inget problem om man bara tänker på i vilken vinkel man slipar yxan. Den ska inte vara lika flack som kockkniven i köket...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
Fawkes Misslyckas med att slipa Morakniv Utrustning allmänt 8
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
stenblock Slipa yxor nybörjarfrågor Utrustning allmänt 8
Sickpupp Hur bäst slipa morakniv? Utrustning allmänt 4
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
Loxley Slipa upp Bajonett 1896? Utrustning allmänt 5
barend Slipa kniv, igen Utrustning allmänt 20
eh Slipa köksknivar Utrustning allmänt 16
såg söker efter en internet sajt där man kan beställa både vulkan o hammok Utrustning allmänt 3
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 59
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg