Slinga om kamsäkringar

Ögats design avgör

Läser man http://www.xmission.com/~tmoyer/testing/High_Strength_Cord.pdf blir man lite tveksam till att lärka spectra/dyneema. Kanske bättre att välja nylon istället?

Jag ser inte riktigt relevansen? De testar ju inte lärkhuvud? Men att knutar försvagar mer eller mindre är ju ingen hemlighet. Själv tror jag att möjligheten att lärka av avgörs mer av "ögats" design, dvs om det är bara inplastad vajer som på C4, eller ett solitt metallöga som på mina gamla Camalot #3 och #4.

Har mejlat BD med fråga om detta, återkommer om jag får napp.

Svar från BD

Inte helt överaskande vill BD inte rekommendera nåt annat än att skicka in för omsömnad. Deras svar nedan:

For many reasons we can only recommend re-slinging as per the manufacturers recommendation. There is plenty of evidence out there that suggests girth-hitching runners/slings causes a significant reduction in strength. This does not mean it couldn’t be done, but you do lose strength, perhaps as much as 30%. It may in fact be better just to use a basic ‘water knot’ tied sling in this instance instead of girth-hitching. We don’t do a lot of testing like this in our lab so it’s difficult to be definitive on a recommendation like this, not to mention dangerous from a liability standpoint. So ‘officially’ we can only offer our recommended solution. Thank you for your understanding.

[...]

New slings cost $5.00 and trigger wire replacements are $10.00. There is a $5.00 charge for return shipping (U.S. return addresses only).

Send to:

Black Diamond Warranty & Repair
2084 East 3900 South
Salt Lake City, UT 84124

Include all your contact and return shipping info, payment, and a brief description of what you need/want done. We accept Visa/MC, Am Ex, personal check, or money order. Allow 3 weeks once we receive your return.​

Ok, lärkfoten rekomenderas inte... Men att bara ta den kortaste rundslingan man kan köpa, trä genom öglan och klipp bägge ändorna i en karbin då? Inga lärkfötter, inga knutar och ingen behov att skicka nånstans.

å så lite tejp

Ok, lärkfoten rekomenderas inte... Men att bara ta den kortaste rundslingan man kan köpa, trä genom öglan och klipp bägge ändorna i en karbin då? Inga lärkfötter, inga knutar och ingen behov att skicka nånstans.

Tycker jag låter som en rätt bra lösning. Tejpar man sen lite runt slingan så att man inte riskerar att tappa den så är man ju hemma!

Tja, det kanske börjar likna nåt. Rimligen kan man sy istället för tejpa om man vill, men det ställer vissa krav på noggrannhet/omsorg.
Men även om man tar tunna slingor blir det nog lite klumpigt.

Om det inte vore för frakten så låter ju $5 som en bra lösning för nya fabrikssydda.

Det verkar tyvärr inte vara så lätt iallafall..

Jag hittade följande ord genom en länk som kom upp i diskussionen om nya DMM Dragon-Cams;

"The doubled 8mm dyneema sling can’t be used on a standard wire loop because under load the loop collapses and the dyneema then cuts through the wire at around 10kN"

länk: http://rockclimbingcompany.blogspot.com/2010/02/dmm-dragon-cams.html

Det verkar som att man KAN slinga om sina cams med repsnöre eller rundslinga genom "ögat" på den GAMLA modellen av camalots MEN INTE på den NYA med plastskyddad wire-ögla.

Om man inte använder något annat än 8mm slinga då, men vad?

Ser nu på mitt rack att de små c3:eek:rna bara håller upp till 10kN som de är, men mina större camalots (0,5 och uppåt) klarar upp till 14kN så det är väl när man vill slinga om de som man stöter på en smått irriterande avsaknad på 200-400kg belastningsstyrka om man använder vanlig 8mm dyneema för att slinga om dem.

"The doubled 8mm dyneema sling can’t be used on a standard wire loop because under load the loop collapses and the dyneema then cuts through the wire at around 10kN"
Detta kan jag köpa då Camalot orginal slingan inte är dyneema, men en tubalar sling eller annan bredare slinga som nån av de här borde fungera bättre, dock är de knappast lika smidiga.

http://www.addnature.com/product.aspx?dept_id=0&pf_id=BEALSLING60T
http://www.addnature.com/product.aspx?dept_id=0&pf_id=BEALSLING30
http://www.addnature.com/product.aspx?dept_id=0&pf_id=1772

Borde hålla för mer än dyneema, men frågan är hur mycket mer...

Jo, det stämmer nog att nylon är mycket mer okänsligt för vissa saker än Dyneema (Spectra osv.).

Fast är det inte en lite smalare slinga som skulle kunna vara av Dyneema på C4:eek:r?

Det kluriga är ju att den är sydd så att den vid just vajeröglan är dubbel.

Lte sådär allmänt tror jag att det är en rätt OK lösning att knyta på tubband i nylon, det ska nog mycket till för att dessa ska gå av. Men det är förstås lite klumpigt och fult med grövre slingor och med det utstick som ska lämnas på vattenknutar. Ett tjusigt sätt är att göra en vattenknut med tubband där ena bandänden skjuts in i den andra, men utöver att det säkert är rätt pillrigt förlorar man möjligheten att lätt se att man har lagom långa ändar som sticker ut ur knuten...

Har använt 7mm repsnöre och trippel fiskarknop tidigare som ersättning för orginal-sling, men bara på gamla camalots (de utan wire i plastring). Det har funkat bra, men när det blir dags att ersätta slingen på de jag har av den nya modellen blir det tubband och vattenknop.

En klassisk "hero loop" helt enkelt, som man sätter på pitons vid aid-klättring..

16mm tubband med 13,5 kN räcker gott för min sinnesro, finns ingen mening att gå till 26mm (15kN). Mycket klumpigare och dessutom tycker jag att knoparna "sätter sig" bättre på ett smalare band.

Senast ändrad:
Jo, det stämmer nog att nylon är mycket mer okänsligt för vissa saker än Dyneema (Spectra osv.).

Notera att dynemaslingan inte är begränsningen utan stålvajern i loopen som ger sig då den viks ihop till en liten vinkel.

Den nya 8mm dynema slingorna är tydligen starkare än de mer vanliga 10 eller 11 mm som även innehåller nylon (det är nylonet som blir burrigt efter slitage och är med i slingan för att ge färg, dynema är vit och går inte att färga).

Notera att dynemaslingan inte är begränsningen utan stålvajern i loopen som ger sig då den viks ihop till en liten vinkel.

Fuck. Vad ska man göra då? Posta till BD? Känns jobbigt.

Börjar misstänka att de ändrade designen på sina cams för att kunna ta betalt för omslingning.

Menar textskrivaren (som promotar DMM Dragoncams) att en wireögla med plastöverdrag aldrig håller mer än 10kN? Och därmed ogiltigförklaras Camalots egna siffra 14kN?

De hävdar ju att Dragoncams ska vara som Camalots, fast bättre. Detta är kanske förbättringen?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Charli28 Slinga om kamsäkringar Klättring allmänt 1
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
samuelm Slinga av naturliga säkringar Klättring allmänt 78
hebbe Farligt att fixera karbin i slinga med gummisnodd Klättring allmänt 8
apfaktor Prusiksnöre och fiskarknop VS färdigsydd slinga Klättring allmänt 3
coffee08 Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep Klättring allmänt 22
peon Slinga i slinga? Klättring allmänt 41
ammie Dekorativ knop av repsnöre o slinga Klättring allmänt 3
Count Livslängd slinga Klättring allmänt 8
ÅSIS Slinga hittad Träskberget Klättring allmänt 0
Brolin Hur många Friends och kamsäkringar behövs Klättring allmänt 16
Yakherden Förvara kamsäkringar? Klättring allmänt 6
Mezzner Har du bytt slingor i dina kamsäkringar? Klättring allmänt 19
silenhag gamla kamsäkringar Klättring allmänt 3
_Erik_ Slingor i kamsäkringar Klättring allmänt 43
spetsnaz fixa kamsäkringar Klättring allmänt 9
jliungman Trasiga kamsäkringar Klättring allmänt 1
pierrea Skillnad på kamsäkringar? Klättring allmänt 4
Svarten Kamsäkringar - nybörjarset Klättring allmänt 3
Matt Smörjmedel för kamsäkringar? Klättring allmänt 8
mattias_uno Rock Empire Kamsäkringar Klättring allmänt 3
pengman Utveckla kamsäkringar Klättring allmänt 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg