däck
det spelar inte alltid en så stor roll hur bred däcken är...gummiblandningen och själva uppbyggnaden av däcket kann göra storra skillnaden med...det vill säger att man kan tex tar
schwalbe stelvio 1 tums däcket som en av det snabbaste,lätteste,och skönaste däcket-alltid särkert i kurver och litte rullmotstånd men tyvär nästan ingen punkteringsskydd(bästa däcket på marknaden ifall du vill anv.cykeln till nån kort triathlon tävling eller sånt)
continental grand prix 3000 1 tum har ett litte långsamere gummi men annars litte bättre punkteringsskydd(bästa däcket för korta utflykter eller vätternrunda tex.) ritchey bygga i 1 1,2 och 1,4 och är allihopa väldig snabba och bra däck( 1tum snabbast) men tappa lätt greppet när det bli under 5grad kallt(gummi`n bli helt enkelt för hård då)
Hutchinson har sin topp slick(even kallad gold slick)med 1,2 tum som har ett relativ långsamt gummi(som man som "normalkörare nog inte lägger märke till) men det är så pass bra uppbyggd att man egetnligen aldrig få nån punka,du kan tom åka i skogen med-är verkligen bästa allround däcket som har byggds genom åren(...min absoluta favo. billigast att köpa hos cykel city 245kr
http://www.cykelcity.se...)
det där schwalbe marathon däcket som har nämmts tidigare är egentligen en vidareutveklingen från en gammal klassiker som användes mycket av långdistance cyklister vid mitten av 90tallet,bra att har för allround men däcket är myket långsamt och går faktist sönder med...
några andra bra slicks finns egentligen inte,pannaracer har byggd ngr förut som var väldig bra men de finns inte längre och så finns förstås massa olika från continental men de är egentligen alla för att åka i stan med...köp bara inte nåt annat inte nämmt märke,de brukar alla vara super dåligt på nåt sätt...
om du köpa slicks bör du tänkar på hur mycket tryck du kör...alltid bäst mellan 6 och 8 bar(beroende på däck) när man har högre tryck går det litte lättare att köra fort men man kan rätt lätt köra sönder sina hjul(speciell nav) för att alla stötta går direkt igenom och man få rätt lätt punktering genom glas och andra vassa,spetsiga saker...och har man lägre lufttryckt då bli rätt lätt en snakebite(man slår sönder slangen genom att kör mot "vägg"kanter och sånt)
fälgarna spellar egentligen inte så stor roll hur bredd de är,de flestar mtb-fälga är mellan 22 och 26 mm brebb har man litte bredare däck kann man undvika snakebites littegrann men kan inte köra så snabba kurvor då fälgen kan ibland tar i vägbanan(ytterst sällan)
utväxlingen skulle jag föreslår att du testa först,för att oftast behöver folk inte de stora växlar men det beror också mycket på hur man har trainat upp sig vill säger att alla maniskor kör olika växlar i olika hastigheter och så vidare...
glöm ej att du behöver passande slanger också!
...lyckar till...
...fuchs@euromail.se...för mera fråga kring cykel....