Slender?

Hej!

Är det någon som känner till en kajak som heter Slender? Har förstått att de byggdes för rätt länge sedan och är 520x51cm. Hur är den att paddla mm?

Tacksam för svar, mvh Patrik.

En god vän har en Slender som jag provpaddlade för tio år dedan. Den var oerhört rank, tyckte jag som paddlar pansarkryssaren Potemkin till vardags.
Jag lyckades emellertid att hålla på rätt köl. Sämre gick det för en annan polare som slog runt redan vid bryggan........

vi har haft dem som nybörjarkajaker i mkk sedan tiden före kristus och de har fungerat ok men har nu nästan bytts ut efterssom de var mer lagning än kanot kvar på dem

gjordes av struer och kan väl liknas med de nya turbåtarna med bredden 55 som finns på marknaden vad gäller stabilitet

//Siven

Slender

Hej

Slender är en kajak som tillverkades av danska Struer. Den kan närmast betraktas som en motionskajak, men har under åratal paddlats i skärgården. Den fanns både med styrpinne och pedaler. Vi har några stycken i kanotklubben, som nu är väl slitna. Själv köpte jag två stycken som komplement till havskajakerna, för just motionspaddling. Mycket trevliga, tycker jag.

Se bilder

Bilagor

• PICT0031.jpg
    PICT0031.jpg
    65.9 KB · Visningar: 2,723
  • PICT0034.jpg
    PICT0034.jpg
    67.7 KB · Visningar: 2,429
  • PICT0037.jpg
    PICT0037.jpg
    42 KB · Visningar: 2,672
Vi har också en i klubben som har används som nybörjarkajak. Vi tyckte att den och Kåre var likvärdiga i stabilitet fast Slendern är mycket tyngre.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg