Re: Latex, gummi och sexiga hjul.
Kung Stalle; sa:
På tal om roterande vikt: UST-fälg (Mavics) är åtminstone 100 gram tyngre än en vanligt fälg. Plus att UST-däck ofta är 100-200 gram tyngre än vanliga däck borde ju göra att vikten längst ut på hjulet bli högre. Även om man räknar bort slang och fälgband så lär det bli aningen tyngre med UST, men framförallt tyngre längst ut på hjulet. Där man inte vill ha det tungt.
Stalle
Det beror väl på vilken fälg man använder?
Här är vikt och pris från CC:
Mavic X517 425 kr 395 g vanlig och fälgbroms
Mavic X3.1 635 kr 450 g UST och disc
Mavic F519 440 kr 460 g vanlig och fälgbroms
Mavic D321 530 kr 675 g disc
Fälgband 18 g
Conti Twister Protection
26x1.9 310 kr 457 g vanliga
26x1.9 370 kr 650 g ust
Hutch Python
26x2.0 315 kr 525 g vanliga
26x2.0 415 kr 550 g ust
Schwalbe Fast fred
26x2,0 300 kr 355 g vanliga
26x2,0 330 kr 560 g ust
Slang
Ritchey Lightweight 175 g
Panaracer greenlite 104 g
Nokian downhill slang 310 g
Conti Supersonic 100 g
Schwalbe slang 150 g
Det beror ju på vad man kört tidigare. Med mina X3.1 fälgar och Hutch Python UST (1000 gram) så blir det 85 gram lättare jämfört med mina gamla F519, Conti Twister Pro, fälgband och Schwalbe slang (1085 gram).
Så tyngre blir det kanske inte?
Märkligt, jag tjänade visst på att byta till UST. Fast jag får ju pumpa ofta... Gör man det tillräckligt intensivt så tappar man nog några gram runt magen med *ler*
Jag är iofs ingen viktjägare, men jag håller tydligen på att bli det
Att prylarna håller är min första prioritet. Sedan kommer coolhetsfaktor och sedan kommer vikt.
/Mattias, 205 lång, XL ram, heldämpat och skivbromsar och är nu nere i 11,8 kilo cykel (vägt på cyklotekets våg). Fast det vore nog bättre att bli av med cykelns vikt i kroppsvikt i stället *hähä*