Slangar med inbyggd punkasmet

var det enda de hade på Bauhaus i helgen när jag kompletteringshandlade lite cykelpryttlar.

Nån som har skaffat sig erfarenhet av denna innovation?

Så kallat punteringsskyddade däck har jag blandade erfarenheter av. Nya däck brukar hur som helst ge viss motståndskraft mot punkor men när korden bäörjar bli sämre kommer det frekventa punkor oavsett punkaskydd.

Nackdelen med antipunkasmeten är i varje fall att hjulen blir lite tyngre vilket räknas i på racerhjul.

Thure
 
Bra fråga!
Skulle vara intressant att höra hur det är att meka med hjulet senare. Vad jag menar, det jag hört om bildäck med antipunkasmet verkar ju vara däcksfirmornas förbannelse. Fast står man där med punka så är ju reservdäck på burk lockande i väntan på riktigt däcksbyte. På en cykel kanske man klarar sig att köra med smeten tills däcket är slut?
 
Nu är det ju själva slangen som har medlet i sig vilket inte borde kleta ner själva däcket. Vad jag funderar på är miljöaspekten (lösningsmedel och vulkningsmedel). Och vad händer egentligen efter ett par års cyklande (efter vintern) funkar självlagningen då???
 
En av de farligaste sakerna med punkaspray är ju själva drivgasen. Drivgas är ofta mer eller mindre gasol numera, och det har hänt dödsolyckor i Sverige då man svetsat i bilfälgar där däcket varit fyllt med punkaspray, och därmed drivgas.
 
En av de farligaste sakerna med punkaspray är ju själva drivgasen. Drivgas är ofta mer eller mindre gasol numera, och det har hänt dödsolyckor i Sverige då man svetsat i bilfälgar där däcket varit fyllt med punkaspray, och därmed drivgas.

Bäst att förbjuda punkaspray till bilar då två har dött av det, förvisso vid felaktigt utför jobb men förbjud det ändå........men vänat nu. Dog det inte nästan 500personer av biltrafik? Verkar bättre att förbjuda bilar ;)

Tillbaka till ämnet nu då. Det är ett kladdigt helvette att fixa punka när det är punkavätska i cykelslangen, jag svär var gång jag råka ut för det klet. Tvätta både däck och fälg, sanera sig själv och där man stått och fixat med det :(
 
Bäst att förbjuda punkaspray till bilar då två har dött av det, förvisso vid felaktigt utför jobb men förbjud det ändå........men vänat nu. Dog det inte nästan 500personer av biltrafik? Verkar bättre att förbjuda bilar ;)

(

Statistik är ju kanske inte alltid vägen till de rätta besluten.
Med tanke på hur sällan folk svetsar i bilfälgar skulle man ju kunna ha vad som helst i dem. Och det är väl ingen idé att förbjuda bilar, 500 är väl ingenting? Förbjud cigaretter och BMI över 25.

Har haft nån punka säker slang men har inte märkt nån större skillnad - annat än att man möjligen inte fått punka - fast det vet jag ju inte om jag skulle fått annars heller.

Förbjud förresten dåligt pumpade däck!
 
OT:
Om siffrorna i denna enda undersökning kan man nog bara säga en sak, de kommer att ifrågasättas i alla kommande undersökningar. Sannolikt både som för låga och för höga. Det är lite enklare att säga vilka som dör av bilolyckor. Dessutom är det ju subjektivt att säga att man dör av bilavgaser om det visar sig att HJÄRTSJUKA är känsliga för bilavgaser. Man kan ju definitivt lika gärna säga att de då dör för att de är hjärtsjuka. Eller av att de just cyklar på Hornsgatan...

Apropå punkasäkra däck.
 
Det är ett kladdigt helvette att fixa punka när det är punkavätska i cykelslangen, jag svär var gång jag råka ut för det klet. Tvätta både däck och fälg, sanera sig själv och där man stått och fixat med det :(

Låter ju inte så kul.

Men om man har en reservslang i packningen och byter till den hur besvärligt är det då? Behöver man engångshandskar när man byter slang? Torkar smeten in om man vädrar däcket och fälgen? Lukten som kontaktlim?

Thure
 
Är det verkligen så illa? En hel del cyclocrossare häller ju i Schwalbes Doc Blue i slangarna i preventivt syfte, har aldrig hört nån klaga på att det är kladdigt.

Inte riktigt samma som dina slangar Thure, men jag har använt Vittorias PitStop vid punka (latex + drivgas), det kladdar ytterst lite vid ventilen. I övrigt kladdfritt.
 
Låter ju inte så kul.

Men om man har en reservslang i packningen och byter till den hur besvärligt är det då? Behöver man engångshandskar när man byter slang? Torkar smeten in om man vädrar däcket och fälgen? Lukten som kontaktlim?

Thure

Har du inte möjlighet att tvätta dig så är engångshandskar att föredra, jag har alltid tvättat bort det så hur det torkar vet jag inte riktigt. Finns lite olika varianter med dom luktar inte särskilt starkt ialla fall.
 
För nåt år sen köpte jag såna slangar på Biltema till min gamla hoj. Det gör jag inte om.

Funkade när jag fått ett litet stick i däcket. Fast luften försvann och jag trodde jag hade fått punka, så jag tog av däck och slang för att laga, så jag gjorde ju nästan allt jobb ändå, dessutom kunde jag konstatera att vad som lagats av den där sörjan inte såg så hållbart ut.

Några dagar senare cyklade jag över en glasbit och fick ett synnerligen stort hål i slangen (en rispa på några cm). Bara att tappa så mycket luft brukar ju orsaka en del strul när man leder hem cykeln (slangen fastnar i navet osv). Att ha den här sörjan kring allt gjorde det ju inte lättare. Slangen innehöll mycket mer söjra än vad jag trott, det gick att räkna i deciliter.

Däck, fälg och slang blev naturligvis helt nedkletat och det blev ganska sörjigt att ta reda på. Nej, aldrig mer.

Jag tror nog att sån där punkasörja kan torka, om det är ett tunt lager, flera deciliter lär ju däremot ta betydligt längre tid att torka.

Varför vill du använda såna här slangar?
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg