Slag eller ej?

Funderingarna om tillökning i familjen har tagit fart = inköp av ännu en kajak. Jag har redan en finsk skönhet med v-formad botten som jag paddlat några år. Hittills har min sambo hyrt kajak då vi har paddlat turer tillsammans. Nu har vi funderingar att införskaffa en kajak med något större volym för mig och hon får ta över den gamla pärlan då vi paddlar tillsammans - voila!

Nordkapp Jubilee från Valley (http://www.atlantickayaktours.com/PDF/Retail/Kayak/VCP/Nordkapp-Low.pdf) har jag haft ett gott öga till under lång tid och det är ett hett alternativ. Buccaneer från North Shore ( http://www.kayak.se/sidor/pdf/buccaneer.pdf) är ytterligare ett alternativ som jag verkar intressant (har själv ytterst begränsad erfarenhet av den och då endast i lugnt vatten).

Nu har Valley dessutom kommit med en ny modell på den tidigare smått klassiska Anas Acuta - Quarajaq (http://www.atlantickayaktours.com/PDF/Retail/Kayak/VCP/Quarajaq-Low.pdf) som jag kastat mycket lystna blickar på. Den ser på "pappret" ut att vara en kombination av Nordkapps däcksformer och mått och Buccaneers skarpa slag i skrovformen. Ett problem är att jag inte har funnit någon annan återförsäljare av Valley i Sverige än Svima och de tar endast in vissa modeller vilket gör det svårt att testa.

Jag har inga förhoppningar om att få några tips eller erfarenheter från just Quarajaq i och med att den är så ny. Men jag skulle vara mycket tacksam för svar och synpunkter på följande:

- Hur uppför sig en kajak med så skarpa slag som Buccaneer och Anas Acuta i grov sjö, framför allt sidsjö och snett akterlig sjö (jämfört med ett v-format skrov med rundare slag)??

- Finns det någon med erfarenheter av Anas Acuta??

- Är de någon som vet om det finns någon annan återförsäljare av Valleys kajker i Sverige eller norden (har googlat frenetiskt men inte hittat något och har inte heller hittat någon hemsida för Valley)??

/Lennart

Jo, kraftiga slag...

...ger dig större manöverförmåga vid kantning. Paddlar du inte så mycket, så kan det bli lite spännande. Framförallt vid snedsurf, så gäller det att vara med och styra upp med styrtag, kantning etc. Gillar du att leka i vågorna, så har du mycket skoj framför dig.

Det är inte så konstigt att du inte hittar annat än Svima på nätet - de är generalagent för Valley i Sverige. Du kan alltid prova att gå över sundet till Kajakbutikken på http://www.kajak.dk. Peter är en trevlig prick, och ibland är priserna till och med bättre.

Annars har du ju kajaker från Skim, Nigel Foster och Nigel Dennis. De är av samma typ. Skim hittar du länk till här på utsidan upp till höger, NF finns hos http://www.orust-kajak.se, ND hos http://www.escapekajakcenter.nu/.

Har en Nigel Foster Shadow till salu, om du är intresserad...

mvh

Anders
[Ändrat av bossen 2004-09-08 kl 18:18]

Fantastiskt nöjd med Buccaneer

Har gått från Nigels Fosters Legend till en Buccis och är fantastiskt nöjd!Bytte pga trafikolycka mellan en forskajak vs Toyota camry (kan man ju fundera lite på hur det gick till :)
Men jag kan även tipsa om Polaren som är en lillasyster till buccisen.
Buccisen är en fantastisk långfärdskajak med generösa packutrymmen men ändå kul att paddla.
Jag skickar utan problem ner en Moskelkåta för 7pers i akterskottet och har plats över.
Lyssna med en go kille som heter Kenneth på kayaksupport så kan du säkert få prova både Buccis och Polar
Är det någon som är intresserad av att betala görmycket pengar för en Legend med liten sittbrun?(orginalet)

tiddelipom; sa:
- Är de någon som vet om det finns någon annan återförsäljare av Valleys kajker i Sverige eller norden (har googlat frenetiskt men inte hittat något och har inte heller hittat någon hemsida för Valley)??

Prata med Johan på Escape i Göteborg (http://www.escapekajakcenter.nu/kindex.htm) han har Valley i sortimentet. Han borde kunna ge bra svar på dina frågor.
Patric

ps. Skarpa slag; jag trivs. Det finns de som i smalare kajaker tycker att det slingrar väl bra i akterlig sjö. Andra tänker att det svänger bättre. Någon att det trots att det är smalt kan ge bra sekundärstabilitet. Och någon tredje har störst glädje av slagen i surfen.
ps2. Jag skulle tro att det finns möjlighet att hitta "bevis" på dessa "skarpa-slag-egenheter" - men upplevelsen av kajaken beror helt säkert också på mycket annat i skrovformen (rocker, bredd, längd, sitshöjden, "kontakten"). Jag skulle tro att det är svårt att hitta "konstanta" skillnader mellan kajaker med skarpa slag och de som inte har.

Replik från mats på Svima

Anas Acuta är en av de äldsta kajakerna från Valley.
Låg volym lätthanterlig.En av de första med s.k.´slag`
Har liten sittbrunnsöppning.skrovform s.k. ``rocker´´
och rolig på surf. Quarajaq är en mycket större och
längre kajak än A.A. Djupare, mera kursstabil och med ett lågt akterdäck.Större sittbrunnsöppning (kee-hole)
Har s.k. ``slag´´vilket gör den bra i surf.
Första kajaken har just tagits ur formen.
Inom någon månad väntas den vara klar.
Vi på Svima lagerför hela Valleys sortiment.
Dock händer det att någon populär modell kan var til-
fälligt slutsåld.
Anas Acuta och Quarajaq väntas in underhösten/vintern.
Det går utmärkt att ställa frågor om kajkerna till
våra återförsäljare,om dom inte kan svara så är du
välkomen med frågor till generalimportören `Svima´
så ska vi försöka svara eller ta reda på det du
undrar om Valleys sortiment.

Hej Lennart. Hade inte du en Pideraq? Jag kan ha fel. Jag hade i alla fall en sådan men gav bort den till frun. Den passar henne betydligt bättre, även om hon vill fixa ett roder till den. Själv köpte jag en Reval med skedda. Den är ju rätt lik Nordkapp i skrovet. Funkar kanon till en billig peng. Köpte min ny för 8000 kr. Extremt prisvärt! Kanske inte samma finish som Valley förstås, men någon skillnad måste det ju vara...

Re: Replik från mats på Svima

mj1188; sa:
Anas Acuta är en av de äldsta kajakerna från Valley.
Låg volym lätthanterlig.En av de första med s.k.´slag`
Har liten sittbrunnsöppning.skrovform s.k. ``rocker´´
och rolig på surf. Quarajaq är en mycket större och
längre kajak än A.A.

Jag paddlade Anas Acuta 1988 när vi paddlade en rundtur utanför Tromsö i hyrda lådor. Det är en mycket liten kajak ur packsynpunkt för veckopaddling men rätt läcker. Lite svår att hålla kursen på vid sidvind utan skädda men jag gissar att Svima tar in den med ställbar skädda. Jag tror att den kajaken är mest aktuell för de som väger kring 50 kg.

Jag skrev en artikel om turen som kom i en tidning som hette Skid och Fjällmagazinet.

Artikeln finns på http://www.batlivlulea.nu/artiklar/2002/020905-kajak.html tyvärr är bilderna publicerade med låg webupplösning men man kan ana Anas Acutas typiska akterstäv (latinska namnet på stjärtand).

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
... Långturer av alla slag Paddling allmänt 12
MajaEve Reval mini liten sittbrunn eller liknande? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
Henkes 1-lagers eller 3-lagers? Paddling allmänt 11
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
JonasBergdahl Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort? Paddling allmänt 42
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg