Slå upp ett tält på vintern

Tjena.
Har vintertältat en gång och använde då en kombo av snöpinnar, MSR eller Vaude (6 pinnar för 300 kr på trek-inn) i alu samt snöankare. Jag upplevde båda delarna som bökiga att få ner i snön. Snöpinnarna gick junte att trä i tältets snöpinneöglor, men antar att den lilla haken på linan som sitter i pinnen är till för att lösa det problemet, dock blir det ändå ett meck eftersom tältduken blir krångligare att spänna.
Men än bökigare var att få upp allting ur snön. Vi satte upp tältet som ett basläger, så det stod på samma plats i 5 nätter. Man klampar ju omkring och packar snön ännu hårdare för var dag.
Så hur gör ni som skidar över fjället? Hur fään göra för att riva lägret snabbt och smidigt? Upplevde det som ett helvete, och det var tur att vi spenderade sista natten i fjällstationens snöhydda så att jag kunde riva tältet sent på kvällen, annars hade vi missat bussen på morgonen...och tåget...Tog några timmar att riva lägret och ändå hade jag inte använt alla fästpunkter - långt ifrån.

....
Men än bökigare var att få upp allting ur snön. Vi satte upp tältet som ett basläger, så det stod på samma plats i 5 nätter. Man klampar ju omkring och packar snön ännu hårdare för var dag.
Så hur gör ni som skidar över fjället? Hur fään göra för att riva lägret snabbt och smidigt? ...Tog några timmar att riva lägret och ändå hade jag inte använt alla fästpunkter - långt ifrån....

Problemet var väl just att ni hade tältet stående i fem dygn. Man packar ju, som du själv skriver, ihop snön till typ is-snöbetong. Om man skidar över fjället och river lägret varje dag är det oftast inte så svårt. Det kan däremot ibland vara svårt att få fast tältet om det är lite snö, eller bara lätt pudersnö. Det kan vara bra att kolla snöläget och eventuellt ta med några tältspikar som går att hamra fast i den frusna marken. Om det är kallt och bara lätt snö kan det vara ett h-vete att få fast tältet på ett bra sätt, och blåser det upp går det inte att bygga snömur heller. Snöankare är nog bra. Annars får man leta stenar att bända loss och förankra linorna i...

Uppenbarligen är vintertältning i Göteborg/delsjön lite tuffare än vad de mäktar med... det mest förvånande var väl att Hilleberg inte verkade så förvånade -men min kompis fick i alla fall en bättre begagnad ersättningspinne hemskickad istället för den som gick i två delar samt nya repsnören att knyta fast istället för de tre som gick av vd uppdragning... mina plastpinnar är nog snäppet mer pålitliga skulle jag hävda.

Min bild också, jag har de äldre ofärgade pinnarna och har aldrig haft problem. Fyllde på med de nya guloxerade och de blev totalt deformerade av att tryckas ner i isig snö (!). HB erbjöd sig att byta ut dem men påpekade också att de nya inte var lika hårda som de äldre modellerna.

...jag brydde mig inte om att byta ;).

Plaströr kan vara ett alternativ, liksom snickrade. Jag kikar också på Tentipis snöpinnar för förankringar där jag vill sätta både staglinorna och förlängda markfästen, de bör vara lite bombsäkrare kanske...

//J

Min bild också, jag har de äldre ofärgade pinnarna och har aldrig haft problem. Fyllde på med de nya guloxerade och de blev totalt deformerade av att tryckas ner i isig snö (!). HB erbjöd sig att byta ut dem men påpekade också att de nya inte var lika hårda som de äldre modellerna.

...jag brydde mig inte om att byta ;).

Plaströr kan vara ett alternativ, liksom snickrade. Jag kikar också på Tentipis snöpinnar för förankringar där jag vill sätta både staglinorna och förlängda markfästen, de bör vara lite bombsäkrare kanske...

//J

När ni förlänger markfästena, gör ni det då med vanliga tältlinor med linspännare på då? Och i så fall har ni karbinhakar i ändarna så det går att koppla på tält duken?

När ni förlänger markfästena, gör ni det då med vanliga tältlinor med linspännare på då? Och i så fall har ni karbinhakar i ändarna så det går att koppla på tält duken?

Jag har fäst tältlinor i markfästena. De är tillräckligt långa för att pinnen ska sitta på lagom avstånd för de staglinor som också ska sitta där.

Det tält som jag utrustat på detta sätt (Saivo) sätts upp genom att absiderna, ventilerna och samtliga staglinor fästs först, innan stängerna går in i kanalerna/krokarna. Så de förlängda marklinorna är också en smidig lösning för att få rätt avstånd på staglinorna, de får inte sitta för hårt när stängerna ska in i kanalerna.

...inga karbiner alltså...

//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ufo969 Att slå upp ett Haglöfs Genius Bo och sova 10
frilufsnörden Slå upp tält Bo och sova 10
hannulan Slå upp tält när det är tjäle o lite snö Bo och sova 5
tgd Vilken tälttyp är lättast att slå upp? Bo och sova 41
eriwik Magsovare med armarna upp Bo och sova 12
astri tvåmanstält som går snabbt att sätta upp Bo och sova 13
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
Freevego Steamer för att fräscha upp sovsäck? Bo och sova 4
Maud SH Sätta upp Tentipi Bo och sova 1
camoscio Sätta upp Laser Comp. Bo och sova 2
Elvah Montering av footprint, "avigsidan" upp?! Bo och sova 23
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
avslutatmedlemskap160620 Sätta upp hängmatta Bo och sova 11
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
Sarvi Att sätta upp en tarp Bo och sova 2
emeliem Sovsäck för upp till 1000 kr Bo och sova 6
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
salgo60 Sätta upp tarp Bo och sova 3
Rickard L vill upp på keb e det bara knata eller......... Bo och sova 1
Chrille74 Tips på om hur man sätter upp ett tält Bo och sova 2
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
e_kjellgren Modifiera ett Limelight 3P? Bo och sova 2
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marcus.A.Mansson Sy ett tält Bo och sova 8
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
tlundberg Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag? Bo och sova 29
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg