Skyhöj

Re: Föbjuda... hmm...

föhl; sa:
Jag har en fundering på att plast kanske är säkrare än läder. En plastpjäxa vrids lättare ur en fjäderbelastad bindning men läder flexar och för över "vridet" til benet? Vad tror ni?

/föhl

Kommer att tänka på Ole i sällskapsresan när han förklarar för Stig Helmer hur ett benbrot går till i fjällen

-Vertikaaal kutt, rätt av sonn bare.(slår med handen precis ovanför pjäxan..

Det känns som att vrider jag med en läder bindning så blir det förmodligen större vridskador på knä och fot i och med att pjäxan är så pass "mjuk".

Jag har å andra sidan sett folk som vridit sönder sina fötter och knän i plastpjäxor. Kroppen har vridits men inte pjäxan, vilket har gett "trasiga" knän och brytskador inne i foten.
Just pga att plastpjäxan inte har "löst" ut, den har varit "för" stabil..

Re: Re: Föbjuda... hmm...

bash; sa:
Jag har å andra sidan sett folk som vridit sönder sina fötter och knän i plastpjäxor. Kroppen har vridits men inte pjäxan, vilket har gett "trasiga" knän och brytskador inne i foten. Just pga att plastpjäxan inte har "löst" ut, den har varit "för" stabil..

En av de telisskidlärare jag haft berättade om en riktigt otrevlig olycka han var med om; plastpjäxan var för "stabil" och benet bröts av strax ovanför pjäxskaftet och stack ut genom huden...det blev en jättekomplicerad operation och ärren såg inte trevliga ut! Hoppas jag slipper uppleva något sådant.

Jag önskar er många härliga telisåk!!
Petra

Som...

jag skrev tidigare, plastpjux är ett måste i utlösningsbindningar (och säkerligen även med utlösningsplattor).

Inte för att underblåsa en plast vs. läder diskussion, men för min del så kommer läder aldrig vara aktuellt, att plastpjäxor är mer stabila än Läderdito ser jag som en enorm fördel, försöka driva ett par R:EX med läderdojjor är inget jag skulle rekommendera.

Men om man inte pistränner lika mycket som jag gör, utan är mer ute på platten så kanske det är egalt.

Hur som haver, skulle rekommendera Fröken (?) Månström att först införskaffa ett par Plastpjux, Scarpa T2 som du funderar på funkar ju bra som allround pjäxor, åzzå sedan spara lite kosing och slå till på ett par 7tm! ;)

/Anders B
[Ändrat av brook 2003-02-12 kl 12:34]

Re: Som...

brook; sa:
Men om man inte pistränner lika mycket som jag gör, utan mer är ute på platten så kanske det är egalt.

Hur som haver, skulle rekommendera Fröken (?) Månström att först införskaffa ett par Plastpjux, Scarpa T2 som du funderar på funkar ju bra som allround pjäxor, åzzå sedan spara lite kosing och slå till på ett par 7tm! ;)

/Anders B

Vet inte om man kan kalla min åkning för "pistrännande". Jag åker nog rätt långsamt, men svåra olyckor kan ju också inträffa vid låga farter. Scarpa T2 står definitivt högt upp på min inköpslista. Hyrde ett par i Åre och så skönt som det kändes att åka med dem - det går inte att beskriva. Vilken skillnad!

Hur det nu blir med utlösningsbindning eller ej, det ska jag ta och fundera vidare på. Tack för tipsen, Herr Bäck :) (och ni andra...)

Ha de
Petra

7tm??

Vad är detta för bindning, vad är det för märke?
Jag har jagat efter denna modell men har inte hittat den, har du någon länk monne?

Om...

du söker på "7tm" i Telemarksforumet, så lär du hitta nån galning med smeknamnet "Brook" som orerar en massa om denna bindning...när du sedan är less på vad han har skrivit så kan du ju besöka tillverkarens site.

/Anders B

Har kört Skyhöy i snart fyra säsonger. De första som kom ut på marknaden hade mycket riktigt en tendens att gnaga in ett jack precis vid tre-pin hålen. Detta avhjälptes då jag helt enkelt fick en ny bindning av Fritischi och om man inte fick det så fick man en gratis platta utan den felande piggen.
Som bindning fungerar den bra. Den är stabil och ställer man den rätt tajt så är känslan och precisionen i pist perfekt. Utlösningsfunktionen är väl också ok men att tådelen fortfarande är helt låst är ju så klart ett minus. Jfr med mina lössnöskidor (som jag har Cobra på) så saknas dock känslan och kvickheten. Man kan även få en glappande känsla. Har personligen aldrig haft problem med att det samlats snö eller att bindningen brakat. Detta trots en del rejäla krascher, där bindningen förtjänstfullt löst ut. Sammanfattningsvis en bindning jag rekommenderar i stora, snabba svängar i pist, men tyvärr tappar den alltför mycket känsla i friåkningen. Toppen om man har flera par skidor, annars vete sjutton, för åtminstone jag är mest intreserad av lite freeheel freeriding.
Fick för ett tag sedan reda på från BD headquarters att projektet var lagt på is men möjligen skulle återuppstå i ny skepnad. Extra prylar fås numera bara tag på via Fritischis Europalager, företrädesvis genom Outside Swe. Möjligen finns det en del butiker runt om i landet som har en och annan bindning kvar.

Re: Föbjuda... hmm...

föhl; sa:
Tobias skrev
"Alla bindningar utan utlösningsfunktion alt. utan utlösningsplatta borde förbjudas...
Fångrem när det finns skistoppers...? "
Ska väl inte du säga? Det är väl upp till var och en om man vill bryta benet eller dra ett korsband? Jag är nöjd med mina Linken och vill inte att de ska förbjudas.
Hur funkar skistoppers på riktigt hårt underlag och när det är riktigt brant? Skidan kan ju glida ner på kanten eller upp och ner. Fångrem måste väl vara det säkraste som finns om de används och inte är sönder? Skistoppers tror jag är en uppfinning för att primärt förenkla handhavande, inte för att höja säkerheten.
Nåja, förbjud ni...
Jag har en fundering på att plast kanske är säkrare än läder. En plastpjäxa vrids lättare ur en fjäderbelastad bindning men läder flexar och för över "vridet" til benet? Vad tror ni?
/föhl
Lite provokativt var det menat. När jag köpte mina 7tm bindningar försedda med skistoppers så fick jag fångstremmar med. Kan köra med både hängslen och livrem alltså! :)

Vilken bindning är den vanligaste på Svenska telemarksåkares skidor? Chili kanske, det är också en av de bindningar som det rackas ned på hela tiden. Varför köper/köpte folk den då? Det är praktiskt taget det enda som finns i många butiker - för att fler åkare inte ställer andra krav.
Linken funderar (funderade i alla fall) på en utlösningsbindning, men om det skulle efterfrågas av fler alt. bli obligatoriskt så skulle det nog komma fort. Om bindningen inte okynnesutlöser kan du ange någon nackdel förutom att du kanske får betala motsvarande 1-2 dagskort extra?

Skistoppers fungerar hyfsat för alla som är för trötta för att böja på benen (slalomåkarna), men om det är en hård pist eller fryset fjäll så får man nog gå ner och hämta skidan...

Fler aspekter:
Har fått lära mig att vid offpiståkning bör man inte ha fångremmar (klena i så fall) då skidorna fungerar som ankare om man hamnar i en lavin. Hellre skistoppers än ingenting. Ja, jag går hellre ner 1000 höjdmeter än dör i en lavin...
Jag har vid krasher fått stryk av mina skidor som slänger runt kroppen då de satt i pjäxan. Större chans att de kommer ifrån kroppen om jag inte sitter fast med ett snöre med dem.
Själv så har jag tappat skidad nedför hela berget två gånger, båda gångerna var jag försedd med fångremm. (Dåliga "krokar" & nötta snören/kablar.)

Den optimala bidningen till telemark har vi ännu inte sett och vi kommer nog få vänta om vi inte ställer krav. Enligt telemarktips.com är ett nytt pjäx/bindningssystem på väg, då kanske vi hittar den ultimala bindningen?
Men nu hade jag ju fel! Den finns ju redan enligt vissa...:
http://www.telemarktips.com/FirstLook2.html
Mera synpunkter om telemarksbindningar:
http://www.telemarktips.com/Bindwant.html

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg