Skyhöj

Är i färd med att köpa ny telemarksutrustning och sitter just och funderar på om mina gamla hederliga läderpjäxor från Crispi skulle fungera ihop med utlösningsbindningen från Skyhöj? Nån som vet och kan hjälpa mig?

Vill också ha era synpunkter på Skyhöj-bindningen. Inkräktar bindningens "plastighet" på telemarkskänslan?

Petra

madir; sa:
Är i färd med att köpa ny telemarksutrustning och sitter just och funderar på om mina gamla hederliga läderpjäxor från Crispi skulle fungera ihop med utlösningsbindningen från Skyhöj? Nån som vet och kan hjälpa mig?

Vill också ha era synpunkter på Skyhöj-bindningen. Inkräktar bindningens "plastighet" på telemarkskänslan?

Petra

De erfarenheter jag fått från skyhöj har jag via iaktagelser.
Åkte i Argentiére förra året och en av tjejerna i gruppen körde på Skyhöj, de var åtminstonde väldigt lika (åker själv chili sedan 3 år).
Hennes komentarer var varierande allt från
-kalasbindning, den är ju jätte stabil

till

- förbann..j*vla sk*t binding far åt..
ja du förstår nog.

Den är alltså stabil i sidled något som kan vara bra och dåligt.

Det problem som uppstod när vi åkte offpist var den att när det kom in snö i bindningen så var det väldigt svårt att få bindningen till att fästa säkert runt pjäxan. Den lossnade titt som tätt och var svår att få fast, även snön var problematiskt att få undan från bindningen.

Ett problem som jag slipper med chilibindningen.
Jag brukar också bära med mig lite reparationsutrustning i fall bindningen skulle få för sig att gå sönder, om det går på skyhöj bindningen vet jag inte.

Om det går att fäsat dina gamla pjuck på i bindningen vet jag inte heller, personligen så gillar jag mina Garmont veloce, det är skönt med stabilitet och att det inte är hela världen om ett "skosnöre" går av.

Du får helt enkelt testa dig fram

Jag har på mina gamla skidor Skyhöj och det har fungerat jättebra för mig. Jag kör på gamla T1:eek:r. Vissa pjäxor har "ätits" upp i framkant och vissa pjäxmodeller har en tendens till att "hoppa" lite när man går riktigt djup så att det känns som att pjäxorna är på väg ur bindningen. Dessa problem går enligt uppgift att avhjälpa genom att man sätter en bit hårdare plast i undersidan av läppen på pjäxorna istället för den mjuka som är där som standard. (Fram med sågen...)
Reservdelar är nog knepigt att få tag på nu när de lagt ned tillverkningen.
Kan gnissla om man turar...kom i håg att smörja.
Stabil som tusan och kan spara dina knän i och med utlösningsfunktionen. Finns skistoppers som tillval.

På mina nya skidor så sitter det en 7tm med skistoppers. Mycket neutral i känslan. Jag gillar bindningen, dock inte lika stabil som Skyhöj, men det hade jag inte väntat mig heller. Utlösningsfunktionen har jag inte haft anledning att hårdtesta. Däremot så har jag haft sönder en hälplatta...hur jag nu lyckades med det...

Vad det gäller dina pjäxor så har jag ingen hjälpa att komma med då jag inte åkt på läderpjäxor på mycket länge.

Tunga och plastiga

men har hört att tillverkningen ska återupptas till nästa sässong. Dock osäker på källan.

Rekommenderar Linken istället. Använder själv och funkar utmärkt. Lite tyngre än chili/cobra men bra kännsla.

Chili borde för övrigt vara förbjudet för de är så j-a kassa och på alla sätt dåliga. Utom möjligtvis vikten och att reservdelar finns överallt (för det behövs).

Skulle inte välja stabila bindningar (Skyhoy, Linken) till läder. Bara tungt, marginell nytta.

Lycka till

/föhl

Re: Tunga och plastiga

föhl; sa:
Rekommenderar Linken istället. Använder själv och funkar utmärkt. Lite tyngre än chili/cobra men bra kännsla.

Chili borde för övrigt vara förbjudet för de är så j-a kassa och på alla sätt dåliga. Utom möjligtvis vikten och att reservdelar finns överallt (för det behövs).

Skulle inte välja stabila bindningar (Skyhoy, Linken) till läder. Bara tungt, marginell nytta.

Lycka till

/föhl

Eftersom jag haft (och fortfarande har) problem med mina knän så skulle en utlösningsbindning kännas tryggt. Men förutsättningen är ju att utlösningsfunktionen verkligen fungerar när det behövs. Hur fungerar Linken?

Har förstått att många är missnöjda med Chili. Är vidareutvecklingen Cobra något att ha? Skulle en Cobrabindning plus utlösningsplattor vara ett bättre val än en plastig Skyhöjbindning för mig med läderpjäxor?

Tänker dock så småningom investera i ett par Scarpa T2. Snart...

Petra

Någon som kan förklara hur denna broms funkar.
På den modellen tjejen hade fanns det ingen, vad jag minns, broms.

Kan ha varit en tidig modell men jag blev inte imponerad av den modellen.
Å andra sidan så har mina chilibindningar varit lite struliga.
De har en tendens till att skruva upp sig själva, vilket inte är någon höjdare.

Alla bindningar utan utlösningsfunktion alt. utan utlösningsplatta borde förbjudas...
Fångrem när det finns skistoppers...?

Kobran fungerar enligt alla som provat mycket bättre än chilin.

Hur 7tm fungerar kan du se på http://www.telemarking.de/
[Ändrat av qz47 2003-02-11 kl 14:14]

Inledningsvis...

så håller jag med föhl, Chili suger hur mycket som helst, de "äter" pjäxor och går sönder.

När det gäller Skyhöj så har jag aldrig sett eller åkt med dem, men att de har slutat tillverkas är väl kanske att se som ett tecken...vilket ställer frågan var ska du, om du nu väl måste ha dem, köpa dem?

Linken är vad jag har läst och hört ett par toppen bindningar, men de har inte nån utlösningsfunktion.

7tm, har jag själv och är mycket nöjd med mina tre par (ingen nyhet på denna site...), men de skall INTE användas med Läderskor, för att utlösningsfunktionen bygger på att plastskor används, i och med att dessa är betydligt mer stabila än läderpjux. Men om du ska/kan tänka dig att byta (upp) dig till plastpjäxor (tillsammans med oss andra knätofsare ;)) så rekommenderar jag denna binding skarpt. 7tm är i nuläget dessutom den enda utlösningsbindningen för telemark som har en DIN-inställning.

TRP plattor (Rottefella) och CRB (Voilé) misstänker jag, bygger på samma princip som 7tm, dvs kravet på att använda plastpjäxor. TRP och CRB plattor innebär en totalt tyngre och dyrare lösning iom att man då även måste punga ut för en bindning förutom utlösningsplattorna. TRP plattorna verkar vara ett h-vete att komma in i igen efter att de har löst ut dessutom...

Nåväl, det var min 10-öring i ämnet...

/Anders B

Linken

Jag hann åka på mina Linken 5 dagar och då funkade de bra, step in osv. Löste ut vid vridning.

Stabilt som fan (perfekt till ett par Völkl G4) men jag böjde aluminiumet lite efter en kalsvurpa, den biten över tådelen, men in me staven och böja tillbaka så var det problemet ur värden...

Men sen stals skidorna så nästa gång blir det 7tm eller bishop, det vore väl fan om man lykades kröka en sådan bindning...

Fast jag har sett krokiga superloop, spruckna chilli, söndervridna cobra osv så det går nog ocm man laddar tillräckligt mycke.

Re: Inledningsvis...

brook; sa:
7tm är i nuläget dessutom den enda utlösningsbindningen för telemark som har en DIN-inställning.

TRP plattor (Rottefella) och CRB (Voilé) misstänker jag,

/Anders B

Kan du Anders (eller nån annan) förklara vad som menas med DIN-inställning, TRP och CRB? Är de två sista namn på respektive fabrikats utlösningsplattor? Har inte stenkoll på dessa termer :)

Petra

Jupp...

DIN är ett tyskt standardiseringsorgan, som testar prylar (de flesta slalombindingar har DIN testats och har "deras" inställningsskala) läs mer här:http://www2.din.de/ (har inte järnkoll på hur DIN testningen funkar dock...)

TRP och CRB är två olika fabrikat på utlösningsplattor, TRP hittar du här:http://www.rottefella.com/norsk/produktet.cfm?cat=tele&produktet=TRP-100&prodbildet=1

och Voilés CRB finner damen här:http://www.voile-usa.com/bindings/index.html#release

/Anders B

(Peter, förkylt värre här, tror inte att det blir att åka i morgon...)

Föbjuda... hmm...

Tobias skrev
"Alla bindningar utan utlösningsfunktion alt. utan utlösningsplatta borde förbjudas...
Fångrem när det finns skistoppers...? "

Ska väl inte du säga? Det är väl upp till var och en om man vill bryta benet eller dra ett korsband? Jag är nöjd med mina Linken och vill inte att de ska förbjudas.

Hur funkar skistoppers på riktigt hårt underlag och när det är riktigt brant? Skidan kan ju glida ner på kanten eller upp och ner. Fångrem måste väl vara det säkraste som finns om de används och inte är sönder? Skistoppers tror jag är en uppfinning för att primärt förenkla handhavande, inte för att höja säkerheten.

Nåja, förbjud ni...

Jag har en fundering på att plast kanske är säkrare än läder. En plastpjäxa vrids lättare ur en fjäderbelastad bindning men läder flexar och för över "vridet" til benet? Vad tror ni?

/föhl

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg