Skyddstejp för bottenlinjen?

Jag har sett att vissa kajaker har en tjock "genomskinlig skyddstejp" monterad på sin köllinje och slitytan, där kajaken kan tänkas slitas vid i och urstigning på klippor osv. Någon som har tips på sådan tejp och var man hittar denna. Inte vanlig käkstejp alltså, utan lite stabilare prylar :)

Det jag pratar om är en genomskinlig och tjock tejp. Mjuk och fet gummiliknande tejp :)
Det är inte glasfiberremsor eller liknande, även om man kan göra på detta sättet också.

Helikoptertejp

Jag tror att du har sett s.k. helikoptertejp. 3M tillverkar sådan och passar in på din beskrivning. Den passar även utmärkt på paddlar. Tejpen blir mer formbar ifall den värms upp något innan montage. Tejpen är ganska dyr, men lär sitta några år.

Den metod Hans hänvisar till ger en starkare slityta, men kanoten blir långtifrån vacker. Efter lite användning brukar glasfiberstrån sticka ut och kanoten ser väldigt sliten ut.

Ett alternativ är tvåkomponents båtlack som ger en seg och slitstark yta.

Lyckas man slita hål på skrovet vid normal användning är man säkerligen ganska oaktsam.

Re: Helikoptertejp

Arneri; sa:
Jag tror att du har sett s.k. helikoptertejp. 3M tillverkar sådan och passar in på din beskrivning. Den passar även utmärkt på paddlar. Tejpen blir mer formbar ifall den värms upp något innan montage. Tejpen är ganska dyr, men lär sitta några år.

Den metod Hans hänvisar till ger en starkare slityta, men kanoten blir långtifrån vacker. Efter lite användning brukar glasfiberstrån sticka ut och kanoten ser väldigt sliten ut.

Ett alternativ är tvåkomponents båtlack som ger en seg och slitstark yta.

Lyckas man slita hål på skrovet vid normal användning är man säkerligen ganska oaktsam.

Har du några länkar till denna tejpen ? Har sökt runt på www men inte hittat något bra där. Gärna inköpsställe och en produktlänk :)

Fråga svenska 3M. Produkten är <a href="http://products3.3m.com/catalog/us/en001/manufacturing_industry/specialty_tapes/node_GSDB4CZBV9be/root_GST1T4S9TCgv/vroot_GSNYTMLW46ge/gvel_GST1YTPKBDgl/theme_us_specialtytapes_3_0/command_AbcPageHandler/output_html">8671</a> eller liknande.

Arneri; sa:
Jag pratade med 3M för ett par veckor sedan. Då fick jag halvkoll på ett par firmor i bilbranchen (Göteborg) som kanske kunde sälja den här tejpen.

Jag fann dock två problem; 1) de sålde inte över disk till vanliga konsumenter, 2) 50mm * 5,5 meter kostade otroligt mycket (typ över 600 kr exklusive moms eller tom mer)

Om någon hittar ett ställe som säljer sånt här över disk, och gärna i mindre bitar; då får man gärna berätta det här...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg