SOF som jag felaktigt kallade SORF
Jag har inte lyckats komma fram till vad SORF tycker i frågan angående skyddsjakt på tranor och sångsvanar. Det finns en del SORF att välja på så jag vet inte vem jag ska kontakta. Vilken intressegrupp tänker du på?
Salaortens Ryttar Förening
Student Organization Resource Fee
Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund
Söderhamns Ortens Ryttar Förening
Det finns en del SORF till men har inte lyckats hitta någon som skriver om skyddsjakt.
Kollade även på SOF - Sveriges Ornitologiska Förening och de skriver detta:
Jägarnas riksförbund är otidsenliga och skjutglada
SOF åsikt verkar avsevärt mer balanserad och verklighetsförankrad än jägarnas riksförbunds hållning.
"Jägarnas riksförbund är otidsenliga och skjutglada
– Det förslag om skyddsjakt på trana och sångsvan som en av jägarorganisationerna har lagt är inte förenligt med den upplysta tid vi lever i. Snarare handlar det om ett tänkande som lever kvar sedan ett dunkelt 1800-tal. Då skulle människan ordna naturen med bössans hjälp. Det säger Anders Wirdheim från Sveriges Ornitologiska Förening.
Bakgrunden är ett förslag från Jägarnas Riksförbund, den mindre av landets två jägarorganisationer. Organisationen vill införa omfattande skyddsjakt på trana i hela landet och på sångsvan i Norrlandslänen. I båda fallen skall jakten vara tillåten från 1 juli till 30 april, dvs. under tio av årets tolv månader.
– Redan detta tidsintervall visar att Jägarnas Riksförbund inte vet vad de talar om. I början av juli har såväl tranor som sångsvanar små ungar. Att då jaga fåglarna är oetiskt och strider mot grundprincipen i EU:s fågeldirektiv som säger att fåglarna skall vara fredade under sin häckningstid.
– Tittar vi sedan närmare på förslaget, så saknas det helt dokumentation av de påstådda skadorna, vilket förbundet också medger. Dessutom visar det exempel man tar upp, nämligen att sångsvanen negativt skulle påverka den hotade dykanden svärta, att man har oerhört lite på fötterna. Dessa båda arter lever i olika miljöer och påverkar inte varandra, säger Anders Wirdheim och fortsätter:
– Att jaga sångsvanar på häckningsplats skulle i stället riskera allvarliga störningar för många andra våtmarksarter som häckar i samma miljö som sångsvanen. Sedan måste vi naturligtvis acceptera att naturen är dynamisk. Sångsvanen har ökat markant i vårt land efter att ha varit utrotningshotad på grund av jakt för bara hundra år sedan. Det är glädjande att den kommit tillbaka på bred front och absolut inget skäl för att människan skall gå ut och försöka ställa naturen till rätta.
Kartläggningar som Sveriges Ornitologiska Förening har gjort visar att det finns ytterst få, om ens något, exempel på att skyddsjakt verkligen löser problem. Det handlar snarare om att myndigheter vill ge drabbade en chans att avreagera sig eller att jägare vill få nya möjligheter till jakt. Om fåglar verkligen gör skada finns oftast andra och bättre metoder att ta till.
– Detta vet säkert Jägarnas Riksförbund, men det är inte där skon klämmer. Det handlar nog snarare om att man vill ha flera jakttillfällen för sina medlemmar, säger Anders Wirdheim.
Källa: Anders Lundquist"