Skydda baken vid glidning nedför snölegor

Det är inte så enkelt att det är ett köksförkläde i galonliknande matrial?

Sen hade jag inte valt att åka utan handskar men jag har åkt och föredrar att åka på fötterna sittnades på huk och f¨år då lite stötdämpning i knäleden men man bör som sagt veta hur avslutet ser ut - helst ska snön plana ut om man kan välja...

/Patrik, som dock föredrar skidor utför på snö

Det finns människor som blivit invalidiserade pga av att de åkt ner för snölegor, tappat kontrollen och hamnat i stenskravlet i hög fart. Tänk på konsekvenserna av ert handlande

Hmm, om man nu får spåna lite...

Kan man kanske tänka sig ett "rumpförkläde" i två olika material med olika bra glid?

Faran ligger ju inte egentligen i att åka kana, utan i att åka fortare än att du kan se faror och stanna i tid. (Snötäcket kan ju alltid gömma en snöbrygga, men det är farligt oavsett om du åker eller går.)

En konstruktion där det glider lättare om du lutar dig bakåt men trögare om du lutar framåt (som om du vill bromsa med fötterna)?

Jag har ofta åkt nedför långa snölegor - men enbart sådana som jag kände till väl.

Jag åkte på fötterna stöd bakåt på min vandringsstav så att jag hade "tre ben" att stå på. Detta sätt medförde att jag kunde styra bra - samt få stopp hyggligt snabbt.

Några regler jag hade:

Åk aldrig i regnkläder - och ta av regnskyddet från ryggsäcken.

Allt "halt" i klädväg är förbjudet (man måste kunna få stopp snabbt)

Åk aldrig när det är minusgrader eftersom det kan finnas isfläckar

Lossa avbärarbältet helt innan åkningen.

Åk inte för fort! Bromsa farten! Det viktiga är att man kommer ned hel och utan skador!

Jag har fallit några gånger men fått stopp före stenskravlet...

Jag har haft kompisar som fallit och som inte fått stopp - och de slog sig ordentligt - men inga benbrott uppstod.

En minnesvärd händelse var när jag vandrade med en grupp och skulle gå från Valak ned mot Sitojare. Där finns en lång fin snölega i en lien ravin, perfekt att åka ned på. Jag åkte först, sedan kom gruppens medlemmar en efter en. En Storvuxen skåning föll och kanade nedför och hamnade i stenskravlet - men i låg fart. Han blev genomblöt.

Vi gick ned en liten bit för sluttningen där gräset började, där finns en liten "hylla". På denna hylla började skåningen byta kläder, vi andra satt i hyllans bakkant. Skåningen stod tillslut helt naken med ryggen mot oss med ryggsäcken framför sig. Plötsligt såg jag hur hans axlar började skaka, första tanken var att han grät. Jag började resa mig för att gå fram till honom men hann inte - han började dansa spritt naken sjungandes Rönnerdal dansar - hela sången...

Att se an ca 110 kg tung, helt naken man dansa sjungandes Rönnerdal dansar på denna lilla gräshylla med fjällen och Sitojaure i bakgrunden finns etsad på mina näthinnor - och jag har nog aldrig skrattat så mycket varken förr eller senare. :)

Thomas

^ Många goda råd och en rolig anekdot. På mina senaste vandringar har jag också använt stavar, men dessa går ibland inte att korta ned tillräckligt mycket för att kunna stoppa färden när snön är brantare. Vid en sådan incident i somras, där jag vid nedfärden påträffade en fläck med skare, bröt jag av en av mina stavar - vilket var nödvändigt för att avvärja kroppsliga förfång. Isyxa är vad som anbefalls för att säkert stoppa farten, ett redskap som jag lyckligtvis kommer att medbringa framdeles. Annars finns ju "tipset" att man ska vända sig om vid okontrollerad färd, något jag aldrig har sett hur det fungerar i praktiken.

Värt att notera är att om snön är för mjuk, får man gå nedåt istället, med långa glidande steg. Detta gjorde jag när jag gick ner från Glittertinden och Galdhøpiggen i somras.

^ . Annars finns ju "tipset" att man ska vända sig om vid okontrollerad färd, något jag aldrig har sett hur det fungerar i praktiken.
.

Man rullar runt på mage och pressar sedan upp sig i en båge genom att trycka ned enbart händer och fötter.

Ett längre okänt snöfält kan övergå i is utan att man ser det från starten och därför bör man ha en isyxa med rem.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg