Skydd under luftmadrass mot kyla

Menar du förresten luftmadrasser med enbart luft i eller såna där billiga självuppblåsande luftmadrasser för camping som man köper på typ Biltema? Eller bägge sorterna?

Jag menar sådana med enbart luft. De andra kallar jag inte luftmadrass utan självuppblåsande liggunderlag. Och även luftmadrasser med nån form av fyllning räknas ju bort här, för de har isoleringen i sig så då behövs det ingen extra isolering.

But if you prevent this (by trapping it in your air pad and sleeping bag), then the amount of heat lost to the air will be trivial compared to the amount of heat lost to the earth.

In a pad without any kind of insulation the air will move freely, and despite never leaving the pad, it will still get cooled to the same temperature as the ambient air. You body heat will go from your body to the air in the pad, and from the air in the pad to the air in the tent.

There is a reason a thermos uses vacuum between its walls.

If you don't beleive the physics, do tests to see what is right and not.

Jag menar sådana med enbart luft. De andra kallar jag inte luftmadrass utan självuppblåsande liggunderlag. Och även luftmadrasser med nån form av fyllning räknas ju bort här, för de har isoleringen i sig så då behövs det ingen extra isolering.

Det finns liggunderlag med enbart luft som isolering och har bra R värde. Har själv ett STS som jag har använd ner till -10. På det STS är det två separata kamrar en under och en överdel.

Men till TS så är det inga behov av dubbla liggunderlag om en är ute från vår till höst. Gå till din lokala butik och kolla vad dom har av luftmadrasser men skippa Biltema

Jag är rätt säker på att de på de där mätt R-värdet genom att placera madrassen mellan två plattor, d.v.s de eliminerar den nerkylning från luften på sidorna/gavlarna som man får vid verklig användning.

hur ett test går till enligt ASTM Standarden

Kul att se!
Och bekräftar ju det Nermander sade. Det är ju rätt stor skillnad på om luften runt madrassen är -10 eller +22 som det ser ut i videon.
Kan inte siffrorna men värmeavgången går smabbare med ökad temperaturskillnad.

Anekdotiskt kan jag tillägga att jag rätt ofta kör ned luftmadrass utan dun eller annan fyllning på vintern. Jag har testat lire olika. Om jag verkligen vill sova gott så kör jag med ett tunnt vikbart liggunderlag under madrassen och ett z-rest ovanpå, men jag har testat lite olika kombinationer och ibland funkar det bra, ibland inte. Det känns som för många faktorer som spelar in för att jag ska våga dra några slutsatser.
Jag har däremot märkt att när jag inte har något ovanpå luftmadrassen, så kan man tydligt känna genom säcken att de yttersta kanalerna på var sida är kännbart kallare än övriga madrassen. Det gäller även svalare sommarnätter. Det ovanstående är ju helt i linje med tanken att man förlorar värme åt sidan genom komvektion inne i madrassen.

Om marken är kall måste ju ett cellplats skydda bra om man lägger de underst. Skönare att ligga på de man blåser upp än cellplast laget.
För att svara på din fråga så kommer allt som har isolerande effekt att hjälpa. Hade tagit de man inte blåser upp.
Kylan kommer även in i luftmadrassen från sidorna och alla fria ytor, inte bara underifrån, och får cirkulera fritt med termikens lagar om madrassen inte är fylld med fiber eller dun som i uppblåsbara liggunderlag för att just förhindra denna cirkulation.Så att lägga ett cellplastunderlag under en vanlig luftmadrass kommer tyvärr inte att hjälpa. Dessa campingmadrasser är avsedda att ha inomhus eller i varmt sommarklimat, inte i kyligare väderlek.

Extra värme kan man alltid fixa, men det är svårare att ta bort värme om man tex kör ett dununderlag på sommaren. Det kan bli hemskt svettigt. Jag hade ett exped winterlite förut, men sålde det då det var för varmt, så tar hellre ett lite svalare och isolerar mer om det behövs. med ett 1x2 m evazote kan man ju omfamna luftmadrassen både över och under om man vill.

Tittar vi på husbyggare så isolerar man idag nästan lika mycket på sidorna som under själva plattan.
Varför skulle man göra det om det inte ger effekt?

Saken är att enda värmekällan är själva kroppen och då gäller det att värma upp så lite
volym som möjligt och minimera avkylningen.

Sedan är det så att allt för många vandrare som inte förstår att det gäller att pumpa sin madrass så hårt som möjligt för att komma i närheten av R värdet som anges.

Titta på filmen hur de mäter R värdet. Fundera sedan hur mycket din kropp sjunker ned i madrassen kontra filmen?

Jag förstärker med liggunderlag från jysk som är avkortad och täcker endast överkroppen för där är trycket mot madrassen som störst.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
Antracith Sova i bivack - Skydd för sovsäck Bo och sova 8
Crimper Olika generationer skydd Bo och sova 0
mattias_altin Skydd for kamin i Tentipi? Bo och sova 1
såg vilka skydd är lättas att med sig på en ensam tur på fyra dagar. Bo och sova 1
Vind skydd Bo och sova 5
Snödrivan Sova under bar himmel Bo och sova 0
såg Är Therma-A-reast NEOAIR UBERLITE L Unisex. som passar en fullvuxen karl under tre säsonger. Bo och sova 7
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
vandrafjäll Hög takhöjd, minst 3-manna, under 3kg. Bo och sova 8
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Panicmode Tält som tål regn med bra vent under 2000 Bo och sova 12
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
nicko_ Evazote-underlag under tältgolvet eller över tältgolvet Bo och sova 21
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
vandrafjäll Sovsäck under 1000:- som klarar strax under minus Bo och sova 17
Mezzner 1-2-personer, under 2 kg, yttertält ihopsatt m innertält Bo och sova 11
perosen Vilket 1-p tält under 1.5 kg? Finns snabbmonterade? Bo och sova 7
Skipper_ Kan det funka med en reflektionsfilt under luftmadrassen för ökad värme? Bo och sova 17
Ankan79 Tält under trädgränsen Bo och sova 5
alaskaaa Tält som inte läcker in under 3000 kr? Bo och sova 27
Stryc9 Enmansboende under vinterhalvåret? Bo och sova 23
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
EcoWarrior Tält under 1k? Bo och sova 7
mler Tält under 2 kg Bo och sova 37
kongratul Tillfällig bostad under jakt? Bo och sova 1
mo9jan Dunsoväck under 1kg Bo och sova 14
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
lilla_my Under bar himmel & mygg - hur gör ni? Bo och sova 19
sunderlux Tips på tält under 1000 kr Bo och sova 9
gslott Tält under 1000kr Bo och sova 1
Pixel Boende under långfärdscykling Bo och sova 4
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
UnderEnTarp STOR och BRED luftmadrass Bo och sova 11
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
anatomi Luftmadrass till den storväxte Bo och sova 2
badpitt Luftmadrass och kall mark? Bo och sova 17
La Fleur Handpump till luftmadrass? Bo och sova 3
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg