Nja, det finns ju mellanlägen mellan fickburkar och brandsläckare. De pepparspray som används mot björn i Usa och Kanada ser ut som typ hårspraysburkar - väger runt 250-300 gram och runt 20 cm hög. Inte helt orimliga att bära med sig för en normalbyggd vandrare... Spray kräver förvisso att man är stadig på handen även med en anfallande björn på några meters avstånd, men det är kanske ändå bättre än ingenting. Men något skydd behövs ju tack och lov inte mot skandinavisk björn.
Hur går det om vinden ligger på mot vandraren när en burk pepparspray tömms mot en björn och sprayen blåser tillbaka mot vandraren???
Själv så sågar jag timmerstockar under nätterna ;-) har vaknat en morgon med en rejäl skit 5-6 meter från tältet, när jag kom till fiskecampen ett par dagar senare och beskrev den var svaret kort, björn. Jag hade mat i tältet, snarkade så björnen kan inte ha missat att jag var där, ändå stannade den till och sket! Jag tar det som att björnen meddelar "Jag vet att du är här, men det skiter jag i!"