Skydd mot mygg och flugor

Skydd mot blodsugare.

Hej.

Jag tror också på att ITAB´s Vildmarks anorak är ett bra skydd mot knott,mygg och diverse irriterande kryp. Jag har testat lösa myggnät,men jag har tyckt att dom inte är riktig bra,men denna jacka med luva och nät i ett,verkar vara det mest praktiska tänkbara. Jag skulle vilja ha denna jacka till sommar fisket. När man fiskar i skogs tjärnar där det är naturlig kläcknings plats för mygg,så skulle den vara ovärderlig.

/Nordstjärnan
 
Om någon minns så skrev jag om detta i vintras någon gång, jag tror det var i januari, en del av det som dikuterades finns kvar i tråden "Var tog älgflugorna vägen" som finns under vilda djur.
Jag tror mer på min variant med balaclava än på jackor av typ ITAB och Chevalier, har själv under en sommar prövat en sådan, men sikten i sidled blir väldigt begränsad med huva och myggnät.
Så jag vidhåller bestämt min metod med tätslutande balaclava och öronproppar mot surret, sen är flugor och mygg helt borta ur sinnevärlden.
Är just nu i trakten av Älmhult på jobb och skall precis iväg, här har myggen redan kommit, så här klär jag mej idag.

Aclima underställ, byxa och huvtröjan (www.tobitex.se)
m/59 byxa
2 lagers goretex jacka
2 par tunna "innerhandskar (så biter inte myggen igenom
3 håls fleece balaclava
Neoprenemask

med denna klädsel blir en dag med våtmarksinventering inget som helst problem.

Pröva själv!!

/Sofia
 

Liknande trådar