skydd i syd sverige

vad har du och packar i utvandraren?

nu när vi körde använde jag min caradice sadelpackväska tour och min golite jam2.
jag tyckte det va skönt men fick igång lite träningsvärk i axlarna.
ryggsäcken kan ha vägt tre kilo plus vatten och vatten behållare.
detta va utan tält eller myggnät
vi sov i vindskydd.inte helt optimalt med myggnät över huvudet när man ska sova..hehe..
jo det hade varit fint med ett sånt lätt tält..stängerna kan man fästa på ramen så blir dom inte så jobbiga.

Sovsäcksöverdrag verkar fint i boden, men funkar sisådär när det regnar, gissa varför Sverige är ett grönt land. I bruna länder går det utmärkt utan tält, men myggnät behövs överallt. Lätta grejor behövs då cykeln och du skall lyftas över varje backe.

vad har du och packar i utvandraren?
....

Jag har två cyklar som jag använder i skogen med packning. För turer med mera varierande underlag kör jag en Salsa Fargo med ramväska, styrstångsväska och pakethållare. Med ramväskan får jag de tunga sakerna packade mycket långt ner i cykeln, och tack vare den låga tyngdpunkten fungerar cykeln mycket bra till och med i teknisk terräng. Cykeln är dock helstel (men en 29er), så farten blir lidande i teknisk terräng.

IMG_5948.JPG

För turer i främst teknisk terräng kör jag med en heldämpad 29er. Största delen av packningen har jag i ryggsäcken och kompletterar med en liten ramväska. Över 10 kg bör ryggsäcken helst inte väga, för då blir cyklandet lidande. Mindre är förstås bättre. Jag överväger att sy en sadelväska i stil med Revelate Designs, men är lite tveksam till hur bra det är att placera vikt så högt upp och långt bak.

IMG_0628.JPG

Min cykelblogg innehåller en del mera om saken.

För tillfället är det inte vidare roligt att vara ute i skogen utan tält eller motsvarande myggskydd. En bivacksäck fungerar bra under resten av året, men myggorna är för mycket. Jag beställde faktiskt nyss ett Tarptent Double Rainbow för bruk under sommaren ensam och med en av pojkarna.

jag tyckte det funkadebra att ha tung packning i sadelväskan..vet inte hur mycket det va...men det rymmer 16 liter och den va full..uppskattar 4-5 kilo inklusive väskan..
så en sådan väska du har på länken funkar säkert utmärkt..enligt vad jag tycker..
jag skulle aldrig palla ha upp mot 10 kg på ryggen..tror min nacke skull gå av då..hehe..

Ett stycke Tarptent Double Rainbow anlände. Första intrycket är mycket positivt. Som myggtält är det rymligt och öppet. Efter sömtätning vägde det 1120 g, så det är hyfsat lätt. Under hösten torde jag få möjlighet att testa hur det fungerar i regnväder.

Ett stycke Tarptent Double Rainbow anlände. Första intrycket är mycket positivt. Som myggtält är det rymligt och öppet. Efter sömtätning vägde det 1120 g, så det är hyfsat lätt. Under hösten torde jag få möjlighet att testa hur det fungerar i regnväder.

Hej är intresserad hur det fungerar i regn. Har du inte lyckats komma ut? För regn tycker jag mig ha sett gott om.

Ser väldigt skoj ut att ta cycklen på sin tur..

Hej är intresserad hur det fungerar i regn. Har du inte lyckats komma ut? För regn tycker jag mig ha sett gott om.

Ser väldigt skoj ut att ta cycklen på sin tur..

Så hemskt mycket regn har vi ännu inte haft i sydvästra Finland ännu. Men tids nog ska jag väl hindra.

Cykelturer är kul. Här är en liten reseberättelse från den senaste utflykten.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg